ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

onsdag 21. januar 2009

Prikling for dummies

Ofte når jeg babler i vei om frø og annet, blir venner og bekjente fristet til å så. Og det er jo helt supert. Men mange mister motet når de strålende viser fram sine potter med mange små spirer tett i tett, og jeg da sier at de må prikle. Ordet prikle virker tydeligvis skremmende på mange.

Men det er jo det gøyeste av alt spør du meg.
Så her er en liten demonstrasjon av hvordan jeg prikler. Jeg sier ikke at dette er en fasit. For alle gjør det jo litt forskjellig. Men slik fungerer bra for meg. Jeg er veldig glad i ditt og datt for dummies versjoner. Derav tittelen i inlegget mitt.

001 003
Her er utstyret jeg bruker. Priklepinne i tre og en i metall, siste formet som en skjed. Hva som helst kan brukes. Skjeen eller en neglefil kanskje, bruker jeg til å vippe løs jorden rundt spirene.
004 005
Så løfter jeg opp spirene etter frøbladene. Aldri stilken. På forhånd har jeg laget huller med pinnen til spirene. Her bruker jeg ca 2 i hver potte. Jeg er gjerrig på plassen.
006 007
Hver spire får plass i hvert sitt hull. Så langt ned at frøbladene kommer rett over jorden. Disse spirene hadde stått litt for lenge og hadde blitt for lange. Men så godt som.
010 008
Dusjer spirene på toppen. Merker hver potte. Heller litt vann i bunnen så pottene trekker til seg vann.
009
Og her til venstre ser man typisk eksempel på alt for mange frø og alt for tett sammen. Men noen ganger vet jeg jo ikke spireprosenten når det er egne frø. Så mange MÅ i søpla.

Ellers.

Gubben skal operere skulderen i morgen i Bergen. Så vi flyr dit i morgen tidlig. Opp og ned på dagen, veldig kjekt. Tror han er passe nervøs nå ja. Jeg er mer nervøs for flyturen. Er ei pingle på turbulens ja. Huff..

Ellers ringte megleren og la seg flat i dag. Hun ba om unnskyldning og mente vi hadde misforstått. Hun spurte om vi var intressert i å gi et nytt bud. Men Gubben sa at det tvilte han på, så vi måtte tenke på det. Ja ja.. ;-) Nå kan de sitte der å lure.

Fotografen var her og tok bilder av vårt hus i dag. Kommer på nettet på fredag. Guri så spennende.
Hjelpes meg.. håper det kommer noen på visning, ca 1 uke etter.

Blogglisten

10 kommentarer:

Miamaria sa...

Dritbra! Denne her skulle jeg sett første våren! Da kunne jeg startet et år før. (Pssst, infosiden?)

Tove sa...

Ja, den priklebeskrivelsen er helt toppers! Helt klart til hjelp første gangen man skal prøve seg. Den megleren høres helt vill ut. Er det mulig? Lykke til med operasjonen til gubben og flyturen :-)

FO - 2 sa...

Du er godt i gang, ser jeg. :)
Jeg sår noen sorter nå. Resten venter jeg med til i mars.
Så, flere dager den måneden står jeg ute, utenfor drivhuset og prikler og prikler og prikler og..... ;)
Det er gøy ja!
Lykke til i morgen, både med flytur for deg og operasjon for husbonden.

Harryford sa...

Tøff priklefølgetong!!!

Vær glad dere ikke skal fly med Coast Air til Bergen, det har jeg gjort! Døra måtte surres igjen med tau!!!! - Og vi subba nedi fjelltoppene bortover - tror vi fulgte E-39"!!! God tur!

Ps Noterer at Situps er utsatt til feruar!!!

BRUDEPARET sa...

SV: Tusen takk!

Så spennende med huset da - skal rett inn på finn.no og kikke når det blir lagt ut! Holder med dere i å være litt tilbakeholdne når megleren ringte - makan til oppførsel!!

Ellen Walnum sa...

Ønsk lykke til med skulderen til gubben og så ønsker jeg deg lykke til med flyturen. Vanvittig bra dummies beskrivelsen forresten:-)

.....og så lurer jeg fremdeles på hvilket hus det er snakk om......er det det på Flekkerøya?

Unknown sa...

Takk alle sammen. Ellea, det sier jeg ikke her. Men det er det jeg fortalte deg om i drivhuset ditt.

AnitaH2 sa...

Skjønner jeg er alene om å elske turbulens? (Synes bergogdalbane er for heftig, akkurat passe kiling i fly. Bortsett fra twinotter i storm der flygeren forteller anekdoter om å lande på tvers av rullebanen om vinden er FOR sterk...)
Ellers har du bare verdens skjønneste dusjflaske!!

IngunnBW sa...

Åå..dette var jo midt i blinken for meg! Jeg er en frødummie :) Smart med den trepinnen for å dytte unna jord før spiren settes ned i jorden. Sånn vil jeg ha! Og prikleskjeen var jo også et supert lite redskap!

Anonym sa...

Tusen takkk for god "priklehjelp"! Der redda du sommerblomstene mine!!! :)

Related Posts with Thumbnails