ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

lørdag 13. desember 2008

Smaksopplevelse du lissom?!!


Ja i går skulle jeg få den store smaksopplevelsen. Vi har en "syforening" med ca 9 små jenter i alderen 28-40++ Veldig koselig gjeng som er alle veldig forskjellige, men utfyller hverandre på en flott måte og det blir aldri kjedelig.
Vi pleier å bidra med litt penger hver gang, som vi har spart på en konto. Meningen var å skulle dra på tur en eller annen gang. Men så fant vi ut at nei, det ble det sikkert ikke noe av alikevel, så vi tok hele potten og bestemte oss for å ha "julebord" på en av byens beste restauranter. Vi bestillte bord flere mnd i forvegen, og her skulle det ikke spares på NOE!!
Så spenningen var stor i vertfall fra min side. Jeg har en Gubbe som mener fisk er kattemat, så det blir begrenset med det her i huset. Så her skulle fiskerettene flomme over for meg i alle fall.
Jeg bestillte kongereker med mye rart til forrett. God.. kjedelig, men grei nok.
Hovedretten var jeg mest spent på. Kveite i smørsaus med persille ( så sto det en haug beskrevet på menyen som jeg ikke husker nå )

Så da vi hadde sittet der i to timer, og kun forretten var fortært, var gleden stor da en tallerken ble regelrett klasket ned foran meg av en mindre hyggelig serveringsdame. Mulig hun heller hadde lyst til å være et annet sted den kvelden. Men -men.
Tallerkner fortsatte å bli klasket ned rundt om kring på bordet i vill uorden. Noen skåler med grå kokte grønnsaker skjært i store kuber og noen poteter slengt her og der. -Så gikk hun.
Jeg spurte høflig om hun kunne forklare litt om hvordan konseptet var her, og hva som hørte til hvem?
Da svarte hun surt: Fisk-poteter, Kjøtt-fløtegratinerte poteter, snudde på hælene og forsvant. Min tallerken var enorm, med et firkantet stekt hvitt fiskestykke på. Sausen var ren sitronsaft.
Hvis man går på Rema1000, kjøper en frossen fiskestykke, slenger det i mikron, med en smørklatt på , så er du der. En pose med Amerikans blanding-grønnsaker og en halv smuldret potet.. jodda.
Jeg ble SÅÅÅ skuffet. Kveiten var sikkert god, for all del. Men det ble veldig tørt og kjedelig i lengden, når den eneste smaken var kålrabiterningene blandt gulrøttene.
Ingen kom for høre hvordan maten smakte, eller om alt var greit.
Bordet bak oss fikk to kelnere som tustet rundt dem hele tiden, vartet opp med alt mulig. Kokken kom ut å pratet med dem og alt. Jeg lurer på hvorfor de måtte ha så mye bedre service enn oss? Nå har det seg slik at jeg kjenner godt de som satt på bordet bak oss, siden det var kolleger av min far med fruer. Og ingen av dem er milionærer.. hmmm.
Skuffelsen var som en isklump i magen gitt. ja ja. Godt at det finnes dessert.
Sjokoladefondant... denne var laget på pulver, ingen tvil. Så god ut, men smakte kun syntetisk pulver.
Vi la igjen over 6500,- kr på den restauranten. Men tydeligvis er det ikke nok til å få service og hjemmelaget mat nei. Lurer på hvor mye man må opp i da?
Jeg har reist mye i mitt liv. Har vert på veeeeldig mange restauranger rundt om i verden, så litt erfaring har jeg faktisk. Men her må jeg bare si at når det gjelder Norge:
Da vil jeg herved anbefale Lura Turistheim i Sandnes. Der får du smil, service og hjemmelaget mat på 5 min og for under 200 kr. Takke meg til!!
Men ellers var det en kjempekoselig kveld for oss. Maten var jo en megademper, men stemningen utenfor restauranten var fantastisk. Vi åpnet døren ut mot parken og julelysene, og snøen dalte tørr og sakte ned som i skomakergata. Vakkert!!
Her er en julesmørjeklassiker som er så "happy-80s" som det går an.

Blogglisten

7 kommentarer:

Britt Åse sa...

Isj! for no' triste greier, da! Men, det sier jeg deg: vær vennlig å oppgi navnet på restauranten, så vi andre kan få styrt unna, takk!

Dessuten, jeg hadde tatt kontakt med restaurantsjefen og berettet om opplevelsen. Søren heller, -jeg kjenner jeg blir helt heit.

Unknown sa...

Huff, nei jeg har ikke lyst til det, da dette stedet egentlig fortjener en sjangse til.
Men mail er sendt sjefen ja.

Britt Åse sa...

Det var da enda godt!

Ellen Walnum sa...

Enig med Britt Åse.....ledelsen burde få vite om dette!! .....og jeg vil også gjerne ha navnet.

Siden nå George Michael engang er en av mine yndlings sangere (den eneste som nå Freddie Mercury til over knærne) synes jeg sviska er fin jeg:-)

hildeG sa...

Høres ut som hellstrøm skulle vært her og rydda opp? Forskjellsbehandling av gjestene hører ingen steder hjemme, i alle fall så lenge gjestene oppfører seg pent - men maten regner jeg med var den samme for alle? Og høres ikke ut til å være verdig "en av byens beste restauranter" - for jeg regner med vi snakker om Kristiansand, og da er det vel noen å velge i?

Gry sa...

Huff så trist å få kvelden ødelagt på en slik måte. Jeg har vært en ivrig tilskuer av Hellstrøm rydder opp, og det virker som om bruk av ferdigmat er ganske vanlig rundt om i landet. Men det er ikke det vi vil betale for når vi går ut! Ille nok at vi vet sånn ca hva vinen koster på polet.

Du nevner at du har fått så god service i Sandnes. Kansje det har med distriktet å gjøre? I sommer var vi på Bryne Kro og Hotell og der fikk vi også en fantastisk service og kjempegod mat.

MYHRA sa...

Så irriterende.. Jeg skulle ønske dere hadde gitt beskjed. Jeg hadde satt pris på det om det var mitt sted. Desverre er det slik at flere og flere steder bruker ferdig mat. Man trenger snart ikke kokker,jeg river meg i håret av ergrelse. Jeg beg i jobb 2.januar, det første jeg skal er å fjerne Toro produkt fra lageret. Det er ikke alltid de fineste stedene som har de beste kokkene. Enkelte små lokale serveringsteder setter sin stolthet i å produsere alt fra grunn. Det har jeg vært vant med både da jeg var lærling og senere. Nå er jeg institusjonskokk men like fult stolt over yrket mitt. Mye lettere å lage diett mat også når man faktisk vet hva man har i. Og diettmat blir mer og mer vanlig og komplisert.

Related Posts with Thumbnails