ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

lørdag 15. desember 2012

TurboLotte lager pasta selv!

Jaddahhhh.. TurboLotte gjør ting hun ikke kan.  Men la oss for guds skyld prøve da!

Jeg elsker Cappelletti. Og siden det ikke er å få her så mye, så må man lage selv. (Ja jeg har sett de på Meny, men de smaker pyton og har kjøtt inni! Det skal de IKKE ha!)

Cappelletti (Små hatter?) er fylt pasta som ligner veldig på Tortellini. Men de er litt større og har som sagt bare ost inni.
Best er de som de skal være, i Buljong. Cappelletti in Brodo. Men da må man lage sånn ordentlig buljong og alt det der. -Og det gidder jeg ikke.
Ellers er de ofte brukt med kjøttsaus. Cappelletti al Ragù. -Det er også godt.
Men jeg lager de i dag med en fløtesaus med bacon og Asparges. Oppskriften på den får du HER.

Men sånn gikk det i alle fall.


Ingredienser for deigen:

Mel. (Man får best resultat med Italiensk mel man får kjøpt på f.eks Meny eller ICA Det skal være av typen 00.) Ca 100g mel pr. egg.
Egg + en eggeplomme. 
Man legger melet som en vulkan på bordet.
Knekk eggene pluss en eggeplomme ekstra oppi der, og visper med en gaffel.
Så er det bare å kna i vei.

Jeg brukte vel 500g mel her. Ble godt og vel til ca 4-5 personer ja. 

Legg deigklumpen i litt plast og la den hvile i ca 30 min.






Så lager man fyllet: Her brukte jeg sånn ca.

300g raspet parmesanost + litt til.
300g Ricotta kanskje litt mindre
1 egg
littegranne sitron.
Mix alt til en jevn røre. (Hint av salt kanskje)




Bordet er best å kjevle på hos meg. Her gjelder det å ikke gi seg!
-Har du sånn pastamaskin så er det jo bare en fryd da.
Men jeg har ikke skap til sånt.

Så her kjevler vi til krampa tar oss. Lurt å la deigen henge litt ned av bordet å strekke seg mens man kjevler.
Snu, kjevl, vri deigen, snu, kjevl.. svett. Banne og steike.
Når du tror den er tynn nok.. NEI kjevle mere!


Når man føler man har kjevlet nok, så skjærer man opp deigen i strimler på ca 5-6 cm begge veier, så man får mange små firkanter.
Disse legges på en tallerken i en bunke, gjerne med litt meldryss mellom så de ikke klistrer seg.

Ta ca 5 stk om gangen, legg en klatt med fyll i midten.
Ha en kopp med vann ved siden av. Blaut to av de nederste kantene med vann.

Ta så den øverste spissen og dra litt i den, brett over og trykk fast på begge sidene.



Sånn! Så får man en trekant da.

Og her er trikset. Ta de to øverste hjørnene her og brett rundt fingeren din og klem på midten, så man får et slags hull i midten.

Dette hullet er litt viktig for at de skal bli kokt ordentlig.

Her må man bare prøve seg fram rett og slett.



De skal se omtrent sånn ut, hvis jeg ikke tar alvorlig feil her nå.

Men her blir det litt som man vil. Google det så vil du se at det er utrolig mange forskjellige måter.

Men jeg kjenner best denne da.
Mange bruker sånn hjul med riller på for å få sånne riflede kanter.

Jeg gadd ikke lete etter det i dag. Så det ble sånn.



Mens man lager de, så legges de på bakepapir eller matpapir på brett.

Så er det bare å lage den sausen man vil ha.

Restene av deigen som ble igjen, kjevlet jeg ut enda tynnere, tok godt med mel på, rullet sammen og skjærte i tynne tynne skiver, som da blir til Tagliatelle for den kresne sønnen i huset som ikke vil ha sånn mat.

Kokes i noen minutter, til alle flyter godt opp.


Mine ble ganske gode. Men jeg må nok kjevle enda mere neste gang, og lage de bittegranne mindre, kanskje.

Blogglisten

5 kommentarer:

4 i Kiellandsgata sa...

Oi, så flink du er! Jeg er imponert=) Fikk lyst til å lage hjemmelaget pasta selv nå, for det er så utrolig godt=) Fin søndag til deg=) Vibeke

Britt Åse sa...

300 g mel pr egg, Charlotte? Alle steder jeg har sett har det vært 100"g pr egg. Hva tenker du om det?

Britt Åse sa...

300 g mel pr egg, Charlotte? Alle steder jeg har sett har det vært 100"g pr egg. Hva tenker du om det?

Unknown sa...

Vel, jeg prøvde det, og det virket strålende. 100g pr egg blir jo himla møe egg!!

Unknown sa...

Nei nei. selfølgelig skal det være 100g pr egg!!! Skriveleif! Nå rettet opp.

Related Posts with Thumbnails