ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS
Viser innlegg med etiketten planter. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten planter. Vis alle innlegg

lørdag 22. september 2012

Drivhusgleden begynner egentlig nå


Jeg er så heldig at jeg har drivhus!! Hurra!!
Og mange tror at det er sommeren som er høysesong for det. Men for meg begynner det egentlig nå.


Som man kan se på tidligere bilder i bloggen her, hvis man klikker på ordskyen til høre, på Drivhus. Så ser man både det jeg hadde i gamlehuset, og dette, når det sto på andre siden av huset.
Men vi flyttet det i sommer siden det blåste alt for mye på andre siden. Dessuten er det mere sol her.

Og ja. For meg begynner sesongen nå. Nå har jeg vært ganske flink og isolert med bobleplast allerede. Vanligvis pleier jeg å gjøre det etterhvert. Men det blir så kronglete. Så nå er jeg nesten ferdig.


Godstolen er kommet inn den også. Så kan jeg sitter her i fred.. forhåpentligvis.

Så nå begynner jeg så smått å sette inn alle ut-og-inn-plantene. Pelargonium, Fuchsia, Sitron, Appelsin og litt oxalis.

Og spesielt når det gjelder Pellisene så har jeg mye mere glede av de her inne. Og jeg begynner så smått å ta stiklinger.

Rådyrene forsynte seg merkelig nok ganske kraftig av blomstringen her om dagen på Pellisene.

Trodde ikke rådyr likte dem. Men jaddah..

Ellers, hvis du lurer på hvordan det ser ut når Rådyrene har "pleiet rosene".. se se bildet under.


Trist, hva? Jepp.. hver eneste pinne her var det en bristeferdig knopp på.. sukk..
Men det er vel min feil. Jeg ble litt lat med blodmelblandingen i det siste.. og vips. Der kom de.
Alle beddene er fulle av rådyrspor. Frekke f*****


Så da får de komme inn i drivhuset heller. Her er det i alle fall rådyrfritt. 
Noen pelliser har jeg mest for bladverket. Denne er så fiiin!! ÅÅhhh!!!!



Ikke alle Pelargonium er røde eller mørk rosa, som man desverre oftest finner i handelen. Denne Millifield Rose, ser ut som små roser. Herlig!!! 





Og jeg kan ikke klage på utsikten fra godstolen heller da. Men ikke så ofte jeg finner roen til faktisk å nyte den. 

I dag skulle jeg vært på bryllupsfest. Men feber og snue satt en pen stopper for det.. fyttigrisen. 

Så jeg har faktisk sittet litt her i dag med teppe. 
Tror jeg må gjøre det litt oftere ja. 





Crocosmia Lucifer, holder ut enda. 

Denne er bare lekker. 





På vei fra drivhuset og ned..

Ikke mye jeg orket å bevege meg i dag nei..

Men noe som er litt rart. Er at Duppsoleien blomstrer enda!!! Den pleier jo bare blomstre på våren for så å forsvinne helt?? -Ikke helt klart bilde akkurat. Kremt. 
Klarer ikke å holde kameraet stødig ser jeg. Huff. 

Hæppi lørdag, folkens!!!
Blogglisten

lørdag 1. september 2012

Gratis sommerblomster, nærmere enn du tror!



Det lakker mot høst. Lyset, forandrer seg. Og hagen begynner å forberede seg på vinter. Ja, det er kanskje fin sol og varmt ute. Men man ser det på sommerblomstene. 
Nå er det gullgravertid i hagen!! Ikke bare grønnsaker. Men frø!!

Øverst er et bilde av frøstandene til Valmue. Papaver Somniferum. Denne er vel den mest gavmilde vil jeg si. Bare la frøstanden tørke, knekk den av, og hell ut herlighetene i et kaffefilter. Brett og skriv på hva det er. Og vips! Tusenvis av nye frø!
-Eller enda lettere.. Åpne frøstanden og kast frøene sånn "omtrent" der du vil ha valmuer til neste år. Ja, allerede nå! Det går fin-fint! Men maur og andre insekter har en tendens til å ommøblere disse frøene i hagen. Så det er ikke sikkert de dukker opp der du hadde planlagt. Men hva gjør vel det? 


