ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

søndag 11. april 2010

Ny dam på èn dag.

Først må jeg bare skryte litt. Her er min første blåveis! Her på Sørlandet er ikke blåveis en selvfølge. Jeg husker at det var noen få et sted ved skolen, da jeg var liten. Ellers har jeg ikke sett noen. Så disse her er kjøpt og betalt for. Lurer på om det var fra Jensen? Hmmm.. husker ikke helt.
Men Hepatica Nobilis, står nå der liten og knall blå i hagen her. Bildet viser ikke riktig farge. Den er mørkeblå, kongeblå! Bitteliten og supersøt.
Her var det et deilig vær her i dag. Så hva gjør man da? Jo.. man graver!
Bak der sees dammen jeg hadde fra før. Og nå skulle den da utvides. Det var ingen lett jobb nei. Her ar har det stått grantrær før, så det er røtter overalt! Røtter og skifer, krydret med skvallerkål. Nydelig kombinasjon? Not...
Men man er da sta? Og man graver selv om rygg og armer skriker.
Men jeg vil ha en dam som man kan sitte på kanten å titte på.
Fiskene overlevde ikke vinteren.. fyttigrisen. Jeg tror de ble fanget mellom to islag. Det så i alle fall slik ut når jeg fant dem. Så nå er jeg ikke sikker på om jeg vil ha fisk i det hele tatt.
Kanskje bare to, så kan jeg ha dem i akvariet om vinteren?


Den nye damduke ble brettet ut og lagt på verandaen til "varming" så blir den lett å jobbe med.

Den gamle damduken kuttet jeg bare opp foran, og brettet ned, så kan den ligge som ekstra beskyttelse under der.

Under duken har jeg en haug med gamle håndklær og dynetrekk som ikke brukes lenger. Og noen råtne tepper. Funker fint det.

Duken dro jeg på plass så godt jeg kunne. Ikke lett det der, men gikk ganske greit.

Nå har jeg begynt puslespillet med å få lagt steiner rundt så de ikke ramler nedi.
Men jeg bommet igjen... igjeeeen på høyden foran. Så den er høyere bak en foran. Dritt på. Jeg får se om jeg hever kanten litt foran etterhvert.
Innimellom putter jeg mose. Det har jeg i alle fall nok av bak huset her.
Plantene jeg hadde der ser faktisk ut til å ha overlevd fint. Så nå skal vannliljene være i forkant, Stråene bakerst og fontenen litt bak i dammen. Så blir en ikke så våt når en sitter på kanten, og så blir ikke vannliljene så forstyrret av vannspruten.
Jeg er ikke ferdig med kanten enda. Men det får holde for i dag. Er helt pumpa!! ( he-he.. ) Så må det jo gro til litt rundt der, så jeg ser hvordan det blir. Husker jeg rett, så har jeg flere hosta bak der. Vi får se. Kanten foran er jeg usikker på hva jeg skal gjøre med. Mulig jeg setter opp en mursteinsgreie bare for pynt?
Vel, vi er jo bare i April enda da!
Blogglisten

21 kommentarer:

IngunnBW sa...

SOM du har stått på i dag! En ting er helt sikkert, trillebåren er mer rusten enn deg :) Men kanskje du ikke føler det sånn i morgen ;) Dammen kledde ansiktsløftingen, det kommer til å bli helt nydelig når det har grodd litt til der!

Ellen Walnum sa...

Gurimalla så flittig du er! Det ser utrolig flott ut og jeg gleder meg til å se det:)

Her har dagen for det meste gått med til å rydde vekk alt under verandaen, siden de kommer for å rive den snart. Kjedelig og tungt arbeidet, men greit å få sortert i alle pottene:)

Blomsterguri sa...

Den dammen har du jammen gjort fin! Det kommer til å bli så flott når det gror til på kanten. Kjenner følelsen når armer og ben hyler "utslitt" - det har vært en slik dag her også :-)

Christin sa...

Du fortjener en pust i bakken nå, jammen har du stått på ;)Har holdt på ute med litt av hvert i dag, så godt å slappe av litt nå og lade opp til ny arbeidsuke.
Nyt kvelden :)

Mete sa...

WOW! Det ble kjempe fint! Synd jeg ikke så meldinga på fb før jeg kjørte til Ellen! Skulle gjerne tatt en tur!
Men en annen dag, kanskje?

