ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

tirsdag 23. desember 2008

Min røde og orange Legomann

Er det ikke det det heter?
Vel leste i bloggen til Potentilla om dette med uniform. Vel min mann er ingen kaptein, lege eller brannmann med tilhørende uniform . Men han jobber i Landskapsentreprenørene. De har ikke uniform akkurat, men det heter vel heller arbeidsklær?
Synes da de er ganske søte disse orange og røde prikkene vi ser krabbende på knærne rundt på byggeplassene.


Må si at han har et yrke som blir lite satt pris på.
Tenker du ofte på hvem som har lagt ned steinen der du går rundt i parker og byer? Hvor mye slit og svette det faktisk ligger bak dette her?
Jeg må inrømme at jeg aldri ofret det en tanke før. Men ser jo nå at det faktisk er en kunst dette også.
Det er tydeligvis ikke bare å slenge stenene ned "hvorsomhelst" heller.
Episoder med at de alltid er i veien, er jo også en ting.
Ofte får de kjeft når de holder på å rette opp noen murer, skru sammen lekestativer, grave nye parker, legge brosten, kantsten eller plante om trær fordi veiene skal gå en annen vei osv. -"Åååh vi kommer ikke forbi her... åååhhh dere er så i veien!!
Men det blir jo så flott til slutt, og ingen aner hvem som har gjort det eller hvor mye arbeid som ligger bak, når alle maskiner og utstyr er ryddet vekk. Plener er grønne og perfekte, blomsterbed er plantet, helleganger er lagt og brostein er fuget.
Alt dette er jo bare en brøkdel av hva de gjør, selvfølgelig. Men det er ting som vi ofte bare tar som en selvfølge og forventer at er der.


En annen ting, er at de er ute i all slags vær. Regn, snø.. hva som helst.
Vi klager for at det er så kaldt og blåsete når vi må ut å røyke.. jada.
-En dag sto jeg hjemme å klagde over hvor kaldt det faktisk hadde vært på kontoret. "Ja vet du, det trekker altså SÅ fra den ene ventilen!! Æ blir helt frossa på den ene armen altså!" Sa jeg...
Gubben kikket på meg med et blikk som vanskelig kan beskrives.. Og med ett gikk det opp for meg at han faktisk hadde vært ute hele dagen i sludd og regn mens jeg satt inne å klagde over en trekkfull ventil... Ja-ja.. vi har nå alle vårt.
Men forskjellen er at han klager aldri. Han står opp og går på jobb uansett vær og vondter han måtte ha. Skuldre som går ut av ledd, og knær som en ikke får gitt bort på Ebay engang... han kjører på.
Jeg må bare si at jeg er stolt over han jeg.
Her er noen bilder fra når de jobber, fra hjemmesiden til firmaet.


Her er antagelig Legomannen min med sort lue.














Og her med hvit hjelm i kjent positur. -Og hvorfor har du ikke jakke?????

God jul mannen min. Kanskje vi skulle legge brostein i hele oppkjørselen her hjemme i juleferien, så har du noe å pusle med???? Hi-hi!!




Blogglisten

12 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Det var et fint portrett av en flott mann det! Hils legomannen og ønske god jul:-)

Gry sa...

Jeg har en mann med uniform. Men har jeg NOENSINNE sett han i den???? Skulle jeg ha valgt opp igjen.. :)) tror jeg at jeg hadde valgt noen som var mere nevedyktig av seg. Som sikkert din mann er!

(Men han har jo sine positive sider han også)

GOD JUL!

elle-melle sa...

Jeg synes "uniformern" er fin, og jobben de gjør er uvurderlig, hils og si takk fra en som setter pris på alle dem som gjør det trivelig og fint rundt omkring.

Jeg ønsker dere alle en god jul, med eller uten steinlegging som tidsfordriv!

Anonym sa...

Så flott du beskriver mannen din! Blir rørt jeg, det minner meg om at jeg må bli flinkere til å sette pris på mannen min også. Heldige han som har deg til ledsager. Ønsker dere en riktig God Jul.

Anonym sa...

Fine ord om mannen din Charlotte. Mannen min hadde også sånn uniform da han jobbet, nå er han pensjonert grasrotarbeider.
Det er de som jobber i sånne uniformer som gjør jobben, mens det ferdige resultat blir feiret med festivitas av de som sitter inne på kontorene og knapt har satt sine bein på anleggsområdet.

Ønsker deg og dine en riktig god jul og et godt nytt år!

Mona sa...

Jeg har vokst opp med anleggsarbeidende far, og nå bror - i tillegg til at jeg rent administrativt har mange år i bransjen bak meg.

Sender denne sangen (fant den dessverre ikke på Youtube) som julehilsen til mannen.

http://www.idi.ntnu.no/~satre/hv/sanger/Ola%20Tveiten.txt

AnitaH2 sa...

Jeg tenker masse på dem, jeg, sikkert fordi jeg gjerne skulle hatt samme type jobb hvis jeg kunne. Bortsett fra kålrabisteinlegging, det er det vondeste jeg vet å gå på, og det enda jeg verken er på krykker eller har hjul. Men jeg ser på alle de flotte rundkjøringene, alle de velklipte plenene, og tenker at det må være en utrolig tilfredsstillelse å ha en jobb som vises at er gjort!

Unknown sa...

Legomannen takker.. ;-)

Bjørg 47 sa...

Jeg er samboer med en uniformert mann, nemlig en postmann, som sykler med posten i allslags vær (han har ikke sertifikat) Han klager aldri, selv om han nå har jobbet som postmann i over 40 år. Tror at de blir herdet, de som er utearbeidende uansett. Han har sin faste rute som tar ca 5 timer, og det er veldig hyggelig nå til jul når det ligger en gave til *vår alle tiders postmann'. Noen setter virkelig pris på ham.
Ha en riktig god jul og hils denne mannen din.

FO - 2 sa...

Ønsker deg, din "handyman" og resten av familien en riktig GOD JUL! :)

nefertiti sa...

:-) God jul til deg og mannen og resten av gjengen!!

amo sa...

Ønsker deg og resten av familien din en god jul.

Related Posts with Thumbnails