ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

lørdag 13. februar 2010

Kjøttetende planter

I dag har jeg hatt en såseanse i drivhuset. Jeg sådde omtrent 15-20 forskjellige ting. Mest ettårige. Tidlig sier du? Jaaaa…mjooooo. Men nå har jeg satt dem der ute til spiring. Så spirer de når de føler for det. Jeg har rett og slett ikke plass til alle såpottene og for ikke å snakke om priklepottene, inne i huset. Så dette blir vel som direktesåing… i drivhuset. He-he.

Så var Ellea og jeg på shoppingtur. Fantastisk. Salg og greier. Jeg pleier aldri å finne noe som helst på salg. Jeg pleier å ende opp med bare nye ting til dobbel pris. Typisk. Men i dag gjorde jeg jammen noen varp. Blandt annet ny damduk 4,5 x 4,5m til under 300,-! Heeey! Det var vel halvpris av halvpris. Håper bare det ikke var noe galt med den????? Grulp!
Så nå blir det større dam her bare denne forbaskede snøen kunne dra seg bort!

Disse to kjøpte jeg også i dag. Utrolig stilige greier. Litt usikker på plasseringen deres enda. Men vi får bare se etterhvert.

001    011

Drosera Capensis paradoxa aliciae (soldugg)  og    Dionaea muscipula (Venus fluefanger)

Begge to skal ha det veldig fuktig. Det er jo sumpplanter. Så jeg leser på denne siden litt om stell av disse. Og han skriver at han har hatt suksess med å ha dem som vinduskarmplanter. Vannes på skålen slik at skålen alltid er litt våt. Dionaea må gjerne mates med fluer… hmmm tror det blir storesøsters jobb. Av en eller annen grunn er hun utrolig god til å fange fluer med fingrene. Ja vi har alle våre talenter!

005

Denne har jo som regel flere dråper på tuppen av alle disse røde hårene. Men jeg tror de ble ristet litt av i transporten hjem. De ligner da veldig på noen som jeg pleide å se på hytta på fjellet? Jommen meg er den i samme familie. Kan leses om HER.

dionaea-muscipula

Dionaea Muscipula. Denne er jo tøffere enn toget. Bildet ble også ganske kult om jeg skal si det selv. Stell av disse kan du lese mer om HER. En veldig ok og grei side om stell av diverse kjøttetende planter.

Jeg skjønner av det han skriver at disse kan fint stå ute i stekende sol, bare de har “bena i vann”
Jeg tror jeg skal lage en slik potteanordning som han har laget HER. Det er jo bare å lage det til en slags myr.. eller sump om du vil. Han overvintrer de i en frostfri garage forteller han videre. Gøy for meg dette.

Blogglisten

8 kommentarer:

krepsemor sa...

Dionaea muscipula,(Venus fluefanger) hadde fjortisen min, men den har dessverre avgått med døden! Jeg vet ikke hva jeg gjorde galt! Den blomstret på en laaaaang stengel, men etterpå ble det ingen suksess! Men utrolig stilig plante! Vi fòret den med fluer, og den lukket bladene sine rundt fluen! Kanskje vi må ha en ny? Takk for titten, og info!

AnitaH2 sa...

Har Blomstertunet fremdeles kannebæreren jeg fyste på i fjor, tro? Den var ENORM! Kjempekule planter, disse her!

IngunnBW sa...

Wow! Disse var kjempestilige! Det blir smått med fluer på smørbrødfatet til sommeren da forstår jeg :) Det nederste bildet var lekkert ja, skikkelig blinkskudd av fluesnappern

Røsslyng sa...

Wow, så artig med kjøttetende planter. De var "styggfine" og jeg kjenner et snev av vil-ha-syndromet...
Flotte bilder!

Anonym sa...

Hva betalte du?

Unknown sa...

Anonym: Vel det kan jeg ikke helt huske. Men mener det var rundt 70,-kr eller noe?

Anonym sa...

Veit at dinopets.no selger slike planter, har selv prøvd meg på "nepenthes" typen fra dem. Spennende planter alså!:) nyttig og fin side du har hær!

Anonym sa...

Får kjøpt disse på Jessheim "plantasjen" nå.. Og det er vel en landsdekkende kjede.. Så sjekk på din nærmeste "plantasjen" butikk..

Stor kjede!

Related Posts with Thumbnails