Unknown sa...

Fyameg for en jobb du har gjort:O
Det ble kjempefint og så koselig å nyte synet av, ønsker meg egen dam jeg også;)

Klem fra Grete

Tresje sa...

Det ble KJEMPE fint og du har vert kjempe flink, gleder meg til å se hagen din en gang.
Nå får vi bare håpe det blir masse fint vær.

Tonerose sa...

ojojojojojojoj, du IMPONERER!! Steike å du har stått å i dag, det der er skikkelig tungt.. Men jammen blei det lekkert! Stilig damm du har fått, og veldig lurt med mose innimellom steinene. Får veldig gammelt utseende med en gang, oppfatter det som om dammen bare alltid har vært der. Nydelig!

Off, stakkars fisker.. Jeg har kommet til konklusjonen om ikke å ha fisk i vår damm - av den grunn at jeg tror katta hadde kost seg veeeldig med de. Blir nydelig med vannliljene foran, og strå bak. Hvor dyp er dammen din?

Gleder meg til se flere bilder etterhvert som dammen får litt tid på seg. :o) Så langt det har kommet hos deg,du har en flott hage. Her hos meg er dammen fremdeles en stor isbit... Men mesteparten av snøen er iallefall heldigvis forsvunnet i hagen.

Håper du har en flott kveld, sett deg ned i sofa'n, beina høyt - og slapp SKIKKELIG av. Ikke gjør overhodet noe som helst. DET har du fortjent!! :o)

Tonerose sa...

Så koselig at dere liker betongstøpinga mi, det er stas å høre! :o) Prøv dere på ebay, der har de alt mulig, også former!! Er det noe spesielt dere er på jakt etter?

Jeg gleder meg til det blir varmere i været - da har jeg lyst til å forsøke å støpe litt større prosjekter ute! Må begrense meg LITT innendørs, det er tross alt ikke bare jeg som bor her.. Hihi.

Margrethes hus og hage sa...

Så fint det ble! Og skal si du har arbeidslyst :) Men det er verd litt slit og ømme muskler når det blir så bra.

Ha en fin uke. Hilsen Margrethe

Britt Åse sa...

DET ble flott! Du har vært kjempflink :D

Anonym sa...

For en kjempejobb! Synes det ble bra jeg. Plant noe i forkanten der så er alt vel? Astilber eller bregner eller noe annet... Men ikke i dag. Hvil nå velfortjent ut.

nefertiti sa...

Fytti, du er flink!
Jeg har så utrolig lyst på dam, jeg også... :-)

Unknown sa...

Imponerende! Dette blir en skikkelig oase! :)
Fiskene dine frøs nok ihjel før de ble fanget inn mellom to islag. De led sannsynligvis mye mindre enn kampfisken vår da en liten Lille Hjerte plantet en metall-kanon i bollen. Hun mente den trengte selskap. Fisken - som var tre år gammel, døde av forgiftning. Stakkars...

Kamerasamleren sa...

Hallo Turbolotte, navnet passer visst bra, ser det ut for. Kjempefin koseplass dette. Har du prøvd med gullfisk? Frossenfisk kan jo også være et alternativ. :)

Håper på ei fin uke og ikke alt for turbulent.

Røsslyng sa...

Wow, imponerende! Det var jaggu litt av en dagsøkt du har hatt og resultatet ble kjmpebra.
Grattis med ny dam og ha en super uke! :)

Bjørg 47 sa...

Gratulerer, den ble jo kjempeflott. Og for en energi du har !!! Ha en fortreffelig uke.

Anonym sa...

Oh, så fin dam. Du har vært skikkelig flink. Ønsker meg dam jeg også men innser at den vil trenge vedlikeholdsjobbing som jeg rett og slett ikke kan klare....men utrolig herlig med en egen dam i hagen:) Nyt den masse.

Røsslyng sa...

Heisann!
Det ligger en award til deg på hagebloggen min
Håper du tar i mot den :)

Linda sa...

Jeg er imponert over alt du fikk gjort, må ha vært litt av en treningsøkt:) Ble skikkelig fint. og når det gror til blir det sikkert supert:)

AnitaH2 sa...

Finner du ikke noen hosta du kan bruke hos deg selv, er jeg rimelig sikker på at jeg kan avse en fra oppi her. Må bare renses grundig for skvallerkål.

Related Posts with Thumbnails