ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

onsdag 9. juni 2010

Venn eller fiende? Og noen småkriminelle.

Denne her har sittet klistret fast på den ene rosebusken i noen uker nå. Knall orange. Prøver man å ta på den blir en full av dette orange støvet. Det ser ut som noen har klistret det fast på tuppen av rosen, og bøyd den tynne grenen nedover.
Hva er dette? Er det en slags puppe? Er det slik veiarbeidere blir født? Noen som vet?
Edit: Saken er nå oppklart. Roserust!! Har nå klippet bort grenen der det oppsto og skal nå ut for å sjekke om resten må bort. Kan ikke ha noe av at dette smitter til resten!
Ellers blir det mye pusling i hagen for tiden. Ikke de store prosjektene akkurat nå. Litt fordi jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne, og litt fordi Legen sier jeg skal holde meg i ro.  Yea, right!! Veldig lett det da. Men poenget er.. jeg kjeeeder meeg!!
Så da blir det litt sånn fotografering av det som fins rundt her akkurat nå.
Valurten blomstrer. Denne her sies å være ganke invasiv. Men hos meg står den faktisk bak lås og slå. Den kan ikke spre seg forbi einer og berberrys. Men det ser ut til å bli mindre og mindre av den hvert år. Det er litt trist egentlig. For den er jo søt der den står i skråningen og bøyer seg over verandaen. Og skulle man miste en arm eller noe, så kan visst denne her få den til å gro ut igjen.. sies det i gamle urtebøker. Kjekt å ha med andre ord.

De nye pelargoniumene blomstrer nå, en etter en.

I dag er jeg utrooolig lat, og orker ikke gå ut å se hva de heter. Har du hørt så kjip jeg er? Ja, ja..

En eller annens.. lilla hvita.. heter den tror jeg.



Whestdale Appleblossom? Fikk endelig tak i den på hagemessa i Lillestrøm
Men.. blomstene virker nesten hvite? Trodde de var mer rosa. Ja-ja, vi får bare se etterhvert. Uansett elsker jeg det brokede bladverket!






Denne er knalltøff!! De nesten gule bladene er ganske så "frekke" mot den sart rosa blomsten.
I den grad en Pelargonium kan være frekk da.. ha-haaa!!







Og så de fryktede, halvkriminelle, invasive og oppstanasige....Lupinene!!! Uæææææ!!!
Vel. Dette er ikke de fra grøftekanten, men en slags hvit hagelupin jeg kjøpte for mange år siden. Tror faktisk det var den første stauden jeg kjøpte da jeg flyttet tilbake til Norge. Men, den er blitt rosa over tid. Helt greit det.
Og ja.. jeg klipper vekk frøstandene med en gang den er avblomstret. Vil jo ikke ha de stygge tørre greiene midt i synet heller. Denne har ikke spredd seg noe sted. Blir sakte men sikkert litt størrre bare. Mulig jeg må dele denne etterhvert? Ja hvis ikke jeg sitter i fengsel fordi Lupinpolitiet har tatt meg før det da. ( Fra spøk til alvor.. ikke plant denne i hagen hvis du ikke kan passe på den! )


En annen halvkriminell type i hagen min er dette stripegresset her. Phalaris.. rattatta... husker ikke. Men den er litt forskjellig fra det vanlige stripegresset ( som faktisk nå er blitt utvist av hagen grunnet invasiv og uordnet oppførsel ).

Dette er uberlekkert! Det er mye lysere enn det andre og får rosa skjær litt utover sommeren. Jeg har plantet det i en potte ned i jorda, i håp om at den holder seg der. Ser greit ut etter ca 3 år i alle fall.

Men kan da ikke si jeg stoler blindt på den her, så jeg ser stygt på den hver gang jeg går forbi.. bare sånn i tilfelle den skulle få noen ideer.

Men bare seeeee.... sånn på nærthold. Nesten et lite kunstverk synes jeg!
Da vi giftet oss brukte jeg disse bladene som serviettringer!


Geraniumene er i gang! Johnssons Blue.

Splish splash.. trofast traver. Litt "slutty" vil jeg si. Mye rare barn rundtomkring i beddene. Men de går greit å luke bort hvis man ikke vil ha de. Det var med denne det hele begynte.

Denne her har bare en bit av merkelappen igjen.. og jeg er ikke kar om å huske hva den heter. Utrolig irriterende siden jeg har det på tunga..

ÅÅÅhhhhhrrrhhhhh...

G. Pratense... grrrrrrrrr....




Bondepeonen som sto her fra før, ble som sagt flyttet for ca to år siden. Og i flyttingen datt røttene fra hverandre. Eller knollene da. Men de er plantet på forskjellige steder og blomstrer! Den ene har to og den andre har èn blomst. Ikke dårlig det. De er jo herlige også da!


Fuchsia Anabelle. Oppstammet. Heldigvis overlevd den kalde vinteren.  Litt vondt i ryggen vil jeg tro hun har, men håper at varmen kan gjøre godt for henne etter hvert. Kan da ikke sende henne til Spania heller.

Herlig sak.





Ellers har Lillegutt bursdag i morgen. 5 år og stor gutt!
Men barnebursdag blir det først på Fredagen. Ja la oss for guds skyld spre det over to dager!! Ha-ha!
Så da blir det muffinsbaking på meg på fredag. Skal prøve å lage slike Amerikanske muffins med smørkrem på. Tro om jeg får det til?
Blogglisten

4 kommentarer:

Kaos og Tutta sa...

Alltid artig å komme innpå bloggen din, du er SÅ FRISK :o)
Denne veiarbeideren må du diverre knuse du mellom fingrene. Når det ligger "pupper" på bladene må du knipe på.
Whestdale Appleblossom var spennende :o)

Unknown sa...

Westdale er en kjempefin pelliz, men humørfylt, må jeg si.
Takk for artig vandring i hagen. Stell pent med deg sjøl! ;)

Røsslyng sa...

Hehe, tja, kanskje det er slik veiarbeiderne blir født... Jeg hadde klippet den av, rosene trenger ingen uhumskheter og det er jammen nok av trege grøfteslubberter også.

Herlig farge på bondepionen :)

Gratulerer så mye med dagen i huset, her feires også bursdag i dag, eldste min er 18 og jeg sitter her og blir litt vemodig og lurer på hvor i all verden alle årene ble av...

Kos dere, nyt dagen og ha en knall bursdagsfeiring!

IngunnBW sa...

Gratulerer med lillegutt! Hurra for ham :)
Hihi, du skriver altså sååå bra :) Mye lekkert hos deg nå, mine Splish splash som jeg fikk av deg i fjor, strutter og blomstrer så fint :) Er veldig glad for dem! Phalarisgresset ditt var überlekkert, elsker prydgress.
Lekre Westdale A.!! Den med gule blader var også lekker? Spesiell i alle fall! Jeg har bestilt flere pellisstiklinger på Hagemo og skal snart opp for å hente dem. Bl.a W.A. :)

Related Posts with Thumbnails