ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

fredag 11. desember 2009

Luke 12 og 13. L-for….

11 og 12 og ABC i bilder

Tjo-hei, her tar vi tre fluer i en smekk. I morgen kan jeg rett og slett ikke blogge. MÅ få handlet, gjort rent. Og endelig kommet meg på et julebord jeg også. Herre-kong-sverre!

SÅ er vi kommet til bokstaven L i Petunias ABC i ord og bilder. Og dette innlegget passer vel bedre til den 13.. men nå passet det seg slik da. Så her kommer en liten protest!! St.Lucia er ikke blond!!! Så alle dere som jobber i barnehager eller liknende. Det er ikke alltid den søte og blonde jenta som kan være Lucia!!
Jeg fikk ALDRI være Lucia. Hverken i vennindegjengen, barnehagen eller skolen. Jeg var jo blond som barn, men tydeligvis ikke blond nok. Og ikke hadde jeg langt nok hår heller. Typisk hadde jeg sånn halvkort hår med stor floke i nakken… Ikke sjarmerende nok nei. Noen ganger måtte jeg til og med være gutt som skulle gå bak!! Traumer..o-traumer, sier jeg bare.
Så hvis ikke jeg kan være Lucia så kan i alle fall min datter være det.. Hun er i alle fall kvalifisert. Halvt Italiensk, til og med kvart Siciliansk!! Så ikke kom her….St.Lucia var søren meg ikke ei blond jente fra Brummunal heller. Litt historie under bildet.
002

Luciadagen eller Lussimesse (13. desember) er en liturgisk minnedag i den katolske kirkes og i den ortodokse kirkes liturgiske kalendre for en siciliansk martyr. Dagen er innen den katolske kirke mest markert på Sicilia og i Italia, men den er blitt utbredt også utenfor den katolske kirke, ikke minst i Sverige.

Dagen for feiringen av Sankta Lucia faller tidsmessig alltid i adventstiden. Selv om dette kirkehistorisk ikke er på grunn av en tilknytning til adventstiden, men rett og slett fordi den hellige Lucia skal ha lidd martyrdøden den 13. desember, oppleves festlighetene, særlig i Skandinavia, nok som en førjulsskikk som er med på å berede grunnen for julefeiringen.

Lucia var en katolsk helgen som led martyrdøden i SiracusaSicilia på 300-tallet etter Kristus. Det sies at da hun ble drept, var det en liten stallgutt som så drapet. Da ble også han drept. Det er egentlig både Lucia og denne lille stallgutten vi minnes når prosesjonen går. Først med Lucia og hennes terner, deretter stjerneguttene. Svenskene synger om Staffan Stalledräng

Navnet Lucia stammer fra det latinske ordet Lux, som betyr lys (jf. spansk luz, italiensk luce). St. Lucias martyrdød ble i den katolske kirkens kalender markert på hennes dødsdag den 13. desember.

«Luciasangen» eller «Santa Lucia» er en sang som synges på luciadagen, 13. desember. Den norske teksten er basert på den svenske teksten «Natten går tunga fjät» av Arvid Rosén. Opprinnelig har sangen ingenting å gjøre med personen Santa Lucia, men er en napolitansk vise om bydelen Santa Lucia i Napoli i Italia.

Prøver å finne en litt fin versjon av denne på Italiensk da.. men søren meg finner jeg bare Elvis??

 

Kilde: Wikipedia.
Blogglisten

13 kommentarer:

Henny sa...

Det må du da have ret i, det er meget usandsynligt, at St. Lucia kan have været blondine! Så synd, at du skulle opleve traumer af den årsag! :-)

hildeg sa...

Usjameida... Traumer kan være så mangt. Jeg er heller ikke mer enn passelig blond (men hadde (og har) langt hår) Så jeg fikk være lucia. Men min mor nedla veto mot levende lys i nærheten av håret mitt, så min kjære far lagde luciakrone med juletrelys. Jeg syntes det var piiiinlig. Men den var ganske fin da... Og nå til dags er det vel det som brukes, hehe

hildeg sa...

Usjameida... Traumer kan være så mangt. Jeg er heller ikke mer enn passelig blond (men hadde (og har) langt hår) Så jeg fikk være lucia. Men min mor nedla veto mot levende lys i nærheten av håret mitt, så min kjære far lagde luciakrone med juletrelys. Jeg syntes det var piiiinlig. Men den var ganske fin da... Og nå til dags er det vel det som brukes, hehe

Evami sa...

Så synd at du ikke fikk være Lucia! I bhg i går så var det to luciaér,og den ene var mørkhåret:) Tror de takk lapper om hvem som kulle være Lucia! En rettferdig løsning!
Får håpe datteren din får være Lucia,for h un har nå gener fra rette stedet:) Ha en flott helg:)

Petunia sa...

Endelig!
Endelig noen som sier hvor skapet burde stå.
Jeg fikk heller ikke være Lucia på grunn av mine mørke fletter. Vi var tre jenter i klassen og ingen av oss blonde. Hun med kommunefarget hår var den "blondeste" og ble Lucia hvert år. Så urettferdig og jeg synes det er vondt å tenke på enda.
Alle barn burde fått være Lucia en gang i løpet av barndommen.

AnitaH2 sa...

Tror ikke min har skjønt at det skulle være én Lucia, jeg? De har gått to og to, fikk jeg høre. Hun hadde med fin hvit kjole, sist brukt som spøkelsesprinsesse. Her er det lyst, slett hår, men har ikke hørt noe om at det skulle gi fortrinn. Og har selvfølgelig ikke turt å spørre, husker jo selv traumene fra oppleggene på skolen. Men det var ikke bare skille på blond, skal jeg si deg, det var også at de bedreborgerlige barna fikk den type roller. Døtrene til Fiskå-arbeiderne i klassen var i to tilfeller minst like lyse som de med mer fasjonable etternavn, men det gav dem ikke en plass i solen, verken som Lucia, prinsesser eller senere. Er det færre sosialklienter blant kvinner som en gang har fått være Lucia eller prinsesse, tro? Og hva kom først? Høna eller egget? Her er det mye grums, og mange såre småpiker...

Mari sa...

Så sant som det er sagt (og godt fortalt :D)! Har aldri vert Lucia og det er forsåvidt greit siden jeg var sjuklig beskjeden, men det hadde jo vert litt stas da... Kan godt skjønne dem som synes det var trasig å aldri være den utvalgte.

Om det kan være noen trøst på denne dystre dag så ligger det en award og venter på deg i bloggen min ;)

Maria sa...

Inte behöver Lucia vara blond... Det är synd att det är så...
Fin Luciabild och Elvis han är ju alldeles underbar...
Ha en fortsatt trevlig söndag!
/Maria

Ladyinblue sa...

Hej, tack för kommentaren. Ja visst är lampan fin. Fin blogg du har
Ha det gott :)

Camilla Elstad sa...

En ting er sikkert: Det var en nydelig Lucia!! :D
I "vår" barnehage var det min kjære Robin som fikk være Lucia, men da han ikke ville så endte de opp med - ja nettopp, ei jente med langt lyst hår! ;)

Lappedamen sa...

Hvilken skrekkelig sjebne - tenk ikke å få være Lucia. Det var alldri jeg heller. Felles sjebne, felles trøst.

Tro Håb og Kærlighed sa...

Selvfølgelig var Lucia mørkhåret, ligesom Jesus havde brune øjne!

Petunia sa...

Hehe!! Like bra i år også:) Kjenner meg slik igjen!!

Related Posts with Thumbnails