ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

mandag 7. desember 2009

Luke nr. 7- Brente mandler for Dummies

7


Brente mandler er faktisk letter enn mange tror. Billig og greit julegodteri. Og nøtter er jo liksom så sunt da. Enda en god unnskyldning til å lage maaaange! –Derfor laget jeg dobbelt porsjon av disse.
  • Man tager:

  • 500 g Mandler
  • 0,5 dl Vann
  • 150 g Sukker
  • 1 ss Smør
009
010
Legg alle mandlene på et stekebrett eller langpanne. Rist i ovnen ved 200 grader i ca 10-12 min. Rør og vend litt på dem av og til.
I en stor kjele ( lettere å røre da ) blander du vann og sukker. Kok opp mens du rører og la det koke i ca 2 min.
011
012
Hell mandlene oppi sukkerlaken. Rør rundt og vend hele tiden. Etter en stund begynner alt å bli tungt å røre rundt og mandlene blir tørre og gråaktige. Det er bra. Og så bare fortsett videre. Rør og vend til krampa tar deg.
Etter litt igjen så blir de brune og blanke igjen. Da er de klare når de har en fin farge. Ikke bruk for høy temperatur, da kan det brenne seg og smaker ikke godt.
Sleng oppi smørklatten til slutt og rør litt igjen. ( smøret gjør slik at de ikke klistrer seg så veldig. )
013
014
Hell alle mandlene ut på benken, spre dem utover så godt du kan og la dem kjøle seg av og tørke.
Så helles de over på tette glass eller en tett boks.

Så har JOSIMO en artig konkurranse på sin blogg. Løp og se!
Blogglisten

18 kommentarer:

JanneCath sa...

nam nam....... mulig å få smake????? ;) SÅ jo kanon godt ut! Tror jeg må gjøre det der til helga!

orchis sa...

Det der må jo bare prøves....!!! :)

Lev Livet Lett Lokki sa...

Mandler for dummies, den var god!
For jeg vet ikke hvor mange brente mandler jeg har laget, og da mener jeg BRENTE!!
Men det der var en knakende god oppskrift!
Det må jeg prøve.
-MMMM- det er jo så godt!
Ønsker deg en finfin dag og uke!
Klem Lokki

IngunnBW sa...

Brente mandler er noe av det beste julegodteriet jeg vet, og slett ikke vanskelig å lage ser det jo ut til! Det skal jeg jommen prøve - takk for oppskriften :)

Maiblomst sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
RandiF sa...

Den skal prøves ja. Takk skal du ha. :-)

Maiblomst sa...

Kjempegodt! Eg laga ein del av desse i fjor. Ungane pynta tomme syltetøyglass, me fylte dei med brente mandler, og vips flott presang til barnehagetantene:-)

Røsslyng sa...

Brente mandler er utrolig godt, skal se om jeg får tid til å lage det snart. Takk for oppskrift.
Ha en koselig og stressfri førjulsuke :)

Mariann sa...

Brente mandler er godt og mandler er jo dessuten sunt (vi ser bort fra sukkeret), så det skal jeg også lage i år som i fjor.
Ha en fin uke.

AnitaH2 sa...

Hoh! Skjønner hva du mener...
Tror jeg sender lenke til posten din til et par søstre, jeg. De tar nok hintet!
GLIS!

Mete sa...

Hey - de derre der så bare deilige ut! De må prøves! Ser enklere ut enn de jeg har prøvd meg på tidligere - de er blitt BRENTE eller helt umulige å få fra hverandre...
Takk for oppskriften!

BRUDEPARET sa...

mmm, snaddår! Brente mandler er bare nyydelig! :D

Gro sa...

Nå fikk jeg blod på tann...hehe.
Dette må jeg også prøve. Spennende :) Tusen takk for oppskrift. De så kjempegode ut ;)

RandiF sa...

Nå har jeg prøvd den superenkle oppskriften din, og det ble de beste brente mandler jeg har laget noen gang. Tusen takk.

RandiF sa...

Nå har jeg prøvd den superenkle oppskriften din, og det ble de beste brente mandler jeg har laget noen gang. Tusen takk.

Anonym sa...

hvorfor ikke:)

Ellen Walnum sa...

Tja kanskje det var en ide:)

Anonym sa...

Jeg har nettopp prøvd oppskriften, og de brente mandlene ble fantastiske!!! Tusen takk! :)

Related Posts with Thumbnails