ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

søndag 18. april 2010

Endelig ferdig med den &%"###&& verandaen.

Verandaene her har vært beist grønne. Mørkegrønne. Og det må jeg si jeg var litt smålei av.
Så i et forsøk på å forandre dette littegranne gikk jeg til malebutikken for råd.
Joda, det var bare å beise over med en gjennomsiktig gråaktig beis, så ville det bli litt mindre grønt.

Ok... jeg begynte jeg, på dennen siden i går. Og resultatet ble helt greit. -Helt til jeg kom rundt til andre siden. Plutselig ble beisen nesten heldekkende lysegrå!
Jeg hadde da blandet og blandet.. men tydeligvis ikke godt nok. Så da måtte jeg male over denne siden igjen i dag. Phu... så utrolig kjedelig!

Fargen ble ikke som jeg hadde forventet. Nå er den som dere ser lysegrå. Litt sånn slitt utseende. Hvilket sikkert er kult nok. Men jeg gruer meg til å se hvordan det blir etterhvert når det blir slitt der vi går mest. Ja ja...























Cameliaene har sitt hjørne i skyggen i alle fall. Sol er de ikke glade i nei. Her får de kun littegranne sol på ettermiddagen. Paviljongen har fått tak på seg igjen. Måtte sy det så godt jeg kunne i går kveld. Men tror ikke det holder så lenge. Men nytt er bestillt. Så det går vel greit. Det er ikke akkurat så veldig varmt ute, men litt koselig å få ut puter og likt da.
Denne fikk jeg i gave i fjor sommer. Og den har overvintret fint i drivhuset i vinter. Så nå er den delt i tre, og to fikk være oppi denne lille kassen.
Ellers er det ikke så mye som blomstrer i hagen enda, men noen få små er det jo.
Camellia Japonica Prof. Philippo Parlatore. Kjøpte på hagemessa i Lillestrøm.
Camellia Spring Surprise.
Camellia Japonica ????


 Georg er med overalt. Hopper over rosebusker og det som værre er. Pelsen er blitt mye tynnere nå som det går mot vår. Og dotter henger igjen i rosetornene til fuglenes glede.






En familie med blåmeis har flyttet inn i fuglekassa som Storesøster har laget på skolen. Og katteull er finfint å bruke til å fore redet med.










Bellis perennis. Pincushion mix.
Lungeurt.
En liten hvitveis strever seg opp av jorden.
Primula elatior begynner også så smått blomstringen.







Er det noen som vet hva denne her er for noe?
Fikk den i en pakke når vi hadde den hemmelige hagevenn greia på hagegal.no ?



Ligner liksom ikke på noe jeg kjenner. Og den har holdt seg grønn under snøen i hele vinter.

Anyone?
Blogglisten

16 kommentarer:

Unknown sa...

Oi, hos deg var det jammen meg sommerlig allerede!
Jeg er ikke sikker, men den planten minner meg om en slags hvitveis, større enn den viltvoksende?

Klem fra Grete

krepsemor sa...

Wow! Er det sommer hos deg? Det ser i hvertfall slik ut på bildene :o) Verandaen din ble jo lekker den! Her skal det også males i vår/sommer! Huset er sånn kjedelig gult, og egentlig liker jeg ikke gult (det var før min tid her)!
Da blir det temmelig lyst ;o)
Planter din er ukjent for meg dessverre!
Her snør det store trollkjerringer i dag så jeg blir rett og slett deppa.....Blæææææh!
Ha en fin dag!

Fra gammelt til nytt sa...

Oisan, så sommerlig allerede. Koselig når en ser det begynner å blomstre runds seg, litt for tidlig for det hos meg enda, men venter og venter. Holder også på med terasse, skuret og beiset med terassebeis, den ble en del mørkere.

Bjørnar sa...

Den ukjente er en eller annen bjørnebærslektning :-)

IngunnBW sa...

Det var ikke en liten veranda du har heller ser jeg, for en jobb! Det ble kjempefint :) Hvilke grunnarbeider gjorde du? Jeg mååå gjøre noe med verandaegulvene mine også, de er helt grusomme.

Hver gang jeg ser lungeurt, finner jeg ut at jeg må ha det. De er så søte! Her er det også kaldt, det blåser og 50/50 sol og overskyet. Fint vær å jobbe i haven på :)

Elsa sa...

Det gjorde godt for en vinterlei sjel å se bildene fra hagen din. Her er det helhvit hage i dag:(

Er ikke den planten du lurer på en eller annen storkenebb. Synes den ligner på en jeg har i hagen nemlig.

Asbjørg sa...

Jammen ser det sommerlig ut hos deg.Cameliaene er bare helt nydelig!

Christin sa...

Wow, du har hatt litt av en jobb, men fint ble det :)
Nydelige er Cameliaene og så koselig med mange blomsterbilder. Her er det litt for kaldt til planting og rosene må tas inn om natten nå, da det kryper under 0.

Ha en flott søndag :)

Unknown sa...

Grete: Nei hvitveis kan det ikke være. Den er over en meter lang! Så bjørnebær kan det heller ikke være. Har ingen torner. Dessuten har jeg bjørnebær overalt ellers. Det kunne ligne på en slags Clematis egentlig. Men heller ikke.
Sprøtt..

Bjørnar sa...

Æsj, nå fikk du meg til å lete etter navnet for å bevise at jeg alltid har rett... ;-D Rubus laciniatus, den finnes i piggfri utgave.

Bjørg 47 sa...

Verandagulvet ble jo dritlekkert !!! Jamen vil jeg prøve det bare jeg får av denne gipsen !!!! Takk for tipset !!

Røsslyng sa...

Så sommerlig og flott du har fått det på verandaen allerede, at det er litt kaldt vises jo ikke på bilder ;)
Gulvet ble fint det, litt av en jobb du har gjort.
Ha en fortsatt fin søndag! :)

Mete sa...

Så fint det ble! Du er flink, asså!

Men du, skal ikke Camellia'ne ha sol? Da vet jeg ikke helt hvor jeg skal ha mine to... Hadde tenkt å ha dem på inngangssiden. Luntog i sol (men ikke morgen og sent på dagen...
Har to Japonica - er rød (liknet din - den ???) og en hvit.

Blomsterguri sa...

Verandane ble fin den. Du står på! Kameliane mine - (jeg må bruke K)står heller ikke i full sol. De trives visst best på skyggesiden - av huset? Masse fint i hagen din!!

Unknown sa...

Bjørnar.. søren ser ut som du har rett der ja.
Mete: Nei de liker "blondeskygge" hvis du skjønner hva jeg mener. For mye sol bare bleker og ødelegger blomstene for fort.
Så da er skygge bedre enn full sol, så i alle fall det på mine også ja.

AnitaH2 sa...

http://images.google.com/images?q=thornless%20evergreen%20rubrus&rls=com.microsoft:no:IE-SearchBox&oe=UTF-8&rlz=1I7HPEA_no&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=no&tab=wi
Oj, det ble en lang url, men det er bjørnebær, som jeg trodde.
Thornless evergreen, heter den.
Takk for stiklinger og rundtur, forresten! Kjempehyggelig!

Related Posts with Thumbnails