ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

fredag 18. desember 2009

M for Markens

19 ABC i bilder

Vi tar to fluer i et smekk igjen. Litt sånn tidsbesparing her nå. Klokken tikker mot julaften og jeg er den berømte kjerringa… for å si det sånn. I morgen MÅ jeg få gjort en haug med ting. Dvs alt.. tror jeg. Vi får se.
Så her er mitt bidrag til Petunias ABC i ord og bilder, og luke nr. 19 litt sånn på forskudd. Ukens bokstav er da M. Og jeg velger faktisk Markens.

bilde

Dette bildet tok min datter i dag med telefonen. Jeg kjørte det litt gjennom PhotoScape, og fikk fram dette. Synes det var en litt artig vri på vår kjære godt opptrødde gågate.

Kristiansand har mange fine gater. Og kanskje mye mere intressante enn denne egentlig. Desverre er det de fleste kjedelige kjedebutikkene som preger denne gaten. Men alikevel har den jo sin sjarm. Og for ikke snakke om tradisjon.

Skal ikke begynne å dra fram sangen: “Æ ser dæ på Markens i kveld” for det tror jeg jeg har gjort før.

La oss heller se hva Wikipedia sier om vår kjære stripe:

Markens gate (1-55, 2-50) er en gate i Kvadraturen i Kristiansand som ligger i bydelen Kvadraturen/Eg. Lokalt brukes gjerne kortformen Markens som betegnelse. Den er byens ubestridte hovedgate.

1600- og 1700-tallet hadde gaten navnet Dronningens gate, men fra 1800-tallet har den hatt sitt nåværende navn. Markens er også kalt striba, en analogi til stripa som i sin tid betegnet Karl Johans gate i Oslo, med ungdommers utrettelige vandring og bilkjøring opp og ned på 1950- og 1960-tallet da begrepet gågate ennå ikke var etablert i norsk språk.

Gaten har sitt løp i retning sørøst/nordvest gjennom Kvadraturen fra Otterdalen småbåthavn i Østre havn til Tordenskjoldsgate hvor gateløpet i retning Baneheia brytes av en bygning som tidligere kaltes ”Slottet” og som i dag er en integrert del av kjøpesenteret Slottskvartalet. Også navnet på denne bygningen ved gateløpets ende har sin parallell i hovedstaden.

Nedre del av gaten fra Østre Strandgate til Rådhusgaten forsvant i bybrannen i 1892 og er bygd opp i tråd med bestemmelsen om murtvang. I denne delen av gaten opp til Nedre torv finnes også en del nyere kontor- og leilighetsbygg.

Resten av gateløpet er en blanding av gamle trehus med forretninger i 1. etasje og boliger/kontorer i 2., betongreplikker med trefasader samt forretnings- og kontorbygg i 4 til 5 etasjer oppført ved punktsanering fra 1930-tallet og frem til i dag.

Gågate

Fra Dronningensgate til Tordenskjodsgate, over 7 kvartaler, er Markens i hovedsak gågate. Men en sammenhengende gågate er aldri realisert. Det er muligheter for kryssing med biler i 4 av gateløpene. Gågaten er belagt med betongheller og kinesisk granitt. Kumlokkene er støpt i jern med et spesielt Kristiansandsmotiv. Navnene på Kristiansands vennskapsbyer er risset inn i gatelegemet. Langs gågaten er det plassert gatemøbler med benker.

Utsmykning

Markensgaten starter ved Otterdalsparken (Nupenparken) med en monumental fontene som midtpunkt. Fole er en skulptur i Markensgaten skapt av Ørnulf Bast i 1956 og satt opp i Kristiansand i 1973. Den er elsket av barn og lokal russ får knute for å ri en time på hestens rygg. Den var i sin tid en gave fra Kristiansand og Oppland Privatbank. Tilsvarende skulptur av Bast finnes også i Oslo.

