ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

mandag 12. juli 2010

Ikke helt planlagt akkurat.

Valmuer. Ettårige... peonvalmuer heter vel disse.
Jeg sådde disse for noen år siden. Og har pleid å strø litt sånn rundt hvert år for å få dem tilbake igjen.. pusler rundt de små spirene for ikke å ødelegge dem eller tilfeldigvis luke dem vekk.
Men i år glemte jeg helt å så dem.
Og jeg irriterte meg grønn over det. Tenk.. en sommer uten valmuer?

Men.. her popper de fram alikevel. He-heee!! De har likegodt gjort jobben selv. Og godt er det!


Plasseringen blir jo ikke helt planlagt. Jeg antar maur også tar med seg frøene rundt omkring. Og min egen graving og kasting av jord og sånt, spiller inn her.

Men det er ganske utrolig hvor de velger å dukke fram.

Her er en bitteliten en som stikker ut gjennom muren.

Jeg har hatt både mørke, enkle, doble og lyse doble. Så her blir det litt av hvert som dukker opp.

Noen blir svææære, og noen bittesmå. Vet ikke helt hva som gjør det. Her er to stk midt i sommerfuglbusken.. litt pjuskete etter regnet i går.

Og her er noen bitte-bittesmå som dukker opp midt i høstphloxene.

Og det er jo søtt da. En stund til disse blomstrer enda.


Og noen.. midt i rosene.

Heldigvis står det flere i knopp enda. Så showet er ikke over enda. De blomstrer ikke i mange dager disse her. Men det er verd det.

Men så.. ikke alle følger reglene i fargeskalaen her.. Denne så jeg fra stolen min der jeg satt i sted.. Hallo??
Men jeg har ikke helt hjerte til å ta den bort enda..
Må bare huske  å fjærne den etter avblomstring. Kul.. men nei... Ikke midt blandt Californiavalmuene Champagne and Roses som går i rosa og fersken...

Så joda... en gang valmuer.. nesten alltid valmuer.
Frøene er klare når frøkapselen er tørket og det er små huller øverst. Klipp av hele stilken og sving den rundt. Så får du litt av en overraskelse neste år.
Blogglisten

7 kommentarer:

solfrid sa...

Sommerfavoritt:))

IngunnBW sa...

Så vakre de! Valmuer er nydelig, bare synd de ettårige står så kort. Bind en liten hyssingbit rundt den rød om den står sammen med andre valmuer, ellers husker du aldri hvilken frøkapsel som har rød frø :)

Kristin Aurdal sa...

Nydelige valmuer. har noen poser frø som jeg har glemt å så. Kanskje jeg bare skal strø de utover i høst så går jeg en spennende vår i møte :-)

qehenne sa...

Det er noen stanhaftige "beist" valmuene. Men akk så skjønne! Jeg klarte aldri å bli kvitt mine :-)

My home is my Castle sa...

Heia :)
Så deg i boligavisen idag og måtte selvfølgelig innom å hilse på ;)
For en nydelig hage du har...
Her kommer jg tilbake. Må ha bedre tid neste gang :)

Ha en fin dag
Klem,Kari

Lilly sa...

Gøy å se deg i boligavisa(det eneste vi får fra fævennen). Mye er forandret fra vi hadde treff hos deg for noen år siden.
Ha en fin dag i solskinnet!

Vivishagerom sa...

Valmuer er flotte, og de beste er dem som kommer helt av seg selv.
Jeg pleier også å strø utover frø på høsten, som resulterer i masse små barn alle steder. Noen lar jeg stå, mens andre må jeg ta vekk.
Ha en flott dag.

Related Posts with Thumbnails