ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

tirsdag 7. juni 2011

Ja la oss prate litt om Hostaaaaa!

Ja for guds skyld! La oss prate litt om Hosta.
Det er egentlig alt for lite prat om Hosta sånn i dagliglivet. Hehe..
Når var du sist på et møte på jobb, hvor de raste alle papirene av bordet, skrudde av konferansetelefonen og braste ut med : "nei, nå snakker vi litt om Hosta, dere".
Vel.. hvis du ikke jobber på gartneri da.

Så da føler jeg at jeg må prate litt om Hosta. Rett og slett.

Først.. hva sier Wikipedia?

Hosta (pronounced /ˈhɒstə/,[1] syn.: Funkia) is a genus of about 23–45 species of lily-like plants in the family Asparagaceae, subfamily Agavoideae,[2] native to northeast Asia. They have been placed in their own family, Hostaceae (or Funkiaceae); like many 'lilioid monocots', they were once classified in the Liliaceae. The scientific name is also used as the common name; in the past they were also sometimes called the Corfu Lily, the Day Lily, or the Plantain lily, but these terms are now obsolete. The name Hosta is in honor of the Austrian botanist Nicholas Thomas Host.[3] The Japanese name Giboshi is also used in English to a small extent. The rejected generic name Funkia, also used as a common name, can be found in some older literature.

Akkurat ja. Men anyhuuu.. fine er de.

Jeg begynte egentlig å like dem når jeg skjønte at jeg måtte ha noe annet i hagen enn bare blomster. Noe som lagde litt struktur.
Blader er jo kjeeeedelig, sier mange. Men nei.. det er det ikke det så!
Spøk til side. Jo man trenger noe som lager struktur som sagt. Mange planter med flotte blomster har som regel ganske kjedelige blader. Så da er Hosta glimrende å plante rundtomkring. Jepp.

Mange sier at de trives best i skyggen. Ok? Vel, jeg har mange av dem midt i solsteiken jeg. Kanskje fordi de ikke kan lese. Men de blir i alle fall flotte lell. Og stell? Det er vel det beste. Omtrent ingenting vil jeg si.
Sneglene spiser dem nesten ikke heller. Så i det hele tatt. Hosta er din venn!!

Her er noen av de jeg har i hagen her.

 Denne er helt ny. Så den er ikke så stor enda. Men fargene er kule. "Northern Exposure" Funkia.

 Denne fikk jeg av AnitaH2 for noen år siden. Den er utrolig kul. Hosta undulata 'Mediovariegata'

 Denne heter Ondulata Albomarginata. Søt sak.

 Denne stakkaren hadde nesten blitt kvalt under Ormedruen, så jeg fikk dradd den ut i lyset ja. Hosta Hybrid Reversed.

 Utrolig mange forskjellige typer man kan ha. Her er en helt grønn.. men dog enoooorme blader! Og en litt mindre under, med gul kant. Men plantelappene er desverre borte her.

 Denne er også ny i år, og må få litt tid på seg. Hosta Blue Ivory.

 Enda en ny av året. Gule blader med lysegrønn og sjøgrønne kanter. Hosta Remember Me. Funkia.

 Denne har fått stå noen år. Tre kanskje? Og begynner å bli ganske brei om baken ja. (akkurat som meg!!) Lappen er desverre borte her også.

 Elsker denne. Nesten blå. Spesielt i skumringen. Lekker når det regner og vanndråpene samler seg på den. Nå er det mest naboens brudespirea som dekorerer her.  Hosta Big Daddy.

Denne er noen år gammel, men bitteliiiiiten!! Trodde den hette noe med Mouse ears, men på plantepinnen står det Hosta Halycon eller noe i den duren. Søt liten sak.

Jepp. Løp å kjøp, sier nå jeg. Eller bytt. Store eldre Hosta har bare godt av å bli delt litt. Men tror man må ha øks eller noe. Har ikke så stor erfaring med det enda. Men mener at jeg har lest at det ikke er en jobb for de svake. Men absolutt en sport verdig å prøve.

Gjør seg også flott i potte. :-)

Og jo.. de får blomster også. Lange tynne stengler med klokkelignende blomster, ofte i hvitt, lilla eller rosa.

Så må jeg bare poste et bilde av en Peon.. som alle for tiden. Dette er en som sto her da vi flyttet inn. Jeg måtte flytte den, og da stoppet den å blomstre i noen år. Men er nå back in buisness. Og den tålte jammenmeg regnværet som var her om dagen. We have a winner!!
Navn aner jeg ikke.
Blogglisten

12 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Jeg lurer på om det går an å bli hostaholiker jeg.....

solfrid sa...

Fint! Har nettopp vært ute og ommøblert Hosta.

line sa...

Host er bare SÅ fint vokser fint både i sol og skygge. Har endel forskjellige jeg også.

I vår tok jeg mange avleggere som skal til ei venninne som holder på å anlegge litt hage. Kjekt når de blir så store at man kan ta av en bit - og den allerede er en stor "tue" :)

josimo sa...

Det er knallflotte planter som jeg ikke helt finner plass til i min hage.
Får ALLTID lyst på de når man ser mangfoldet du viser her

krepsemor sa...

Ja, absolutt, jeg må ha flere! Mange flotte eksemplarer her!

Linnemi sa...

Der er så mange nydelige Hosta, men det syns Iberiasneglen her også... ;)

Anita sa...

Kjempeflotte planter, disse fantastiske bladene i forskjellige fasonger og farger.

Jeg sliter faktisk med å finne forskjellige sorter av hosta på vårt lokale gartneri, også på plantasjen....er dårlig på dem... De har maks 2-3 forskjellige sorter.
Jeg elsker virkelig disse plantene, og er på stadig jakt etter nye sorter....

Åshild sa...

Hosta er flotte. De ser litt ynkelige ut i de små pottene i hagesenteret. Men mange typer vokser heldigvis fort. Har er de foreløpig bare ved nordveggen.

potentilla sa...

Drittplanter. Kommer så sent hos meg at jeg har skifta dem ut med Heuchera. Sådetså!!

Sagae sa...

Nei men Potentilla da .. . he he satte nesten frokosten i halsen. Kan da ikke kalle mine yndlinger for drittplanter - selv om jeg også synes det er flaut når jeg får besøk første uke i juni - ingenting er kommet opp av bakken og folk ser på meg og sier "trodde du sa du var hagemenneske".

Flotte bilder Charlotte!

Unknown sa...

Ja skjønner jo Potentilla litt da. Men på meg virker det som de kommer tidligere hvis de faktisk blir plantet i full sol. Og når de blir litt eldre. Rart med det.

Karin SKARA sa...

Vackra bilder och tänkvärda ord.
Håller med om att fler borde plantera Hosta i sin hage. Passar överallt och tillsammans med alla. Mycket lätta att odla, kräver inte någon omsorg alls, nästan.
Här närmar vi oss 400 olika och jag vill ha dubbelt så många :o)
Karin SKARA //

Related Posts with Thumbnails