«Ungdom på striba i 50-årene» er en bronseskulptur av Arne N. Vigeland plassert øverst i Markens gate. Den var også en gave fra Kristiansands og Oplands Privatbank A/S i forbindelse med bankens 50 års-jubileum i 1976.

Gateløpet avsluttes også med en fontene skapt av kunstneren Kjell Mardon Gunvaldsen fra 1994. Den er utført i slepet, syrefast stål og labrador, og har en krum form som er kvadratisk i utgangspunktet med målene 3,3 x 3,3 meter.- Her må jeg legge til at denne her blir også kalt “Pissoaret” da det virkelig ser slik ut. Moderne-ja, dyr-sikkert, kulturell-sikkert, fin?-næh….

Midt i Markens finnes en liten statue som vi bare kaller for Hesten. Det er et lite føll tror jeg. Jeg tror ikke det finnes en innbygger her som ikke har sittet på den der. Det MÅ man bare hvis man har vært her i byen. Også et kjekt sted for å møtes. “Vi treffes ved hesten” er jo noe vi alle har sagt x-antall ganger i livet antar jeg. Den har til og med fått egen fanklubb på Facebook.

Hadde inget eget bilde fra den i dag, så Bildet er lånt fra Hverdagsbloggen.

For flere bidrag til ABC i ord og bilder, trykk HER.

Blogglisten

16 kommentarer:

Maria sa...

Läcker bild som din dotter tagit, och intressant läsning!
Trevlig helg!

Anne-Lie sa...

Så bra att få hjälp av dottern;-))

Petunia sa...

Folk som er i rute til jul, er vel litt nerd, er de ikke?? Julenerder??
Jeg velger å tro det i alle fall!! Haha!
Det ble jo rene kunstverket du laget der med bildet!! Stilig!

Henny sa...

Jeg har faktisk besøgt Kristianssand flere gange, men jeg glemte vist at kigge på gadenavnene.

orchis sa...

En fin gate i en fin by! Har vært der noen ganger i min yngre dager. Ene gangen var klassetur med gartnerskolen. Besøkte bl.a. Ravnedalen. Akk, hvilket skue!!!
God helg!

Elsa sa...

Der lærte jeg en hel del om Kristiansand, en by jeg aldri har besøkt.
Julen kommer den om en ikke er ferdig med alt:)

Ha en fin siste adventhelg:)

Unknown sa...

Bildet vart kjempestilig:0)
Og så lærte eg noko nytt om Kristiansand!!

Anonym sa...

Det er noe eget når en kommer til Kristiandsand å ta rn vandretur i Markens. Spesielt nydelig her om sommeren. Ha en trivelig uke!

josimo sa...

Takk for spennende historie.
Kristiandsand for meg er :Roligheten,sommer,pene gutter og øl....det var i "gamle" dager *smiler*

linsky sa...

Jeg har vært der! :)

Marianne Teoline sa...

Her var det mye eg ikke visste om Markens! Har igrunn ikke tenkt over det.. Og utrolig stilig det bildet var, godt samarbeid :)

Marita sa...

Har tråkket i Markens jeg også, men visste jo ikke stort om den - før nå.
ang. kanelmandler kontra peanøtter. Kan hende oljen i peanøttene gjorde forskjellen. Jeg prøvde nemlig med honning i den gang og det ble ikke spesielt vellykket heller, det ble seigt og sukret seg ikke ordentlig.

Lappedamen sa...

Stilig bilde av Markens. Har tråkket i den jeg også, uten å vite noe av det du serverer her. Kristiansand er en sjarmerende by. Ha en herlig julefeiering.

AnitaH2 sa...

Ja, Hesten er et must...
Utrolig stilig bilde!

Living next to me sa...

vi handlet i Markens i går , der var det kaldt . OG ikke så veldig spennede butikker synd med så mye sjarm. F

BirtH sa...

Det er veldig leeeenge siden jeg har vært i Kristiansand. Kjenner at jeg får lyst å dra dit igjen! :-)
Ha ei riktig god jul!

Related Posts with Thumbnails