ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

lørdag 22. august 2009

Frøsanking for dummies

Jeg er ingen guru i dette her. Men tenkte å vise litt hvor lett dette kan være. De fleste sommerblomster er lette å ta frø av. Mange stauder også. Det er jo en smart måte å spare litt penger på også. Dessuten er det jo litt gøy å få nye planter av egne frø.

Hemmeligheten er blandt annet å vente til frøene er modne på planten, og ikke ta de for tidlig.

015 016
Her viser jeg to forskjellige typer. Noen frø er jo store og lette å se. Andre er små som støv. Jeg samler de først og lar de ligge å tørke i skåler på kjøkkenet. Alt avhengig av hvor våte de er.Her er Lavatera Trismestris. (Sommer stokkrose). Den får slike sorte “tallekner” inni med frøene tett i tett på undersiden. lette å plukke ut.
017 020
Her er Nicotiana. ( Prydtobakk )Den har frø som er som støv ja. Frøkapslene sitter der hvor blomstene har visnet bort. Klare når de er tørre og drysser ut av seg selv. Jeg pleier å samle en del til tørk. Så gnir jeg frøkapselen mellom fingrene over en mindre skål. Og lar de tørke litt til.
024 026
Her er frø som typisk ikke er modne. Så mørke blir de når de er klare for å høstes.
027 028
Det er mange forskjellige frøkapsler. Her er foreksempel Petunia. Disse frøene er inni den lille brune kapselen til høyre. Dette er ihvertfall støv!!Cosmos. Etter at blomsten er visnet blir det frø her også. Knip av hele den brune tørre dingsen som blir igjen.
029 030
Cosmosfrøene er lange og smale. Her er frøkapsel til California Valmue. Men denne må også bli moden. Er for grønn. Inni er det mange trillrunde små frø.
031 032
Fløyelstjæreblomst får mange frø i hver kapsel her. Når de er modne er det bare å tømme de ut. Løvemunn får frøkapsler langs stengelen også der blomstene har sittet. Men husk å ta de før det går hull under hver kapsel og frøene renner ut i beddet.
033 034
Anisisop. Her renner frøene rett ut når de er modne. Bittesmå svarte. Mange Geranium (Storknebb) lager også frø. ( noen er sterile og må stiklingsformeres. ) Her ser man tydelig frøene sitter sammen.
035 036
Blomkarse strør en haug med frø. Bare løft opp bladene og titt på bakken. Disse er grønne nå. Men bare plukk de og la de tørke på en tallerken til de blir heeelt tørre. Ridderspore er også veldig lett å ta frø av. Her ser du alle de sorte frøene inni der hvor blomstenen har sittet. Snu den visne blomsten på hodet over et papir eller en skål.

Når frøene er ordentlig tørre kan de lagres på forskjellige måter. Jeg pleier å bruke kaffefilter, rett og slett. Disse puster litt så frøene ikke mugner. Så er det lett å skrive på posen hva som er inni. Husk også årstall. Ikke alle frø har så lang holdbarhetsdato.

Oppbevar i et tett boks og vent på våren. :-)
Vel, de fleste stauder kan man så om vinteren. Rett i potter ute. La de stå til våren kommer, så spirer de av seg selv. Dette fordi de ofte behøver en kuldeperiode for å spire.

oo0oo

Fuchsia har jeg aldri fått til å ta frø av. Men de er så lette å stiklingsformere. Utrolig gøy med disse her. Det er så mange andre typer enn den vanlige rosa/lilla man får på hagesenterene. Denne kjempen her heter Marshmellows.

012

Vilja, pusen vår forsvant på tirsdag. Men i dag morges kom hun plutselig hjem om morgenen som ingenting var skjedd. Mer om det kan lese om på Kattene på Møvig.

Blogglisten

18 kommentarer:

solfrid sa...

Nice work:D

Margrethes hus og hage sa...

Takker og bukker... Jeg har så godt som aldri tatt frø og sådd de... ( har samlet frø... men så ble det med det!) Men tenkte at det var en økonomisk og grei måte å få planter på, så jeg skal forsøke i år, og også få sådd litt til våren. Har latt erteblomstene mine få frø seg bla. De ser ikke så fine ut når vi kommer så langt på sommeren uansett, men er litt usikker på når de skal plukkes.

Riddersporer skal sankes frø av og endelig kommer noen sommerblomster jeg har sådd... De kom nok i jorda alt for sent.

Ha en fin lørdag! Hilsen Margrethe

Harryford sa...