Her er frøstander og frø fra Sommerstokkrose, Sommerpoppelrose.. Lavatera, i alle fall. Der hvor blomstene har vært, hvis man ser nøye så ser man disse svarte "tallerkenene". Under der sitter frøene i massevis! Men husk å ikke sanke de før de er svarte. Tar man frø for tidlig kan de ofte ikke være modne, og har lett for å mugne. 


Her er frøstander fra en sommerblomst jeg fikk. Aner ikke hva den heter. Løvehodeettellerannet? Høye planter med orange bustehoder i etager. Her var det massevis av frø. Men ganske pirkete å få ut. Jeg pleier å sette meg i sofaen foran tvèn med et fat. Oppå der piller jeg ut frø. Noen strikker, noen hekler, og noen piller frø. 

Oppbevar frøene i kaffefilter. Dette er genialt, fordi filteret puster så frøene ikke mugner, og de er lette å skrive på. -Og som regel lett tilgjengelig. 
Så er det bare å vente på våren og ny sårunde. 

Blogglisten

mandag 20. august 2012

Litt roseporno og sånt på en mandag



Må man så må man. Sånn er nå det.


Men dette er jo ingen rose sier du? Og det har du jo helt rett i. Men på vei med kameraet, så gikk jeg forbi Pelargoniumene. Og denne er bare så skjønn.  Ikke Rococo men den andre.. Husker ikke navnet i farten.


New Dawn i kveldssolen. Tror jeg kommer til å like denne ganske mye ja. Men foreløpig må den få noen år på baken ser jeg.


Lady Emma Hamilton sammen med Aspirin. Hvem sier at rosa og orange ikke går? Åh joddah!!


Austinrose. ÅÅÅhr, husker ikke navnet i farta på denne heller. Knoppen til høyre er gnagd på av rådyrene. Grrrrr..


Charlotte og Californiavalmuer. Jo, det frisker opp med litt gult også har jeg funnet ut av ja. Det blir rett og slett for kjedelig med bare hvite, rosa og lilla planter. Det hjelper på med litt gult innimellom.


Boule Du Neige. Liten men god. Bedre i knopp vil jeg si. Men så søt at jeg måtte ha en ny i denne hagen også.


Og der var jammenmeg Emma Hamilton og Aspirin igjen. jaskuddusett!!!


Og jammen blander hun seg ikke med Heucheraene også. Freidig frøken vil jeg si.


Aspirin er en enkel og lettstelt rose. Enkel å få i handelen, og er faktisk veldig undervurdert vil jeg si. Blir litt fregnete i regnet som man ser her, men er ikke bare det fint da?


Denne er vanskelig å ta bilde av. Den er ikke rød, men møøøørk burgunderaktig. Hvorfor den blir så rosarød på kameraet mitt, er vel meg som ikke kan stille inn ordentlig. Men hva heter hun? Dr. ettellerannet?


Og disse her altså. Se hvordan solstrålene bare skinner igjennom. Helt fantastisk. De er egentlig mørkerøde. Crocosmia Lucifer. En hit!!!! Hurra, vil ha mange flere.


Og fordelen med å la rådyrene mumse i vei på Phloxene mens man er intetanende på jobb, så er det at den blomstrer med dobbelt så mange blomster da. -Etter en laaaang stund. Men bedre sent enn aldri da. Phlox Sherbert Cocktail. MMmmmmm!!!

Men så tenker du.. ja bare hun ikke kommer drassede med den forbaskede Kjempeverbenanen igjen.. ÅÅÅÅhhh jodda.. klart jeg gjør. Men i alle fall en humle med nå da. DET skaper jo litt forandring. Heheheh.



Elsker dennne.. herreminhatt. Jeg får liksom ikke tatt bilde av hele greia, fordi den forsvinner mot bakgrunnen da. Men så i vei sier nå jeg. Gjett om jeg skal!! Verbena Bonensis?

