ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

mandag 29. mars 2010

Enda en Camellia!!

Etter kjøp av den i forrige innlegg, måtte jeg ta en telefon til min søster i Sandnes. "Løp og kjøp!" var orderen. Og heldigvis er ikke hun så vanskelig å overtale når det gjelder besøk på hagesentere hun heller. He-heee...

Så nå står denne: Camellia cuspidata `Spring Festival`å venter på meg.  Himmel og hav så fiiiiine de er disse her.
De hadde sagt på hagesenteret, Bo Grønt Jåttå ( Bryne) i Rogaland, at den godt kunne plantes ut i hagen. Men de liker ikke direkte sol. Så her er vel "blondeskygge" en fin ting.
Men jeg tror jeg kommer til å ha denne også i potte. Synes det var litt risikosport å ha de i hagen. Snøbrekk og andre ulumskheter. Den jeg har i hagen får være forsøkskanin et par år til.

Her er et fåreløpig mobilbilde, får ta et tydeligere et når jeg ser den "live".




Ser ut som ei dille er på vei her ja..
Her er litt siklebilder fra Waterers av flere typer.

Og her er et nærbilde som er lånt av ramsbotham.nl

Og her er en link til en side på engelsk, som beskriver stell av Camellia måned for måned!  Men det er tydelig at det er litt forskjell på månedene og hva som gjelder, så her får en lese seg igjennom og bruke litt "skjønn" på hvilke instruksjoner som passer til vår årstid.


Enjoy!
Blogglisten

8 kommentarer:

Mariann sa...

Flott plante det der og så nydelig farge. Camellia er virkelig vakre planter. Fin den du viser i et tidligere innlegg også.

IngunnBW sa...

Jeg har aldri visst at kamelia kan være vinterherdige, jeg har sett på som eksotiske og sarte. Men jeg må visst revurdere den oppfatningen skjønner jeg :) Leste hos blomsterguri at enkelte sorter kan være herdige ned til -20!

Unknown sa...

Ja Ninnni, det er noen typer av Camellia Japonica som er så herdige ja. :-)

Maiblomst sa...

Den var flott! :-)

Vivishagerom sa...

Så flott! Gratulerer med Camellia.
Jeg er ikke misunnelig, neida.

Ellen Walnum sa...

Grattis med enda en Camelia. Kjenner at jeg jobber instenst her for ikke å bli smittet av den nye dilla di, men kjenner jeg meg selv rett gir jeg sikkert etter om ikke så lenge. De er jo så usannsynlig vakre!!!

Thusnelda sa...

Vakkert og lett å bli hekta, for meg håper eg det blir roser fortsatt men ein skal aldri sei aldri :O) GOD PÅSKE til deg.

Lev Livet Lett Lokki sa...

Så vakker, ja hagen din blir nok et vakkert skue iår igjen!
SÅ mye fint du "disker" opp med!
Gleder meg til å følge våren med deg, jeg trenger å utvikle mine alt for lysegrønne fingre...
Håper påskesolen komer til deg snart snart og ønsker deg en herlig påske!
Klem Lokki

Related Posts with Thumbnails