ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

søndag 13. september 2009

Mine mystiske meloner

melon1

Akkurat ja. Igjen tenker man noe heelt annet. Men faktisk ER mine meloner ganske mystiske.

Jeg sådde disse selv her for noen måneder siden. Frø som jeg rett og slett bare skrapte ut av en melon jeg kjøpte i butikken. Spirte og vokste gjorde de også!

Men nå.. nå har jeg da noe få meloner hengende der i drivhuset. Men hvordan i huleste heitaste, skal jeg vite om de er modne?

De som er i butikken kan man jo lukte på, og kjenne litt på. Men disse her har vært sånn i laaaang stund nå. Hvordan er ståa her? Jeg har jo prøvd å spørre. Men det er som å spørre mannen sin om hva han tenker på. Null respons her. Så hva gjør jeg da? 
Ta en, skjær den opp og kikk, sier du. Javel? Men helt ærlig. Her har jeg dillet og dullet med disse herre i laaaang tid. Fightet spinnmidd og tørke, overvanning og for lite sol. Jeg har til og med laget melonhengekøye. Men hvor bildet av den ble av er et annet mysterie. Sånn er det med ting man dyrker selv. Man får et slags hellig teit fårhold tid det. Utroooolig teit egentlig. Har jeg lyst på en melon, kan jeg da traske hen på Kiwien borti gata her? Men neeeiiida, her dyrker man selv. Og dette er sikkert norges dyreste melon. ( Hvis du ser bortifra de jeg hadde i fjor. Da kjøpte jeg frø som kostet en liten formue… og ikke fikk jeg meloner heller.. hysj… ) Men det er noe med det å gjøre det selv. Man kjenner seg som en liten skaper i et bittelite univærs..

Men hvis jeg nå ofrer denne her, som jeg har dillet med så lenge. Tenk om jeg bare åpner den da. Så er den ikke moden i det hele tatt? Eller tenk om den er overmoden og helt pyton? Hva skal jeg gjøre da?

Nei disse melonene er litt som livet egentlig. Man vet ikke hva man får før man prøver. Men hvis man trår for langt, så blir det krise. Hvis man ikke trør så blir det også krise.. Huff… 

Blogglisten

7 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Hehe.....jeg har akkurat samme problemet. Sirkeler rundt min ene melon og funderer på om den er klart til melonfesten jeg har planlagt for den. En hellig stund blir det når vi skal spise min aller første heimeodla melon.....men er den ferdig mon tro? Ingen melonfest uten melon....

Margrethes hus og hage sa...

Så spennende med meloner :) Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med annet enn å ønkse lykke til! Håper det dukker opp en melonekspert her som kan si med sikkerhet om den er moden eller ikke ;p

Ønsker deg en fin start på uken! Hilsen Margrethe

Britt Åse sa...

Hva med å banke litt på den? Jeg innbiller meg at hvis den er moden skal den lissom gi litt respons/resonnans, om du skjønner - slik at banket ikke bare blir et dødt - bank - ...

Men, hva vet jeg. Jeg får ikke til tomater en gang i år, jeg.

Unknown sa...

Ja her har vi banket og spurt.. hørtes hul ut for å si det sånn. Og fristelsen ble for stor i dag morges. Den er nå kuttet opp og ligger her på kontoret. Ganske god, men kunne godt ha modnet enda litt mer.

IngunnBW sa...

Slike prosjekter er jo så spennende! Det er noe med det man dyrker selv, smaken heves betraktelig :) Da vet du jo det til neste gang, meloner skal modnes lenge før de høstes.

Miamaria sa...

Ha ha, nå ble jeg i grunnen litt glad jeg ikke sådde melon. Bra den var god da, i det minste. :)

AnitaH2 sa...

Mye god hverdagsfilosofi rundt denne melonen, da! Litt sånn "Life is like a box of chocholate..."
;-)

Related Posts with Thumbnails