ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

fredag 25. september 2009

TurboLotte mener noe -igjen..


Ja for tiden driver jeg å tar noen kurs på kveldene. Markedsanalyse, salgskurs og noen kurs i praktisk økonomi og budsjett.


Hvorfor det? Jo rett og slett fordi jeg kan alt for lite om disse tingene. Og jeg har lenge gått med tanken om å åpne en egen liten butikk. Kanskje en nettbutikk i første omgang for å se litt hvilke varer som går og ikke. Ja for å sonde markedet littegranne.

Men i første omgang kursene for å lære så mye som mulig. Her må man trø varsomt og sjangsene for å gjøre alvorlige feil er mange.


For en tid siden var jeg superentusiastisk. Idèene flakset rundt i hodet og inspirasjonen vokste og vokste jo mer jeg tenkte på det.

Drømmen om å skape noe selv. Om å kunne gi det lille ekstra som det blir vanskeligere og vanskeligere å få tak i siden det store kjedene spiser opp det meste av butikker og småbedrifter.

Men.. etter kurset i går i økonomi... datt all inspirasjon av meg som dårlig pudder.. Himmel og hav.
Inntrykket som jeg sitter igjen med er følgende. GLEM DET!!! Det er nesten umulig å starte en butikk hvis du ikke er milionær fra før eller har en enorm egenkapital og haugevis med mennesker som står klar for å hjelpe deg med alt mulig.

For et vanelig dødelig menneske, blir det alt for mye skatter og utgifter. Man har ikke sjangs til å kunne ta ut noe lønn til å leve av på mange år.. HVIS man skulle være så heldig å faktisk unngå konkurs før det stadiet.

Da er det jammen ikke rart at de store kjedene har tatt over det meste. Men er dette riktig? Hvilket land er det vi vil leve i egentlig? Tenk på alt som forsvinner i dette dragsuget.

Et lite eksempel: Sko... det koster like mye å få reparert sålene på et par damesko som å kjøpe nye. Resultatet blir jo at man må faktisk lete med lupe for å finne de få skomakerene som er igjen. Snart er de vel totalt utryddet de også. Så da står de store skokjedene klare og gnir seg i hendene mens de spyr ut med enda dårligere sko som varer enda kortere. Og så er vi igang.

Koselige butikker med personelig service? Nope... Cubus, Plantagen.. you name it. Denne typen kjeder er de som blir igjen.

Bruk og kast øker mer og mer.

Hva med miljøet? Er vi ikke så opptatt av dette nå? Men hvis det er så umulig for folk å kunne drive småbedrifter som hjelper til med gjenbruk og reparasjoner. Eller som selger kvalitetsvarer for eksempel... da oppfordres vi igjen til bruk og kast. Og søppelberget vokser og vokser.
Vi blir vant til å kjøpe all mat som er pakket inn i plast. Vi aner ikke hva vi kjøper og hvilken kvalitet det er. Men ingen spør.. ingen klager. Det er jo så billig.. så til slutt er dette det eneste man får tak i.
I byen her var det flere slaktere for noen år siden. Nå er det ingen. En "viss" Kiwibutikk her i byen sier de har slakter der. Men de kan ikke skjære en pølse i to engang. De har inget utstyr til dette... kjøttet kommer slik utenifra og du kan ikke velge.

Det er merkelig at hvis du vil sitte i gågaten i poncho og skrike.. så får du stipend og støtte for dette. Fordi det er kunst og kultur...

Men hvis du vil prøve å starte noe eget som har med salg å gjøre.. neida. Kroken på døra og haugevis med skatter og avgifter. GLEM DET!!! Overlat dette til de store intetsigende kjedene som spyr ut med billige kinaproduserte varer som ikke holder lengre enn et par måneder. Men det er jo ikke så nøye... for vi bare kaster det å kjøper nytt! Hurra!!


Fytti... jeg blir rett og slett litt matt...
Blogglisten

13 kommentarer:

Randines hageblogg sa...

Ikke gi opp uten å prøve, start i det små og utvid etterhvert.

Ser frem til din "lille" internettbutikk....

Ellen Walnum sa...

Jotakk!! To ganger har jeg prøvd å vise initiativ og starte mitt eget....begge gangene har jeg måttet gi opp. Dette var ikke butikk, men det ble så byråkratisk og vanskelig at jeg ga opp. Holdt på i over et halvt år å prøve å tegne en forsikring slik at jeg kunne få sykepenger dersom jeg ble syk....rakk dessverre ikke å få den før jeg ble syk. Papirene ble stadig sendt tilbake med beskjed om ting som manglet. Kunne jeg ikke fått alle opplysninger med en gang!!!!

Anne på Moseplassen sa...

*klem*

håper du øyner håp og muligheter for å gjennomføre drømmene dine selv om det ser sort ut nå, men det er ikke lett nei, å skape noe selv.

Harryford sa...

Kjente tanker - og det gjør - og har i mange år gjort - meg forbanna!
Men hva er jeg forbanna over! "Byrokratiet" med dets tidkrevende skjema og "nødvendige" avgifter - jo klart det - skjemaveldet og reglene som er tilplpaset de som skal drive STOOORT. Intet mindre er tenkelig, en si ønskelig, for onkel onkel kommune og far stat!
Men det som gjør meg mest forbanna, er den "gemene hops" holdninger til billigvarer produsert under forhold vi selv ikke ville leve under, eller satt være barn til - kun for at vi skal få det "Billig" - men desverre ofte med dårlig kvalitet!

