ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

søndag 18. oktober 2009

Stiklingsformering for dummies

For mange er dette med stiklingsformering et mysterium. Vel, det er det for meg også. Hvis man virkelig setter seg inn i dette er det mange måter å gjøre det på, og man kan bli ganske forvirret.
Men jeg vil bare vise hvordan jeg gjør det med noen typer som fungerer hos meg. Her viser jeg for eksempel med Fuchsia. Metoden er den samme for Pelargonium. Disse er enkle å begynne med. Så kan man heller prøve seg fram med andre typer etterhvert.

003 004
Man trenger: En ren skarp saks, kniv eller hagesaks. Potter med blomsterjord blandet med sand og noen merkelapper. Her tar jeg Fuchsiastiklinger. Jeg bruker de mykeste ytterste delene. Helst med et eller to bladfester under toppen. Her drar jeg bort bladene  og lar toppen bli igjen.
005 006
Lag et hull midt i potten med en priklepinne, blyant eller fingeren. Sett nedi stiklingen helt ned så bladene kommer rett over jorden. Ikke helt ned til jorden men rett over. Dytt jorden på plass rundt stiklingen. Et lite dunk i bordet gjør at jorden faller fint på plass rundt uten å klemme for hard.
007 014
Her har jeg satt flere små i en større potte. Det går også fint. Kommer litt an på hva en har plass til og hvilke potter en har. Ikke noe vits med en hel stor potte til en liten stikling. Her har jeg satt noen Surfina ( Petunia ) stiklinger også av årets sommerblomster. Disse er kjempelette. Klipper av tuppen og rensker stilken for blader som over.
013 011
Merk pottene godt. Det er umulig å huske hvilken som er hvilken etterpå. Jeg lager merkelapper av oppklipte Rømmebeger eller Nugattibeger. Strålende. Det går fint også med andre typer fuchsia eller pelargonium. Her er en artig type med bittesmå blomster. Denne var også en bitteliten stikling i fjor.

Etterpå vanner jeg stiklingene unnenifra! Da er det lettere for pottene å suge opp det vannet de skal ha uten at man gjør jorden for kompakt.
Fordelen med å ta stiklinger i forhold til å så frø, er at man er sikker på å få samme plante. Ofte har sommerblomster eller annet blitt bestøvet av bier ute, og man vet ikke helt hva krysningen blir. Og så er det så gøy!

Mange tar så plast over pottene. Jeg gjør ikke det. Fordi jeg får det ikke til. Det bare råtner for meg. Og min erfaring er at med Fuchsia,Pelargonium og Petunia er dette ikke nødvendig. Man må bare passe på at det ikke tørker ut. Men det må heller ikke være så vått at det råtner. Lettest er det å løfte på potten å kjenne om det er vann eller ikke.

Jeg har jo disse i drivhuset hvor det er forholdsvis høy luftfuktighet. Men det er da ikke så varmt, så prosessen går senere. Men det gjør ikke noe for meg, for det er lenge til våren.
Man kan fint gjøre dette inne i vinduskarmen på kjøkkenet eller i stua. Plasser gjærne en skål med vann ved siden av. Dette hjelper litt på å holde fuktighet rundt dem. Vann på skålen de står på. Ikke direkte oppå.

Man ser når stiklingene begynner å få røtter ved at de begynner å vokse, og hvis man løfter potten å titter under. Begynner små røtter å komme ut av de små hullene må stiklingen ha større potte.

KNIPING!!! Dette er viktig for at de ikke skal bare vokse i èn retning og bli en lang og tynn sak. Knip som det skulle være en plante du ikke vil skal vokse opp for å si det sånn. Hver gang du kniper, vokser det ut flere skudd der. Og slik holder du planten tett og fin.

(Dessuten kan du sette nye stiklinger av det du har knepet av… og vips har du huset fullt av stiklinger så det ikke blir plass til julepynten. – Det var derfor jeg fikk drivhus til slutt. Ha-ha!!)

Technorati Koder: ,,
Blogglisten

11 kommentarer:

Tove sa...

Tusen takk for innføringen i stiklingsformering. Den der burde ligge ute på infosidene på gal ;-)

Unknown sa...

He-he, Tove. Vel da kommer sikkert så mange til å protestere. Jeg gjør det sånn, men det er sikkert andre som mener at det er feil. Men for all del. Hvis det kan brukes til noe?

Villrose sa...

Hjertelig takk fra "dummie"! har både hørt og lest om dette uten å skjønne helt eller få dreisen. Kanskje jeg får det til nå? (Og knipe, knipe..)

Unknown sa...

Villrose: Ja klart du gjør. Det er lurt å sette flere enn en av hver type. Det er alltid noen som stryker med. Så da har man litt backup.

AnitaH2 sa...

Flinke jenta!

Ellen Walnum sa...

Ja disse dummies greiene har du virkelig fått dreisen på! Veldig bra oppskrift.

FO - 2 sa...

Ble det en sjokoladebit mellom øktene? ;)
Det er viktig med pauser... ;)

Miamaria sa...

Nei men Charlotte, har du nå laget en ny igjen uten å melde ifra til meg??? Fy skam, tipsy tipsy! Får vel bruke den på .info håper jeg?

Joda, jeg HAR fått tips ;) men du må jo ikke stole på det. Si ifra, pleeeease! (Jeg er nå som oftest innom her, men i travle perioder kan jeg fort gå glipp av viktige ting altså.)

Unknown sa...

Ja klart jeg skal si ifra Miamaria. Og hvis det er noen andre du vil jeg skal lage så er det bare å si ifra. Gøy for meg det vettu. He-he.
Ida: Nei søren og. Hadde ikke noe sjokolade. Men NÅ fikk jeg lyst på det i alle fall.

Miamaria sa...

Superduper, da skal jeg legge inn så fort jeg får tid. Litt travelt om dagen, men det kommer. :)

Margareth sa...

Dette var en flott innføring i "stiklingsformering for dummies" ! :-)
Nå lurer jeg på om du kanskje kan lage en for kniping i vekstperioden for å få en fyldig og vakker fuchsia, pellis eller andre staude-blomster??? Willing to learn all I can!!!

Related Posts with Thumbnails