ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

mandag 3. august 2009

The concrete girls!!

003 Dæ å gøy det er med sement / tørrbetong eller ( igjen) hva pokker det heter. Vi bryr oss ikke så mye om fagutrykk. Her er det moroa som står høyest på tapetet.

Ellea, AnitaH2 og jeg slo til igjen. Tror damen på Europris lurte fælt når jeg handlet 10 stk vaskebaljer her om dagen. “knis”
Vi fikk denne gangen låne en sånn sementblandergreie. Som en enorm hjulvisp på strøm. Kult!!
Vi lagde vel ca 5stk nye heller hver. Nesten alle ble ok. Men dette er jo en prøve-og-feile-fase. Ikke for tørr og ikke for blaut. Riste litt men ikke for mye, da forsvinner bladene opp i sementen og man befinner seg med 1stk speilglatt helle med et grønt blad trygt gjemt dypt inni, som en annen fossil. Ganske høyt oppe på kjiphetsskalaen.

Hostablader ser ut til å fungere best. Men blir artige effekter med mye annet også. Bregner, hestekastanje,squash.. ja hva som helst, bare nervene er ganske tydelige.

004

De tynneste bladene kunne ikke fjernes med en gang og må få lov til å visne og tørke så de kan børstes bort.

Vi testet også litt å lage små krukker. Isbokser med mindre bokser inni, her brukt rosinboks.

Liten bit isopor i bunnen så vi får et hull i etterpå.
Litt perler rundt kanten for gøy. Men hvite perler blir litt for usynlige. Blå er lekkert mot den gråe sementen. Må kjøpes inn ser jeg.

007

Så nå fikk i alle fall denne et sted å bo. Denne Howarthia Fasciata (?) får små babyer hele tiden. –Lett på tråden? he-he.. tok du ordspillet? Ikke? Næh, drit i det..

Anyhuuuuu.. dette er moro. Og jeg tror vi må begynne litt seriøst her nå.

Blir kanskje litt tunge gaver under juletreet til mange i år?

Prøvde å lage et hjerte også av noen rester. Men skulle gjerne hatt det glattere. Mulig jeg skulle børstet det litt mens det enda var ganske vått?

Jeg vet ikke. Men tips mottas med takk.

005 005

Så.. litt mer planteprat:
Det nærmer seg jo frøsesongen. Det er liksom trøsten man får når hagen begynner å gi seg, selv om det er litt tidlig enda. Men jeg har aldri fått frø av Cobea Scandens før. Sjekk denne frøkapselen! Ser ut som en miniagurk. Blir spennende å se om det blir noe frø i den der.

001

Henger over døra da. Så det spørs om noen kan motstå fristelsen til å plukke den ned.

Ellers, første dag på jobb i dag etter ferien. Ikke så galt som jeg trodde. Egentlig greit nok å komme igang. Været her kan man jo ikke bruke til noe som helst. Til og med Svein og Anne-Grete ( fiskene) i dammen er lei av å bli blaute.

Huset, hagen ja i det hele tatt alt er så totalt rotete og kaotisk nå?

Inne så kveiler skittentøy og hybelkaniner seg rundt overalt. Og ute er det vassarve (?) og vindel som tar helt over. Må få tatt en shinings både inne og ute. Blir litt smågal.

Penny Lane er ei pingle hos meg. Men en trofast traver.. en trofast pinglete traver.. stakkars for en skjebne! Men blomstene er jo søte da.

006Tjolahopp!

Blogglisten

16 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Det var da en skrekkelig festlig beskrivelse av støypingen vår. Det høres så moro ut at jeg tror nesten vi må støpe igjen veldig snart!!!

Elsa sa...

Dette så ut til å være kjempemorsomt. Flotte tråkkheller du har laget. Har du prøvd med rabarbrablader i støpen?
Ikke bare din hage som ser miserabel ut. Her er det villniss og ugress som rår i beda, og sånn får det bare være en stund. Jeg reiser fra hele greia på lørdag og blir borte to uker:-)

Linecas have sa...