Deilig varmt i dag. Lenge siden gitt.. trøtt.. jah. Helt ok.


Blogglisten

torsdag 2. august 2012

Mens det regner....



Så tar vi et bilderas fra hagen gitt!!
Ja denne ferien har vi stort sett vært hjemme, bortsett fra en liten tur til Sandnes.
Og det har egentlig vært utrolig deilig.
Det er helt herlig å bare tuste rundt i hagen, og se hva som skjer. Det er jo den første sommeren her, så enda er ikke ting helt på plass.
Men en må jo liksom bare oppleve den et år før en begynner med de store forandringene.


Ja det har vært en drittsommer. Det er vi vel alle enige om. Men innimellom så var det jo noen glimt av sol og litt sommerfølelse.
Og som sagt så tar man jo bilder av hvordan man vil det skal være.. og ikke hvordan det egenlig er.. hehe.
Lillegutts stol på utsiktsplassen.























Til Høyre: Tiarella, kjøpt fra en gartner på Museets dag på Gimle. Husker ikke navnet i farta. Men søt sak dette.


Når jeg byttet inn de blå staudepottene på Plantasjen fikk jeg med meg denne søte saken. Nattlys. Utrolig sarte og skjønne blomster, som ja.. lyser opp i skyggebeddet.




Det er ikke så lett å ta oversiktsbilder av en hage kjenner jeg.

Øyet ser det helt annerledes enn det kameraet gjør.

Så derfor blir det ikke så ofte jeg poster slike bilder.
Føler bildene blir bare rotete.


Under:

En øyenstikker på besøk i Surfinaen.


Pusene trives i alle fall her.
Vilja er ofte avgårde på tur, mens Lise holder seg mest rundt oss.

Lise blir sjeleglad hver gang Vilja kommer hjem, og prøver fortvilet å få litt oppmerksomhet.



De har i alle fall god plass å boltre seg på, og ingen motorvei som raser forbi husveggen mere.

Og takk og lov for det.



Men jeg skjønner jo at Vilja blir litt lei innimellom.

Lise kan jo være litt plagsom for en gammel dame.

:-)


Dette bildet MÅTTE jeg jo bare poste. Her er "Lord Langli" i kjent positur. Peisen er fra Netthandelen og funker som bare det!! Kjekk sak.























Prøver meg med litt oversiktsbilder fra forskjellige vinkler.. men det er ikke lett.


Så da er det lettere å ta bilder av detaljene.. så ser det mere "harmonisk" ut. ;-) Marie Antoinette.




Austinrosen "Charlotte" og Californiavalmuer. Yess, we love it!!


Og.. I`m in loooove!!! Kjempeverbena!! Tusen takk for frøplanter Jorunn! Denne her holder jo koken i all slags vær, og vind! Jepp. En hit! Må huske å kjøpe frø.. masse frø!! - Eller går det greit å samle frø av denne selv tro? Må se etterhvert. Den orange bak der, Løvehodeettellerannet, også en stilig sak! Og heller ikke denne bøyer seg i vinden.
Men her kommer frøene inni den bustete greia under det orange. Men hjeeelp, husk hansker! Denne planten gir ikke fra seg frøene uten en fight kan jeg hilse å si! Stikker som en kaktus.

Sååååå sånn har no dagan gått, her i Ørneredet ja. Tross alt, så har jeg hatt mange fine tustestunder her i sommer jeg. Stranden kan bare være der den er for meg.

Så i skrivende stund sitter jeg inne i regnværet og har en følelse av at sommeren er over.. Men vi får jo håpe på noen fine Augustdager da. Det er jo lov?


Blogglisten

lørdag 7. juli 2012

Ny hagedam, planteforvirringer og litt roseras.


Ja her er det mye stein og fjell. Blåbær, fjell, stein, stubber og kaos.
Men det er fint. Så har man liksom noe å jobbe med da.

Her i dette hjørnet samler det seg alltid mye regnvann.. Hurra, la oss lage en liten pytt da.
Jeg orker ikke lage en så innviklet hagedam som jeg hadde i gamlehagen. Ingen fisk og slik.
Nei her ville jeg ha rett og slett kun et lite vannspeil.