KJØP NORSK het det i min tidligste barndom, Norge skulle gjennreises. Og selv om jeg var altfor ung til å delta den gangen, har jeg brukt "utallige " kroner på å kjøpe Norske varer - så lenge det var mulig! Det er det ikke lenger - det produseres ikke lenger i Norge!
Min 42 år gamle trillebår er norsk, og er like hel ennå (minus hjulet - som jeg ikke har passet ordentlig på) Min nye som er 4 uker gammel og fra Kina, er i ferd med å gå i oppløsning! - - - Jo den var billig - veldig BILLIG - altfor billig! - Men det tragiske er at, en av god kvalitet ikke er å få kjøpt.Helt umulig. Det er ikke "økonomisk forsvarlig" å produsere stål med vår vannkraft, og våre høyteknologiske maskiner!
Jeg betaler kroner 4000 for en trillebår som varer i 40 år!

Det finnes selvfølgelig statlig "hjelp" til de som vil starte for seg selv i det små, - har vært innom de fleste, - mest av nysgjerrighet - og joda, det er mulig med div små tilskudd og faglig skjemahjelp - men en må likevel forholde seg til holdninger nevnt over, - og så står en der meg begga beina i Kinaleira!

MEN - for den med en stahet utover det normale, kan en likevel komme i gang! Blod svette og tårer vil nok høre med, men en får glede seg over å ha prøvd - og muligens med å lykkes!

Så Charlotte, ikke gi opp - go for it - men pleeeeees _ hold deg til kvalitetsvarer produsert under betrygende forhold, og ta den prisen som varen skal ha! Noen med langsiktige livsholdninger vil finne frem til deg, og handle!

Ps Tar med kameraten min sin komentar fra 83 - hvor han etter småforetaks - fordragsholderens spørsmål om hvordan bedrift han ville starte, svarte - Hjørnesteinsbedrift - for han hadde hørt at de gikk så godt! :-)

Unknown sa...

Så sant så sant, Harryford!! Jeg vil jo gjerne få dette til. Men det er vanskelig å få tak i varer som er ok... Tips mottas med takk!

Bønna sa...

Jeg tror nok du har kommet på et godt kurs som forteller deg sannheten. Det er veldig langt fra å ha en god ide til å få noe lønnsomhet ut av det, og så kommer selvfølgelig byråkratiet i tillegg.

Unknown sa...

Bønna: Ja selfølgelig forteller de sannheten. Og det er jo kjempebra. Skulle bare mangle. Men det er jo trist at det er slik.

Bjørnar sa...

Ang. varer så ta en tur til Gave- og interiørmessa i Oslo, min mor var der årlig da hun jobbet for Ducoran. Unngå Festival, "kvaliteten er elendig og du finner det over alt" (også mamma).

Lykke til, det er egentlig bare å starte opp! Få en bra hjemmeside fra starten, og sett deg inn i web- og faktureringsprogrammene du bruker. Prøv å ikke kjøpe inn så mye før du er momsregistrert, og snus på NUF når du begynner å tjene større penger :-)

Bønna sa...

Mulig det var litt flåsete å snakke om "sannheten", men det er jo bra at det er noen bidrar med en viss realisme. Jeg har inntrykk av at en del etableringskurs er mer av typen "se mulighetene og ikke begrensningene" der de ønsker å dytte deltakerne i gang uansett.

Når det er sagt så er jeg stort sett enig i det du skriver om kjeder og annen "dritt". Men kjedene er profesjonelle og vet hva kundene vil ha og hva som selger, så vi får vel som fortjent. Når fokuset er pris og ikke kvalitet blir tilbudet deretter.

Ønsker deg lykke til uansett hva du kommer til. Det kommer nok uansett til å bli lærerikt. :)

AnitaH2 sa...

Ta kontakt med Eva-senteret her i byen. De er gull verdt! Søs har fått masse hjelp og oppfølging i både forretningsplan og andre krinkelkrokete tema. De forbereder deg på banken og hjelper med søknader.

TorAa sa...

Du har rett,
dagens regjering og LO ønsker ikke småbedrifter og gründere.
Det gor hverken stemmer eller kontigentpenger til LO.
Trist men dessverre sant.

Dog stå på. Det er bedre å realisere seg selv enn å være lønnsslave.

jeg krysser fingrene for din fremtid.
Start med det enkle, så spinner det seg på. Bare pass på ikke å bli grådig og bruke de første pengene på deg selv. De skal anvendes til neste trinn i din utvikling.
Først etter trinn 4 skal du tenke på litt fritid og ferie.

lykke til;-))

Unknown sa...

Anita.. det var akkurat der jeg var...

Liss sa...

Så bra du skriver, merker at jeg ble revet med her! :) Jeg har også lekt med tanken om å starte opp en egen butikk en gang, men det er nok ikke det letteste en gjør, nei.. Og så vet en jo ikke hvordan det evt. går før en har prøvd seg heller, så det virker ganske skummelt å gjøre det.. Men jeg mener også at hvis man har en drøm og virkelig brenner for noe så burde man kanskje gjøre noe med det alikevel!? Livet handler jo om å ta sjangser trossalt.. ;) Syns i hvertfall at du skal gjøre noe ut av den internettbutikken.. Går jo an å starte med det i hvertfall! :)

Related Posts with Thumbnails