ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

tirsdag 25. mars 2008

Hvorfor får jeg det ikke til?

Hvorfor får jeg det ikke til, dette med inneplanter? Jeg skjønner det bare ikke. Nå har jeg forhørt meg om alt. Lysforhold, mye vann, lite vann, gjødsel, ikke gjødsel... men neiida. De stryker med alle som èn. Den stakkaren på bildet, skulle da pryde toppen av et hjørneskap her, og grenene skulle flomme nedover skapdørene. Har da sett andre som har sånn? Huffameg...

De eneste som overlever her er, 1 stk Orkidè. -Den tør jeg ikke ikke flytte på, da den tydeligvis trives akkurat der den er. Og hvis jeg drister meg til å skifte jord eller noe på den, så dør den vel.. så den får bare stå der den er.

Og så har jeg for øyeblikket, 1 stk engelsk Pelargonia ( se forrige innlegg) . Den er overvintret fra i fjor. Men jeg aner jo ikke hvor lenge den vil overleve her. Og så har jeg 1 stk grønnrenner, eller hva de heter. Men de skal jo være umulige å ta livet av. Så for denne er det jo litt håp enda. Men den er jo ikke så gammel enda heller.



Så hvorfor er da disse uteplantene så annerledes da? Petuniaene på bildet her, har jeg sådd selv. Frø små som støvkorn. DE, vokser og vokser til dette resultatet her. Kan noen fatte det? Hva er forskjellen egentlig?


Ja ja, jeg får begynne med plastblomster inne.
Den stakkars eføyen i potte, blir ikke kastet enda da. Det er jo håp...
Blogglisten

2 kommentarer:

Anne på Moseplassen sa...

hehe, veldig bra :D
Jeg har liksom aldri hatt noe særlig inneplanter jeg. Før så var jeg jo student som var mye borte, og så var jeg arbeidsmaur som var mye borte (en mnd i annen landsdel tar raskt livet av inneplantene ja). Så flyttet vi til et bøttekott hvor det ikke var plass til planter,

Nå har vi masse plass, men jeg gidder ikke. Inneplantene mine er frøpotter, og sånn får det være en lang stund til... (jada, og arvede orkideer, men de teller liksom ikke, de tåler jo alt)

Dritlekre ampler da! duverden så frodig!

Trude sa...

Heisann:-) Så trivelig at du titter innom bloggen min . Inneplanter ja,,,,,,, eføyen ser ikke noe særlig ut,,hehe,,,men noen tips til deg fra meg:
Eføy: MÅ stå så lyst som mulig, mange tror at eføy skal vannes mye og stå våt hele tiden.Dette er feil. La den tørke litt opp mellom hver vanning, når du så vanner- sett den i feks oppvaskkummen å la den trekke vann- ca et kvarter. Sett den så tilbake i potten. Gjødsle innimellom (ca annenhver uke nå).

Orkide: Denne vil ha mye lys,men ikke stå i direkte sol. Dvs et vindu mot nord er bra;-) Finn en dag i uka som du vanner på,feks hver søndag. Hold orkide"jorden" under springen og skyll godt igjennom. La vannet renne av før du setter den tilbake.Gjødsle KUN med orkide-gjødsel.Når den blomstrer av og ikke har flere knopper igjen, klipper du stengelen av- 1 cm over det tredje/fjerde "leddet" på stilken,forutsatt at stilken ser frisk og fin ut. Om den er gul og tørr,klipp den helt ned.

Håper du får bruk for tipsene;-)God helg.

Related Posts with Thumbnails