ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

tirsdag 1. september 2009

Om å være sliten


Jepp... jeg er sliten. Driiitsliten!! Stressa.

I dag måtte jeg sette meg ned å grine en skvett på do på jobb. Snakker om å være teit.

Men noen ganger blir det sånn. Man kommer til et punkt hvor alt bare stokker seg, og hodet koker over. Da er det likegreit å lette litt på trykket sånn i all stillhet.
Selv om det hadde vært fristende å stå oppå skrivebordet på jobb å skrike ut mens jeg tømte hullemaskinen utover alt. Lurer på hva de hadde gjort da? Hadde de bare sittet der med stirrende øyne, -måpende, mens de hvite prikkene dalte ned som snø. Ville de faktisk få de små papirbitene i øynene? Ville de blunke i det hele tatt? He-he. Tror ikke jeg skal prøve det akkurat med en gang.

Men jeg husker da jeg var liten, og Mamma sa hun var så sliten etter jobb. Jeg synes det var SÅ teit. Himmel, hun hadde jo ikke lekt engang!? -Jeg kunne virkelig ikke forstå det.
Men jeg forstår det i dag...

Gubben skjønner det heller ikke. Og det er kanskje ikke så rart. Han jobber tross alt ute i all slags vær, og løfter tunge ting og blir våt på bena når det regner. Men han er jo sliten fysisk. Og det er noe annet enn å være sliten i hodet.
Det er egentlig helt meningsløst å være sliten i hodet. Kan ikke brukes til noe. Og hindrer man i å gjøre alt det man egentlig føler en burde gjort.
Ja jeg ser rundt meg. Det er alt for mye som burde vært gjort. Ja-ja.

Men hva er det som gjør at jeg blir sliten i hodet? Tja.. Mas. Tror det er det som jeg synes er værst. Mas blandet med stress og tidspress. Dårlige systemer og uklare meldinger. Hvis du i tillegg legger til en pc som ikke virker, ja da blir det ikke bare fårikål som koker på høsten.

Kan man hvile hodet uten å sove? Meditasjon.. ok? Når da? Hvor da? Næh. En får bare vente på at en ny dag skal begynne. Så er alt glemt.
Blogglisten

18 kommentarer:

hildeG sa...

Jeg er også helt skutt i dag. Kanskje det er noe i lufta? Det går nok over. Pledd, kakao og sånn er nok det riktige...

Sigrid sa...

Sliten i hodet er ikke noe morsomt å være. Av og til blir det bare sånn, når ting ikke flyter som det skal på jobben. Litt frisk luft og fysisk aktivitet, som f. eks hagearbeid :-) pleier å hjelpe meg. Eller en lesestund med en god bok. Det siste er nok kanskje ikke det letteste med småbarn i huset.
Ellers er det nok en god ide å ta en prat med sjefen om arbeidsoppgavene, en dag du ikke er helt gåen. Uansett - stor trøsteklem til deg.

Mete sa...

Åh, kjipt det der! Tror det har noe med at vi skal klare alt, liksom! Godt å drite i alt - det gjorde jeg i dag; etter jobb var jeg hjemme 17.25, heiv innpå no' føde og reiste ut på Innersvingen - sirkeltrening i sørlandsparken. 2 timer med latter, svette og trimming med resultater. Hiv deg, med! Det er deilig, og hodet er herlig tomt for stress etterpå!

Tove sa...

Huff for en trå dag. Håper morgendagen blir bedre. Trøsteklem fra meg også :-)

Ellen Walnum sa...

Noen dager er bare sånn, og da skal du bare la de være sånn. Det er både lov og naturlig å være sliten, og unne seg å ikke gjøre noe som helst. Og for all del: ikke tenk på alt du skulle ha gjort, du får ikke gjort det i dag allikevel. .....Si som Scarlett O`Hara i "Tatt av vinden" - "det vil jeg ikke tenke på i dag, det tenker jeg på en annen dag"

Villrose sa...

Høres ikke ut til at det er så rart at du er sliten...

Slapp av, og god bedring!

Linecas have sa...

Æsj kip dag. Sånne er aldri velkomne.
Det er da man drømmer om å legge fra seg alt og stikke fra alt, mann barn, hus jobb you name it.
Et glass rødvin og en god dæsj sjokolade burde hjelpe litt.
Stor klem!

