ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

lørdag 1. september 2012

Gratis sommerblomster, nærmere enn du tror!



Det lakker mot høst. Lyset, forandrer seg. Og hagen begynner å forberede seg på vinter. Ja, det er kanskje fin sol og varmt ute. Men man ser det på sommerblomstene. 
Nå er det gullgravertid i hagen!! Ikke bare grønnsaker. Men frø!!

Øverst er et bilde av frøstandene til Valmue. Papaver Somniferum. Denne er vel den mest gavmilde vil jeg si. Bare la frøstanden tørke, knekk den av, og hell ut herlighetene i et kaffefilter. Brett og skriv på hva det er. Og vips! Tusenvis av nye frø!
-Eller enda lettere.. Åpne frøstanden og kast frøene sånn "omtrent" der du vil ha valmuer til neste år. Ja, allerede nå! Det går fin-fint! Men maur og andre insekter har en tendens til å ommøblere disse frøene i hagen. Så det er ikke sikkert de dukker opp der du hadde planlagt. Men hva gjør vel det? 


Her er frøstander og frø fra Sommerstokkrose, Sommerpoppelrose.. Lavatera, i alle fall. Der hvor blomstene har vært, hvis man ser nøye så ser man disse svarte "tallerkenene". Under der sitter frøene i massevis! Men husk å ikke sanke de før de er svarte. Tar man frø for tidlig kan de ofte ikke være modne, og har lett for å mugne. 


Her er frøstander fra en sommerblomst jeg fikk. Aner ikke hva den heter. Løvehodeettellerannet? Høye planter med orange bustehoder i etager. Her var det massevis av frø. Men ganske pirkete å få ut. Jeg pleier å sette meg i sofaen foran tvèn med et fat. Oppå der piller jeg ut frø. Noen strikker, noen hekler, og noen piller frø. 

Oppbevar frøene i kaffefilter. Dette er genialt, fordi filteret puster så frøene ikke mugner, og de er lette å skrive på. -Og som regel lett tilgjengelig. 
Så er det bare å vente på våren og ny sårunde. 

Blogglisten

2 kommentarer:

Anne Marit Telle Sæta sa...

Det er så spennende med eget plukket frø! Dessverre har det vært en dårlig sommer og frøene er langt fra ferdige hos meg! Det fine at frøene tilhører alle og det er lov å plukke frø der en er!!

God helg!
Anne Marit

Olea sa...

Hei :)
ja det er morro å samle frø og plante dem :)
Jeg har også planer om å sanke frø, men sist jeg sjekka var dem ikke helt "modne".
lykke til med frø pellinga!
klem :)

Related Posts with Thumbnails