ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

søndag 26. september 2010

Pelargonium og Fuchsia, klare for overvintring.

Joda. Litt tidlig kanskje. Men i dag hadde jeg tid. Så da må man bare hive seg rundt.
Det er mange måte å overvintre dem på. Har du en mørk frostfri kjeller. Så er vel det det beste. Men det har ikke jeg.
Mine kjellere er faktisk litt for varme. Og da må de ha tilleggslys.

Men jeg har jo drivhus, som jeg isolerer med bobleplast, og har en liten vifteovn som holder det frostfritt.

Så jeg begynte med Pellisene.

Først tas de ut av pottene og renskes for gammel jord og uønskede ulumskheter, snegler og tørre blader.
Når man fjerner all jorden så ser man at rotklumpen faktisk ikke er så stor. Så da er det greit å sette dem i litt mindre potter, så de ikke tar så mye plass.
Har du ikke plassmangel er jo dette unødvendig.

Jeg klipper dem ikke ned enda. Siden de skal stå i drivhuset og får ganske mye lys enda, så stusser jeg dem bare litt.

Litt senere på vinteren tar jeg stiklinger av dem og klipper dem helt ned.



I løpet av sommeren så samler det seg jo mye rart inni der, så det er lurt å få bort, som sagt.

Døde grener og tørre blader stjeler bare energi fra planten, så disse klippes bort.

Fuchsiaene gjør jeg det samme med. Men det virker som de har litt større rotklump, så ikke alle får plass i en mindre potte.

I fjor klipte jeg dem ned alt for tidlig, så jeg tror det var det som ble feil +  den alt for kalde vinteren.

Så i år venter jeg med å klippe dem ned. Og jeg tror ikke jeg kommer til å klippe dem så langt ned som i fjor. Så lenge de står i drivhuset så kan de godt ha litt blader til å suge opp vann med.

Men hvis du har en frostfri og mørk kjeller, så kan de godt klippes helt ned, og dusjes litt forsiktig rundt juletider.

Når de skal vekkes til live.. begge to, så er det ikke noe lurt å vanne masse med en gang.
En gyllen regel er: "Planter uten blader drikker ikke". Så det er best å vanne litt forsiktig eller bare dusje dem til man ser at de bittesmå grønne spirene dukker opp igjen.

Men mine går jo ikke helt i dvale i drivhuset så de får litte granne vann hele vinteren. Men det er ikke mye.


Så her får de plass ettterhvert som de er ferdigstellte. De små pottene gjør sånn at en får plass til flere.

Og det er jo glimrende!


Ellers har jeg hørt at noen har hatt problemer med å få lagt inn kommentar i det siste.

Anyone??
Blogglisten

5 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Jippi jeg fikk lov å kommentere:)

Ja det er både vemodig og hyggelig å sette pelliser og fuchser til vinterlagring synes jeg.

Linda sa...

Greit med litt oppfriskning på temaet:) Jeg tømte drivhuset i helgen, så skal det vaskes til uken, og kanskje til helgen får vinterens gjester flytte inn:) Jeg synes det er hyggelig å pusle litt med disse i løpet av vinteren også:))

Asbjørg sa...

På tide å plukke inn pellisene fra verandan nå,men fryktelig trist da,det er jo nå de blomstrer på sitt beste.Men farlig nær 0 om natta,så jeg må nok til pers jeg også...i morgen kanskje.

Margareth sa...

Jeg har en forespørsel til deg kjære Charlotte... Du er jo så flink til å tegne og forklare det meste du holder på med. Er det mulig å få en billed-serie og forklaring på hvordan du klipper ned pelliser og fuchsia på vinteren? Før og etter bilder hvis du skjønner? Jeg er så redd for å gjøre det feil. Mine skal alle overvintre i et kjølig rom hvor jeg skal ha tilleggslys. Regner med at det blir noen lange pistrete stilker der etter hvert... samtidig er de fleste jeg har som du vet; stiklinger fra sensommeren i år..

Unknown sa...

Margareth: Ha-haa!! Jo klart jeg kan det.
Men jeg klipper de ikke helt ned enda. De er liksom alt for "levende" enda.
Men du kan jo "stusse" de litt hvis det er trangt om plassen der nede. Og så klippe dem helt ned til det er bare noen pinner igjen litt senere i vinter?
Men hvis kjelleren din er kjølig nok, behøver du da ikke noe tilleggslys.
Hvis de får lys og litt vann, behøver du ikke klippe dem så langt ned. Mange gjør ikke det før til våren heller. Men her er ingen fasitsvar, så en får prøve seg fram. Stakkars, nå har jeg forvirret deg enda mere.

Men hvis du tenker sånn: Pelliser: I gamle dager, hadde de dem i finstua, i vinduskarmen. Der var det som regel ganske kaldt fordi de brukte den sjelden, hvis du skjønner hva jeg mener. Det er liksom den ultimate løsningen.
Får de for mye varme og litt lite lys, så blir de så slengete.

Hvis du har plass, så bare stuss dem litt. Eller ta stiklinger nå og sett dem som du gjorde med de forrige.

Men joda, jeg skal vise hvor langt ned jeg klipper de til vinteren. :-)

Related Posts with Thumbnails