ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

tirsdag 1. desember 2009

Luke nr. 1

1

Jaudå. Så er vi i gang med Desember gitt. Og selv om det blir litt mange innlegg om kalender her nå, så kan jeg jo ikke unngå å nevne det igjen.

Det er vel ganske mange som i dag står forventningsfull foran kalenderen sin. Enten det er en hjemmelaget pakkekalender, flaxloddkalender,bildekalender eller kjøpekalender.

Første gaven, og den første luken setter liksom standaren for resten . Ganske skummelt egentlig.

005

I år kjøpte jeg faktisk en ny. Den som vi har brukt til nå, som jeg har lagd selv, er alt for liten. Jeg hadde jo ikke tenkt på at det ville bli trangt på den med to barns gaver da jeg lagde den.

Så fant jeg denne på Europris av alle ting. Synes den var riktig så søt.

 

004

Så hva er egentlig en kalender og hvor kommer dette ifra?

Adventskalendere oppstod tidlig på 1900-tallet som dekorerte papplater med nummererte luker med små bilder eller gaver bak.
En adventskalender dekker de 24 dagene i adventstiden fram til julaften. I noen land finnes det som kan regnes som julekalendere, det vil si kalendere eller oversikter der startpunktet er julaften (eller juledagen), og sluttpunktet som regel er trettendag jul.

Den første adventskalenderen med små luker som kunne åpnes ble trykt i Tyskland i 1904. De hadde gjerne fromme bilder hentet fra bibelhistorien eller tradisjonelle julelegender; slike kalendere utgis også i vår tid. I Norge ble slike kalendere for alvor kjent på slutten av 1940-tallet da Norsk Speiderpikeforbund produserte og solgte slike kalendere. Den første adventskalenderen ble utgitt til advent 1947 og hadde 25 luker. Den fulgte tiden fra 1. søndag i advent til og med julaften. Den var tegnet av Ragnhild Elisabeth Boye. Allerede året etter, fikk adventskalenderen 24 luker for bruk fra 1. desember. Dette prinsippet er anvendt siden på alle adventskalendere. På 1950-tallet ble det også produsert kommersielle adventskalendere.

Flere bloggkalendere kan du ser her. desember

Kilde: Wikipedia.

Blogglisten

5 kommentarer:

orchis sa...

Midt i julestria forærer jeg deg en award, men ikke la deg kave opp av å følge forpliktelsene som henger ved den :) God dag til deg!

Lev Livet Lett Lokki sa...

Du dette leste jeg med interesse! Alltid moro å lære noe nytt!
Skal si du svinger opp med både det ene og det andre! Finfin den andre kalenderen du har kjøpt, tipper det er noen småtrøtte blide barn idag *)
Ønsker deg en herlig dag Turbolotte!
Hilsen fra Lokki

merete sa...

Skikkelig søt lommekalender, - og tenk: på europris av alt!
Har du satt standaren i dag på første dagen, ja, da gleder jeg meg veldig framover!

Melusine sa...

Julekalenderen du har kjøpt er kjempefin, synes jeg, utrolig hva en kan finne på Europris! Jeg har også en kalender med lommer, en enkel og billig type, men vi har hatt den i mange år og etterhvert er det blitt temmelig trangt med de små lommene.
Interessant å lese om kalenderens opprinnelse :)

Anonym sa...

Ja, sannsynligvis sa det er

Related Posts with Thumbnails