Øj! Flinken jenter. =))
lekkert alt det du viser.
Den frøkapselen var jo helt rå da. Så lekker.

Nina i Paradiset sa...

Stilig!!
Skjoldbronseblad (Astilbodes tabularis) er flott å bruke som skål! Legg bladet opp-ned på en rund stein, eller en haug med sand, og smør ett tykt lag betong over. Husk "stett".
PS innlegget under var genialt!!
Klem!

IngunnBW sa...

Jeg er sikker på at dere oppmuntrer mange til å begynne med egne betongprosjekter ved å vise og fortelle så mye flott. Har dere sjekket noe om kalking/maling av betongen? Lurer så på hvordan man kan få den litt Sydenaktig om du skjønner...gulhvit og slitt. Jeg har hørt at om man finner noe treverk med algevekst på, kan man skrape av dette og blande i surmelk og smøre på f.eks terracottakrukker etc og få fin grønn patina. Kanskje det samme går med (behandlet) betong?

orchis sa...

Godt jobba, jenter!
Det finnes pigmenter for å farge betong. Her selges det i pulverform, men vil tro at det også fins i flytende form. Spør i byggevarehandelen. Husk at fargen endrer seg når den blandes med grå sement. Lag evt. en liten prøvemix som smøres tynt ut på f.eks. et papirark. Da tørker det raskt, og du vil se endelig resultat. For å glatte det ut betong, kan du bruke fuktig svamp når den har begynt å herde, men fortsatt har mykhet til å la seg forme. Betong blir hardere om dere fukter den regelmessig i noen dager etterpå. Dette er nyttig til f.eks. tråkkheller som skal tåle en støyt.
Ellers sier man her det betyr lykke om en katt har etterlatt sine spor i den myke betongen... :)

Unknown sa...

Åh jaaa, kattespoor! Det hadde vert noe. Kanskje mine to ikke er så veldig happy for det. Men jeg kan jo legge ut noe rundt der de pleier å trøkke. He-he.

Flott tips med vannet. Godt at vi har latt dem ligge i regnet da.

Anne på Moseplassen sa...

så smart å bruke vaskebaljer! Da får du jo lett mange i samme størrelse og fin form. Genialt!

Har planer om å støpe tråkkheller selv, det er så fint å se på, og virker artig å lage :)

AnitaH2 sa...

Får ikke krukkene mine ut av formene, jeg...
:-(
Må nok mase litt på noen som er sterkere.

elle-melle sa...

Så flotte ting dere har laget:)
Jeg har tenkt å prøve meg på litt mer sementstøping jeg også, godt å få noen tips.

Unknown sa...

Anita: Klipp opp den innerste!! ;-)

BRUDEPARET sa...

Nei, så stilig! Guri så flinke dere er!

Og du - ang en utfordringen jeg fikk av deg - så ble det jo aldri noe av den. Grunnen - altfor tidlig høst!!! Blomstene mine er helt druknet i vann og under et regnskyll utenom det vanlige, måtte de fine klematisene mine pent knele for naturkreftene... så det er dessvere ikke så mye å se lenger... :(

Hanne sa...

Så flott! <3

Tresje sa...

Dette vil jeg også prøve, kjempe stilig.

Tonerose sa...

IMPONERENDE! Kjempeflinke dere er! :o) Gleder meg til å komme litt igang selv, har lyst til å lage "fuglebad" m rabarbrablad etc..

hjertet var nydelig!! kjempegøy med inspirasjon, detta var geniale innlegg!!

Håper dere får en vidunderlig søndag!!

Margrethes hus og hage sa...

så flinke dere har vært! Det ble kjempebra! Penny Lane var flott synes jeg, men ser jo bare blomsten :)

Ha en fin uke! Hilsen Margrethe

Related Posts with Thumbnails