ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

fredag 11. mai 2012

Pink mellom skyene og en totalt ukjent

Ja nå har det regnet leeeenge!! Nok sier nå jeg.
Og i ettermiddag kom solen fram. -Og vinden...
Men heldigvis kommer vinden fra "riktig" retning. Så jeg måtte jo ut i hagen å se hva som vokser og gror.
Er så utrolig utolmodig i år. Kan liksom ikke få fart nok på det.



Her sto det mange Rhododendronbusker fra før. Jeg er litt spent på disse. Er det bare de vanlige røde og lilla, eller er det noen andre gøye noen?

Jepp.. Den første som blomstrer er en "stayer". Denne er nydelig med sin sarte babyrosa Swung.

Ikke spør meg om navn her. Ingen lapper å se noe sted. 

Og denne holder på å springe ut!! Dette ser lovende ut. For en farge!!!



Denne her ser ut til å bli en slags aprikosfarge.
Jeg har alltid hatt lyst på en sånn.

Så her er det virkelig bare å glede seg.

Jeg synes det er helt ok å blande de forskjellige fargene så lenge det er samme plante.

I år kjenner jeg at jeg er litt sånn: "Drit i å matche så himla, ha det heller litt gøy!"


Denne søte Lønnen har jeg med meg fra Gamlehuset. Veldig glad for at den overlevde vinteren i potte. Den får mørkrosa blader når de springe ut, men etterhvert blir de nesten hvite. Lekker liten sak jeg kjøpte på Lundbergs Planteskole utenfor Arendal, for noen år siden.



Den første av Angeliquetulipanene springer ut så godt den kan i vindkastene.

Dette er jo en slager.
Lurer på om tulipanene overvintrer bedre her oppe med annerledes jord.

I gamlehuset så råtnet løken bort pga at jorden var så hard og tung. Drenering er nøkkelen her.
Note to self: Sand!!


Den først Cosmosen blomstrer.. i drivhuset. Ute er det enda ganske surt. Noe har gått litt galt i såingen min i år. Cosmosene er så utrolig pinglete!! Selv om jeg har gjødslet og knepet. Aner ikke hva som er galt. Men de kommer seg nok etterhvert, de pleier alltid det.



Og tror du planten ikke har overlevd etter vinteren? Ikke gi opp med en gang.

La den stå en god stund.

Her våkner sitrontreet mitt gitt!! I vinter mistet det alle bladene og så virkelig helt dødt ut.

Men jaggu er det liv!!! Hurra!!


Men her har jeg et mysterium. I hagen her fra før, står det en slags busk. Jeg trodde helt sikker at dette var en Hortensia. Grenene og voksemåten er helt lik. Men nå som bladene kommer fram ser jeg at de er helt mørke. Er det noen som kan hjelpe meg her? Hva i huleste er dette? Kaste eller beholde?


Blogglisten

5 kommentarer:

Parkvegens Hageglede sa...

En fin tid denne våren, trass i regnbyger og regn... når en har så mye vakkert i hagen. Jeg hadde nok holdt en knapp på hortensiaen... enn så lenge!

stallnilsen sa...

Syns det ligner på en hortensia----- så massse fint du har i hagen din , ha ei fin helg, hilsen Lisbeth ;)

Anonym sa...

Så mye fint som kommer til syne i nyhagen! De roddisene var lekre alle sammen, men særlig den sartrosa. Her spiser rådyra knoppene hver vinter. Graver de fram i snøen og gomler i seg :O/ Kos deg videre med alt det spennende som dukker opp og ha en fin helg.

UnaCita

Britt Åse sa...

Tror også på Hortensia. Jeg har to forskjellige som kom i hus som sånne gaveplanter du vet, i potte fra blomsterbutikken. En av dem har ganske mørke blader nå tidlig. De grønnes etter hvert :-)
For noen lekre rhoddiser du har!

AnitaH2 sa...

Stuehortensiaen jeg kastet ut for en stund siden, fikk sånn farge på bladene, så det er nok en blåfrossen hortensia. Ellers kan rhodoene dine se ut til å være fra samme type 3-pakning som jeg har kjøpt - men jeg må ha stige for å lese navnelappene. Sier fra om jeg når slike høyder av tiltakslyst i løpet av sesongen. :-)

Related Posts with Thumbnails