ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

tirsdag 29. desember 2009

Bankekjøtt for Dummies

I forrige innlegg var jeg bare sur og grinete. Så nå over til noe litt mere hyggelig, nemlig Bankekjøtt!

Man tager:

  • Bankekjøtt… fåes i butikken. Heter bankekjøtt som regel. He-he. (renskåret storfekjøtt -bog , rundbiff, mørbrad, flatbiff)
  • Mel
  • Salt og Pepper
  • Ca 2 stk Laubærblad hvis en gidder
  • 2 stk Løk
  • 2 stk Buljongterning.
  • Vann
  • Smør til steking
001 002
Skjær løken i båter. ( her har jeg brukt rødløk, fordi det var det jeg hadde. Men gul er vel best. ) Brunes lett i pannen i godt med smør. Sånn passe uten at den blir brent. Tøm det så i en stor gryte som du har ved siden av. Uten å slå på varmen på denne.
004 003
Bank kjøttet med en sånn kjøttbanker.. Jeg har en slik flat en, men en slik vanlig med øks på den andre siden går helt greit. Mulig at en egentlig ikke helt behøver å banke det så mye heller for tiden. Men moro er det jo, så kjør på. Ha en god neve med mel i en brødpose. Ha salt og pepper oppi også. Ikke en neve kanskje, men en t-skjed salt og et par dryss med pepper.
005 006
Ha oppi et kjøttstykke om gangen, hold posen tett og rist! Rist av litt mel når du tar stykket opp av posen. Stek kjøttet lett på hver side, så det blir brunt. Ikke ha for mye kjøtt i pannen om gangen. Da blir pannen fort for kald, og det blir kokt.
007 013
Legg det ferdig brunede kjøttet over i gryten med løken etterhvert som det er ferdig. ( Her ser løken veldig svidd ut, men den er bare så mørk siden det er rødløk. ) Når allt kjøttet er stekt ferdig, hell på vann til det såvidt dekker kjøttet. Ha i laubærbladene.
014 015
Hell litt vann i den tomme pannen og kok opp det som er igjen der, og hell oppi. La det stå og koke ( ikke fosskoke men putre ) i hvertfall èn time. – Jeg lot det stå 1,5 timer…
035 Rist litt på gryten av og til så tang ikke setter seg fast i bunnen.
Når det har kokt såpass lenge at kjøttet er mørt, så smaker du deg fram til sausen.
Ha oppi noen buljongterninger hvis smaken er litt dau. Er sausen for tynn, så bland litt Maizenamel ( ca 1 ts ) i et glass med vann og hell oppi. Rør rundt, og det tykner etterhvert.

Jeg lagde kokte poteter og kålrabistappe til denne gangen. Og selfølgelig må man ha tyttebær til! Men de fleste bruker vel kålstuing. Men nå hadde vi jo så mye kålrabi igjen. Så det ble det, og det var veldig godt!

Og for å være himla miljøvennlige, så vasker man det brettet kjøttet kom på, veldig godt. Og vips… et plantebrett!

016

Her er flere innlegg i “For Dummiesserien”

Blogglisten

5 kommentarer:

solfrid sa...

Med så innmari mye elg i fryseren er dette her gull for meg. Bankeelg.

oyhovoft sa...

Jeg kan ikke fordra bankekjøtt så for meg var forrige innlegg muntert og blidt. :P

Lev Livet Lett Lokki sa...

Du de dummies innleggene dine er finfine saker!
Passer perfekt for meg!
Takk for flott oppskrift *)
Og så trekker jeg jo på smilebåndet når du snakker om hvor viktig det er å være miljøvenlig ;)
Morsom er du!!
Ønsker deg et fantastisk 2010 TurboLotte, noe sier meg at det ikke kommer til å bli kjedelig...
Klem Lokki

Gattina sa...

I am probably on the wrong blog, because I don't understand anything or very little, but your plates look very yummy !

Anonym sa...

Kjære vene, bankekjøtt er hverken bog eller mørbrad, bankekjøtt er en musket i låret som må bankes for at det skal bli mørt. Forøvrig ett fint senefritt kjøtt :-))

Related Posts with Thumbnails