Og en liten fontene som visstnok går på solceller har jeg også kjøpt på Netthandelen. Harry og fin. Jadda. Men den har jeg ikke fått hentet enda.
Så det må bli til uka.
-Solcelle.. jaja. Må vel vente på litt sol også da kanskje?


Så slik ble den da. Nå er den jo nettopp murt opp da. Det synes dårlig på bildet, men det er forksjellige nivåer på fjellet inni dammen. Har smurt sement på det hele så det forhåpentligvis blir tett sånn. Vi får se.
Har til og med husket å mure inn en liten slangebit nederst så jeg får tømt ut vannet også innimellom.
Til venstre der har jeg lyst på en stor Hosta som kan bre seg litt utover. Og så håper jeg å finne noe gøy å plante inni hullene i muren og steinene på baksiden. Vi får se.
Steinleggeren i familien var litt stresset over at jeg ikke fikk det pinnerett overalt. Men herrekongsverre, er jeg hæppi, så er vel det greit?

Så nå må det stå å tørke en stund før jeg prøver med vann oppi der. Høhø!!



Så.. sommerens tabbe... Herreminn altså, blir helt flau.
Som sagt så har jo Plantasjen sånn opplegg at man kan levere inn 5 stk av de blå plastpottene så kan man få en ny staude gratis. Så joda, det prøvde jeg meg på.
Kjøpte en som så riktig så frodig og fin ut. En slags fattigmannsorchidè, som jeg forsto det. Og ikke ante jeg hvordan den så ut i bladene så at den så slik ut, var jo helt ok for meg.

Tricyrtis Hirta Taiwan Adbane.. who knew!!?



Masse små blader med bittesmå knopper så jo jeg da. Og følte det sikkert var greit,
helt til jeg i dag så en del tykkere blader nedi der.. hva var det? Ugress? Så her måtte jeg ty til Google, for å se hva som var hva.. Og joda. Alt det rasket oppi der som jeg trodde var stauden, var jo bare ugress som jeg ventet på at alle de små knoppene skulle springe ut på.

Jeg hadde rett og slett kjøpt ei potte full av ugress som jeg trodde var den.. kremt. Jjaa..

Sååå sånn er det når man handler på Plantasjen. Man får ikke alltid bare det man tror man kjøper nei.

Så jeg fikk gravd opp hele greia igjen og fikk pirket vekk fandenskapen, og satt igjen med dette. Jaja!!


Men over til noe litt penere og litt mere planlagt. Californiavalmuene som jeg sådde i våres begynner showet virkelig. Og sammen med en blå Geranium som slenger seg innimellom.. er jo gleden komplett.


Austinrosen The Pilgrim. Sukk sier jeg bare. Til å spise opp!


Austinrosen Mary Rose. Ikke så fantastisk som jeg trodde. Men en søt sak. For gi den noen år på baken tenker jeg.


Ginger Syllabub. I gamlehagen trivdes den dårlig og var pinglete og rar. Den har fremdeles en litt rar voksemåte litt sånn neeeeed og oooopp! Men med slike champagnefargede blomster så er alt greit. Nå bor den i potte, og ser ut til å stortrives med det.



Min søster sådde denne Lavendelen for en del år tilbake, og derfor er det jo ekstra hyggelig å ha den i hagen.

Både den og en lysere type som står bak, klagde ikke på flyttingen i det hele tatt.

Tror Lavendel er en hit her oppe altså.
Det blir fort tørt i slike fjellbed med vind og sol.

Så joda. Mere lavendel takk!!


Og så.. jaada. Det er dødsharry, men jeg har en sånn greie med hagefeer.

Har jo en fra før, og i et svakt øyeblikk bestilte jeg en til fra efairies.com

Så her er Lillian, som den heter.
Hun har fått instrukser om å beskytte rosene fra rådyrene.. kremt.
Kjør på Lillian!!





Blogglisten
Related Posts with Thumbnails