Hva du får tid til! - Denne Dummies bloggen din, med flere, blir internettklassikere etter hvert!

Anonym sa...

Tusen takk. Jeg har aldri sådd blomster før(!!) har planer om å så stauder i år da jeg har planer omnye bedd til neste år. ha en fin kveld!

Ellen Walnum sa...

Tusen, tusen takk snille du! I år skal jeg virkelig gjøre alvor av å samle frø. Det ser forresten ut til at det blir en del stemor frø, så det blir nok til alle:-)

Tror du at du får tid til en kaffe i morgen? Besøket ble lenge i dag.....

Unknown sa...

Takker og bukker! Kjekt at det er til nytte da. He-he.

Magrethe. Erteblomstene er ferdige når det rasler inni kolben for å si det sånn. :-)

Tresje sa...

Denne var veldig kjekk.

Margrethes hus og hage sa...

Da skal jeg rasle på dem, og se om det står til liv :)

Hilsen fra landet sa...

Ja tenk å få til planter fra egne frø da... Jeg forsøkte å ta pelargonfrø for et par år siden, men ingenting spirte... :kremt:

Burde nok ha frøkurs for dummies ja...

Ellen Walnum sa...

Måtte bare ile inn for å fortelle at jeg faktisk har vært ute i hagen og sanket frø i ettermiddag:-))

BRUDEPARET sa...

SV: Det blir jo om det jeg blogger om nå da - mote, klær og livet. Bloggpanelet der er forøvrig veldig seriøst med politikere, professorer og kulturutøvere, så da synes jeg det er greit å mykne opp litt med dagligdagse ting! :) Men skal jo forsøke å vinkle så godt jeg kan inn på kristiansand og livet der! :)

IngunnBW sa...

Så bra! Dummies-innleggene dine er helt geniale :) For en størrelse det er på Marshmellows, ante ikke at det fantes så digre Fuchsia!

Miamaria sa...

Har vi fortsatt en deal med disse dummies-artiklene dine? ;) Har forresten linket til denne fra Sortland hagelags bloggartikkel om frø og sånn. Den var så fin at jeg MÅTTE. :D

Unknown sa...

Ja bare kjør på Miamaria!

Hobbygåsa sa...

Der var du! Jeg visste jeg hadde spart på en slik post og endelig fant jeg deg igjen :-)Takk for dummies post, men jeg er visst værre enn de verste dummies jeg... Jeg har samlet petunia frø (tusen takk for tips, visste ikke engang at de hadde frø jeg) valmuefrø, og stemorsblomstfrø og lagt de i kaffefiltere. Det blir nok litt mer frøsanking fra de samme plantene for jeg ser at alt ikke er klart til høsting enda. Regner med at dette skal ligge i kaffefilterene gjennom vinteren, men skal filterene bare ligge i en skuff? Eller skal de kanskje i et lufttett glass? Eller skal de ligge kaldt? Og til våren, når og hvordan sår jeg disse? Dytter jeg de ned i jorden eller strør jeg de oppå jorden? Skal jeg ha sånnt lite veksthus i vinduskarmen, eller sår jeg de rett i krukkene jeg skal ha ute? Ok - dette var masse spørsmål, og jeg blir uendelig glad hvis du har lyst til å svare så jeg har en liten sjans for at dette blir bra. Ha en fin søndag!

Unknown sa...

Kaffefiltrene kan du bare ha i en skuff.Eller i en boks. Alt ettersom du liker.
Vel.Petunia bør sås ganske tidlig. Eller rettere sagt sent på vinteren. I romtemperatur. Når de blir større kan de pottes om å has i drivhuset eller noe.
Strø frøene oppå jorda. De er så små som støv. Prikle når de er håndterbare. (se prikling for dummies )
Valmuefrø kan du egentlig bare strø rundt i hagen nå.Det er enklest. Stemor må vel også sås relativt tidlig. Som Petunia.
Lykke til!
(Hvis du ser til høyre i bloggen, så er det en nedtrekksliste,hvis du velger for dummies,får du både såing og priklingsinstruksjoner.)
:-D

Hobbygåsa sa...

Tusen takk skal du ha! Da går jeg inn på mere info for dummies og håper jeg får egensådde blomster i pottene neste sommer :-)

Anne (Moseplassen) sa...

Og takket være at hobbygåsa blogget om det så ble jeg minnet på den jeg også. Nå er den delt på facebooksiden til moseplassen, så kanskje den finner veien frem til enda flere. Veldig grei og fin post dette :)

Related Posts with Thumbnails