ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

mandag 5. oktober 2009

Drivhusdilldall, kjøkkenpaparazzi og Mr. Bump.

Endelig er høsten her! Vel… man skal vel egentlig ikke si slik. Men “sky and ocean” jeg tror jeg hadde blitt galen hvis det skulle vært sommer hele året. Tror hodet mitt er stillt inn på årstider. Gleden ved å være hagegal, er jo det å glede seg til sommeren og alt det der. Så når sesongen er over er det litt deilig å rydde alt tilbake. ( Ja nå skal vi jo ikke skryte av å ha hatt en lang og varm sommer akkurat men dòg.)

001 018
Drivhuset er vasket innvendig med Ajax og Klorin. Lot det stå et par timer før jeg spylte hele greia. Mye ulumskheter som gjemmer seg der i løpet av sommeren. Så begynner jobben med å isolere med bobleplast. Kjedelig men effektivt. Pellisene har ikke fått det beste stellet i sommer. Huffameg. Godt å få dem i drivhuset. Lettere å holde dem under kontroll. Litt koseligere liksom.
006 007
De fleste blir klippet ned med en gang. Men noen som blomstrer enda får stå litt. Denne.. Magda? Husker ikke helt er jo søt da. Som skrevet om før, så har jeg fått en del frø av Orchis. Her er Albizia Julibrissin. Vokser som bare det. Har slike sensitive blader som lukker seg når en tar på de. Leser at den er i Mimosafamilien. Persian silk tree heter det i alle fall på engelsk. Stilig.
005 010
Acacia Delbata. Gul Mimosa. Også frø fra Orchis :-D Hadde en annen som jeg hadde sådd. Ble ganske stor med årene men blomstret aldri. Så døde den i vinter. Men den hadde annerledes blader enn denne. Denne virker mer som den jeg kjenner til fra Italia. Denne er èn av to stiklinger som også kom fra Orchis. Pandorea Jasminoides! Den kommer seg virkelig. Håper de klarer seg. Utrolig vakre blomster som skal komme på denne. Vi får se.
Overlever alle disse trærne må jeg jo virkelig tenke på et større drivhus etterhvert ja…
008 Ja så når vi først er inne på frø fra Orchis. Så er to til her.

Prydgresset Stipa Tenuissima spirte lett. Og jeg tør ikke plante den ut i år mens den er så liten.

Så en Asarina. “Maureandia”. Kun èn som spirte. Men ser frisk og fin ut. Får håpe jeg klarer å holde liv i den i vinter også.
019 017

Kaoset regjerer ute ført alt er ryddet bort. Inne er det ikke så mye bedre akkurat nå. Men det blir nok litt orden etterhvert. Orker ikke klippe ned alle fuchsiaene enda. Flere blomstrer nydelig enda.

fuchsia

Øverst til venstre:Pink Galore. Øverst til høyre:Guurtje. Midten:Manfried Kleinau-en favoritt!!!. Nederst til venstre: Samme igjen. En perfeksjon spør du meg! Nederst til høyre:Elise Mithcel-mye mer lavendelfarget enn kommer fram på bildet.

016 Så må man jo gjøre det litt koselig også da. Slik at man kan ha litt drivhuskjas med mengder av kaffe. Ellea var innom i helgen og innviet sesongen. Utrolig koselig!

Her får jeg ikke helt til plasseringen av bildet under.....Men vi prøver.

...


anigif

Så prøver jeg jo å få tatt noen normale bilder av Lillegrå.. ikke søren om det går.

Av alle rare ting så kom jeg plutselig på noe som jeg ikke har tenkt på siden jeg var liten. Lillegutt hadde fått noen bukser av Farmor. Og på beltet var det mange fargerike figurer. Og jeg kjente dem igjen med en gang. Husker ikke hva de hette på norsk. Men på engelsk heter de Mr. Men. Min favoritt var Mr. Bombibomp. Den lille boken jeg hadde om han på hytta var helt fillete! Stakkars. Han var alltid så uheldig og misforstått. Fikk skylden for alt. Og som lillesøster selv, så kjente jeg meg vel litt igjen. Her er den sørgelige historien om Mr. Bump:

Så hvis du gadd å se hele.. så er det jo en trøst at det ordner seg som regel for alle!

Blogglisten

9 kommentarer:

Harryford sa...

Jaha du Turbolotte! Hva du rekker! - (ikke tro at det er fornøyelig å se ferdig bobla drivhus, når ens eget fremdels er i full gang med mugg og sopp-produksjon på nedvisna uidentifiserbare vekster)! ;-)

Men hva med foretaket to be - Charlotte! Du har tydligvis tiden! - Og jeg mener du har krativitet og energi nok til å ta frem egne "koleksjoner" - "egen design" på artikkler du har lyst til å selge. La de som kan, produsere dem, men design dem selv, og sett ditt "bumerke" på! Nå behøver det ikke være "ting" men likså gjerne tanker, ideer, planer osv! Men husk alltid og uansett, kvalitet fremfor juggel! (skulle ha skrevet dette før - men osv!)

Unknown sa...

Hallais Harryford! Joda. Planene er ikke helt forsvunnet men lagt litt på hylla. Jeg hadde litt for mange jern i ilden på en gang og holdt på å møte veggen, eller gulvet eller hva det nå heter. Så jeg fant ut at jeg måtte ta en liten timeout. Men kun en timeout! Så I`ll be back!

orchis sa...

Gledelig å se at mine planter har sunne og spreke etterkommere hos deg! Lukker Albizia bladene når du tar på dem?? Sikker? De lukker seg om natten her, men ellers ikke...?

Unknown sa...

Orchis. Ja jeg tror det. De ligner veldig på mimosa pudica på bilder? Hva tror du?

Anne sa...

Så fine bilete hos deg! Verkeleg herleg blogg du har:)
Ha ei flott veke!
Klem Anne:)

AnitaH2 sa...

Så koselig det blir i drivhuset! Skjønner du har tenkt å ha helårsdrift. Høres deilig ut!

Donald sa...

Sikke mange dejlige planter du har i drivhuset ditt. Jeg kan godt forstå at du nyder det. Det må være hyggeligt at drikke kaffe derude.

Historien om Mr.Bump er meget sød og kan rigtig være en trøst, når man synes at man ikke duer til noget :)

orchis sa...

Jeg har nå testet hvorvidt min Albizia lukker bladene ved berøring, men den viser null reaksjon. Kanskje den er lam? :) Hvis frøene er fra meg, kan det ikke være Mimosa pudica. Har ikke hatt den siden barndommen langt, langt mot nord. Mulig Albizia oppfører seg sånn mens den er liten - for å beskytte seg...? Jeg googla også 'Albizia sensitive leaves'. Svarene var 'light sensitive', altså den lukker seg i mørke. Får bare vente å se...

Fin dag til deg!

TorAa sa...

Jeg får "tårer" i øynene ved å se et slikt veksthus. Ønsker med det selv, men på vår sommerbolig er terrenget altfor bratt til et slikt et at få plass. Dog, druer har vi, opp i mot steinterassene.

Og hva gjelder "tårer" - en slektning, som vokser på trær, er nasjonalblomst i Chile.
Vi har sett, luktet og tatt på.
For eksempel under Osorno vulkanen:
http://www.fotothing.com/taaboe/photo/27f030691104cc85a461085bbda20a71/

Mitt c-innlegg er her:
http://toraamusic.blogspot.com/

Related Posts with Thumbnails