onsdag 4. november 2009

Snøhysteri og bilselgere


Vi var rundt å kikket på bil i går. Men det er tydeligvis noe jeg har gått glipp av. Finanskrisen er over gitt! I alle fall i bilbransjen.

De selger tydeligvis så utrolig mange bilder at de ikke behøver å ta seg av kunder som kommer inn i butikken.

I to butikker måtte vi virkelig lete, for å finne en selger. Og ingen av de vi fant var spesielt interessert i å selge noe heller.
Det lille jeg har studert av salgsteknikk sier meg at noen viktige faktorer manglet her:

1. Øyekontakt.
2. Smil
3. Talegave
4. Overtalelsesevner
5. Interesse.
6. Interesse for den feminile delen av familien.. i dette tilfelle konen.

Jeg trodde det var basic 1.01. Det er oftest konene som har siste ordet når det gjelder kjøp av bil hvis det er en bil de skal bruke begge to?
Trikset er vel for selgere å finne ut HVA mannen vil ha, og så overtale konen om at det er det rette valget.
Og jeg vil overtales! Jeg vil ha kaffe. En god stol. Flere forslag å velge imellom. Jeg vil bli tatt seriøst når jeg spør om forskjellen på de to eventuelle modellene som for meg ser helt like ut. Jeg vil at selgeren faktisk skal argumentere for hvorfor den ene er bedre enn den andre.

Jeg vil ha svar på hvor lett det er å fjærne flekker fra setene. Jeg vil vite om service er inkludert eller ikke.
Jeg vil at han skal forklare meg hvorfor Diesel er bedre enne bensin, siden selgeren over gaten sier motsatt.
Jeg vil vite flere ting. Men får jeg svar på det? Neida.

Selgerene bare overser en der en står. Ja-ja...

Så moralen er, det blir i alle fall ikke Toyota Avensis. Det kan du banne på. -Aldri!
Mitsubishi? -Heller ikke.
Fiat500? - Ok, denne kjøper jeg uansett, fordi den er dritkul. Men ikke denne gang da.

Så det blir en annen bil. Godt bilselgere i Norge ikke lever av å selge biler. DA hadde de vært fattige da.


Og apropos biler. Det er vel tid for vinterdekk, eller hva? Vi Sørlendinger blir jo like sjokkert hver gang snøen kommer, og er flinke til å klage på mangelen på brøyting og slikt? Nå skriver de jo at det kommer så vi burde kanskje prøve å være litt mere forberedt i år? -Om jeg har fått vinterdekkene på?

No comment....

( bildet er lånt fra misspinkslip.wordpress.com )


Blogglisten

11 kommentarer:

Gamleheksa sa...

Helt enig. Iallefall 90% av bilselgerne er håpløse og har ikke skjønt poenget. De lever muligens på 60-tallet da bil var mangelvare og fruen ikke hadde mening om sånt.

AnitaH2 sa...

Toyota er gode på bil, men håpløse på service, er min mening. Utrolig lange ventetider - å trenger den på verksted NÅ? I dag? Bruker du bilden i det daglige, liksom...?

Men etter å ha hatt et fabelaktig verksted i Gumpen tidligere, klamrer jeg meg like fullt til Toyota der jeg trenger verkstedet sjeldnere...
Men nå har jeg "litt" eldre modell enn du blir sett i, da!
;-)

www.hagenpahytta.wordpress.com sa...

Seinest i dag sa en kollega:
"Alle skryter av Toyota på Nedenes for at de har så god service, alle!"

Såå, kanskje dere skulle sette nesen østover? ;-)

Sommertid sa...

Ja noen steder har de ABSOLUTT IKKE skjønt det her med service og det å møte kunden på kundens premisser/ønsker...så det trengs litt lærdom. Men...man skal ikke dra alle over en kam her som mange andre ting/steder..det finns unntak..og herlig er det..for ellers så hadde ting gått ræktig gale.
Ønsker deg løkke til videre i letinga på ny bil...og jo..det er på tide å ha bytte dekk nå..men det vet du.
Ha en fin onsdag videre :)

Berit sa...

Hos oss ble det faktisk Avensis. Og jeg fikk både oppmerksomhet, god stol og kaffe. Visst er det forskjell på bilselgere!

josimo sa...

Bil har jeg IKKE greie på *ler*,
men skal huske på deg om jeg skal dele mine hvite stauder til våren.Har mange flere ,men fikk bare lagt inn 5 bilder til innlegget.

Ha en bra dag

Rekkehuset sa...

Hm..interessant observasjon! Kanskje begrepet bilselger ikke lenger inneholder hva det gjorde? Jeg kan forøvrig komme på minst et godt argument til for ikke å kjøpe Toyota Avensis; den er nemlig så lav foran at jeg har klart å rive - jeg mener rive - løs hele forskjermen bare fordi jeg subbet over en litt for høy isklump. Og alle sånne kanter som er i enden av parkeringsplasser er potensielle faremomenter.. Så velg noe annet! Hjertelig hilsen Hanne.

Mokki sa...

Etter å ha hatt Audi så var Toyota en lettelse både i antall trengte servicer og meget god hjelp hos Toyota her i byen i alle fall :)

Men veldig enig med deg i det med bilselgere - de er alt for vant til at bilene selger seg selv. Og damer er visst ikkeeksisterende i det øyeblikket man går inn i bilbutikk.

Forøvrig kan jeg jo nevne at alle som kommer som besøkende her på huset, går _forbi_ de to kontorene først i gangen når ekspedisjonen ikke er betjent og de skal levere noe eller finne noen. Der sitter det jo menn! Alle damer er jo sekretærer ikke sant? *fnys*

qehenne sa...

Vi har så klart funnet vår butikk for kjøp av bil. Kjempeservice fra vi kommer til vi går.Vi handler gjerne en bruktbil av nyere årgang, på Mbil på Stoa, Arendal.

Line Cathrin sa...

Jeg har aldri kjøpt bil. men den behandlingen hadde ikke jeg godtatt. de hadde fått høre den så det holdt.

Anonym sa...

nei min kjære,du har ikke siste ord når det gjelder kjøp av bil.et sted går grensen.

Related Posts with Thumbnails