ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

torsdag 13. mai 2010

Gode gamle Dronning Ingrid





Pelargonium Zonale Dronning Ingrid.

Den blir jeg egentlig aldri lei av. Hun er jo lett å få tak i for tiden. De fleste hagesenterene har henne.
Men desverre er hun merket som "Granium"... Grøss-grøss...

Geranium og Pelargonium er ikke det samme!

Geranium er stauder som overvintrer ute. Dessuten ligner de ikke engang..

Men Pelargonium er vel mer det vi kaller for "inneplanter". Eller "ut-og-innplanter".

Jeg overvintrer mine i oppvarmet drivhus om vinteren. Men et kjølig lyst rom går også greit.
Noen overvintrer de også mørkt. Men det får jeg ikke til siden min kjeller er for varm, antar jeg.

Men uansett.. Dronning Ingrid er en av de som jeg synes er lettest å ha med å gjøre. Bare hun ikke får for mye regn direkte på blomstene. Det er hun ikke så glad i. Da har de en tendens til å bli stygge og flekkete. Og noen ganger råtne.
Men får hun stå under tak eller under et tre, så gleder hun oss hele sommeren med masse blomster.

Jeg pleier å ha en stor krukke med mange av samme oppi. Det er litt av en skue. Men desverre så døde litt for mange fra meg i vinter. Det ble alt for kaldt og jeg klarte ikke å holde temperaturen oppe inni drivhuset. Sukk... Men så kan jeg jo ta masse stiklinger av denne til høsten igjen.
Blogglisten

12 kommentarer:

Furulunden sa...

Jeg har ikke så veldig mye av murtorskemunnen, men en bit kan jeg avse vet du. Si litt om hva du har som du vil bytte bort så blir vi sikkert enige;D
Mette som synes det er greit hvis du svarer på min blogg;)

Else Marie sa...

Denne er nydelig ja.
Samme med Mårbacka rosa og tulipan.
I år kjøpte jeg meg Nicolaj og Komprinsesse Mary og oså.
Jeg elsker rosa pelisser..........

Anita sa...

Dronning Ingrid,for en herlig farge...så sarte og lyse rosa..Jeg har ingen av denne sorten, helst hvite pelliser hos meg og noen mørke rosa, men en slik dronning tror jeg at jeg må anskaffe meg:)

Hage foto og natur sa...

Et vakker syn er Pelargonium Dronning Ingrid!
Min står nå med blomster og mange knopper. Er stolt av å ha klart å holde to i live i kjellere. Klør i fingerne, og ser frem til å sette blomstene ut. Har kjøpt en sekk pelargoniajord.
Ha en fin dag!:)

IngunnBW sa...

Omsider ser også jeg skjønnheten i Pelargonium og er så smått i gang med å samle :) Nydelig Dronning Ingrid ja!

Unknown sa...

Mitt prakteksemplar av dronningen klarte seg ikke i vinter. Det var 3-4 år gammelt. Grrrr.

Torill sa...

Takk for gode råd om pelargonium. Skjønner at mine pelargonier kanskje må få stå litt under tak. Har ein tendens til å regna her....og eg er ikkje flink å flytta på blomer etter behov ! Eg har for første gang kjøpt Dronning Ingrid i år. Flirte litt med meg sjølv då eg konstaterte at den var nesten dobbel så dyr som andre pelargonier på tilbud !! Stor etterspørsel kanskje ? Go`helg !!

Christin sa...

Ja, Dronning Ingrid er nydelig, har et par stykker selv og håper jeg får de til å overvintre.
Ha en fin fin helg :)

Merethe sa...

Jeg har også denne pelargonien og elsker fargen på blomsten. Har tatt stiklinger av den nå i vår og det har gått greit med tre av fem.. Koselig at du tok turen innom bloggen min. Her har det vært for kaldt til klatrerosene våre som vi har måttet klipp ehelt ned. Men det er liv og regner med at de skyter skudd så snart varmen kommer. God helg.

Lisbeth (countryliv) sa...

Ja hun er så dejlig:) jeg blir heller aldrig træt af Dronning Ingrid, men jeg KAN IKKE overvintre pelargonium eller det kan jeg, men de står og dør om foråret inden de kommer igang. Så jeg ender med at købe nye hvert forår.

Tonerose sa...

Nydelig pelargonia. Husker jeg hadde denne for lenge siden da vi akkurat hadde fått oss hus, og lite visste jeg da om at jeg kunne overvintre den inne.. Men jeg må nok se å få kjøpt meg en på ny ja, disse er jo så søte!

Ønsker deg en KNALL langhelg!

Ellen Walnum sa...

Min dronning Ingrid døde også i vinter, men nå har stiklingen jeg kjøpte begynt å blomstre inne i hjørnet av paviljongen. Der liker den seg godt:)

Related Posts with Thumbnails