Mia sa...

jeg slapper av mitt hode med hagearbeid, helst litt fysisk tungt..når ikke det går så liker jeg å male... jeg synes det beste faktisk er å "slite" meg ut på noe helt annet, koble hjernen vekk litt, til og med husvask kan hjelpe, hvis ikke familien flyr rundt beina på meg og MASER, da blir det bare verre... godt at ikke alle dager er like ille :)

AnitaH2 sa...

Jeg gnåler jo om Feldenkrais opp og ned og i mente, men det er fordi det virker for meg...
Nytt semester starter nå på torsdag. Vi LIGGER og trener, rolig... Og det er helt greit å sovne på trening, da får du et vennlig smil og melding om at kroppen tar det kroppen trenger...
(Men personlig synes jeg det er litt pinlig når jeg snorker - rødme!)

AnitaH2 sa...

Uff, glemte å sende en klem!

Anne (Moseplassen) sa...

Det er sunt å gråte, både for kropp og sjel. Udmerket måte å få ut stresset på.

Det er rart så sliten man kan bli uten å bruke kroppen, og fortvila, mye av det man gjør på kontor er jo dessuten ikke så endelig og konkret som mye av det mer fysiske, dermed får man ikke gleden av å bli ferdig med noe. Det er en vakker ting med hage, har man plantet ett nytt bed, så synes det virkelig.

Klem fra meg til deg, klart du kan være sliten uten å ha løpt maraton!

IngunnBW sa...

Jeg synes du fortjener og trenger en dag på spa jeg :) Sammen med ellea kanskje?

Britt Åse sa...

Det er nok litt været og høsten også, for jeg har også vært litt sånn i det siste.
Jeg har følgende medisin: pledd og kos og kakao, samt ut å gå eller løpe så du får rusa motoren skikkelig. Intet får opp den psykiske formen som å utfordre den fysiske. Har jeg erfart.

Klem over fylkesgrensa!

Silja sa...

Kjenner meg så altfor godt igjen. Du er ikke alene. Sånn tror jeg vi har det alle sammen til tider. Hvis det er mye på tapetet synes jeg at det pleier å hjelpe å skrive lister, da bruker ikke hjernen så mye energi på å huske PÅ ting. Så er det bare om å gjøre å stryke ting fra lista i det tempoet som man orker, uten å stresse. Ikke så lett akkurat det der, men....
Sender noen gode tanker til deg ihvertfall! ;-)

Anonym sa...

Der traff du meg, gitt. Som en blåkopi. Jeg tror at vi som har sånne tenkejobber - i sær sånne som påvirker andre personer har lett for å ta med oss både jobb og problemstillinger hjem. Og bli dobbelt utslitte.

En kunde av oss begraver folk. Jeg har i mange svarte øyeblikk tenkt at der maser iallfall ikke kundene ... men sannheten er vel at det er bedre å ha sluttbruker på nakken enn tredjepart. ;)

Jeg har ett godt råd å gi (som jeg ikke klarer å følge selv): det er å ta egentid og si NEI.

Anonym sa...

Der traff du meg, gitt. Som en blåkopi. Jeg tror at vi som har sånne tenkejobber - i sær sånne som påvirker andre personer har lett for å ta med oss både jobb og problemstillinger hjem. Og bli dobbelt utslitte.

En kunde av oss begraver folk. Jeg har i mange svarte øyeblikk tenkt at der maser iallfall ikke kundene ... men sannheten er vel at det er bedre å ha sluttbruker på nakken enn tredjepart. ;)

Jeg har ett godt råd å gi (som jeg ikke klarer å følge selv): det er å ta egentid og si NEI.

Olga T sa...

Det där känner jag alltför väl igen. Hela min vecka har varit sådan. Ändå trivs jag på mitt arbete. Nu är det fredag och soffan.... Fysisk trötthet är betydligt bättre!!

TorAa sa...

Huff da, høres ikke greitt ut.Faktisk riktig ille.

Glem hullemaskinen, da går det bare ut over rengjøringspersonalet.

Ikke bli sint på PCen. Den er helt uskyldig. Men, det står noen bak, som har valgt PC og løsninger. La ikke PCen ødelegge dagen for deg.
Si det rett ut: %¤# systemet nå igjen. Høyt.

ha en fin helg;-))

Related Posts with Thumbnails