ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

søndag 7. september 2008

Operaen i Oslo...





Ja så har vi vert i Oslo å sett den nye operaen. Vi så balletten Tornerose. ( Feil navn i forrige innlegg. ) Utrolig vakkert!! Kostymene var til å miste pusten av. Teknisk var danserene helt fantastiske. Noen med mer ynde enn andre.. men alikevel. Veldig flott, et minne for livet.


Men Operaen... en skuffelse. Keiserens nye klær... spør du meg.

Dette designet, som liksom skal være så fantastisk moderne og flott. Jeg synes det var kaldt, upersonlig, kjedelig og trist! ( Om jeg har noen bakgrunn for å uttale meg? Vel 4 år kunstutdannelse + et år på kunstakademiet i Italia, + 5 års erfaring som konservator, gir meg en bitteliten rett til å uttale meg. )

Jeg synes det er synd. Sååå mye penger brukt. Når man kom inn i Operaen, ble man møtt av en følelse av å være på en flyplass. Den såkaldte "baren" var skitten og fæl. Glassene var skitne, det lå døde fluer i sukkeret, blandt kaffesøl og støv. Nei dette var skandaløst spør du meg.


Salen var brun og svart med orange seter uten benplass i det hele tatt. Jeg slo meg flere ganger på noen spisse hjørner på stolryggen foran meg. Jeg er 172cm høy, og ganske gjennomsnittlig vil jeg tro. Jeg måtte løfte benet høyt over stolryggen foran meg for få krysset bena. Ja ja.


Ceneteppet minnet om et discotek i Italia som heter Cellofan. Nei dette var rett og slett noe vas.


Sikkert mange som blir i fyr og flamme og mener jeg er helt på jordet. Helt greit. Men jeg tror nok jeg er en av de få som faktisk tør innrømme at dette var triste greier.


Ja ja.. så får vi bare håpe at ikke taggerne tar helt av på bygget så det bevarer sin renhet littegranne i alle fall.

A trip to the opera in Oslo.. well, the ballet was beautiful. Sleeping Beauty. A memory for life. But the opera in it self was really ugly.. sorry to say.
Blogglisten

2 kommentarer:

Tone sa...

Hei TurboLotte!
Jeg falt helt i staver over ditt innlegg om operaen i Oslo. Jeg er så TAKKNEMLIG for at det finnes noen som er ENIG MED MEG. (jeg har nemlig fått en mengde kjeft fordi jeg er kjedelig og lite innovativ) Jeg var så skuffa når jeg kom inn i operaen at jeg nesten hadde lyst å grine!
Tenk så mange millioner - og jeg sa til en mann i køen bak meg (en sånn en med silketørkle og fryktelig veltalende mann) "lurer på hvor mange turer arkitekten har hatt med danskebåten for å få inspirasjon til det GREIENE HER!" - da skulle du hørt på svar jeg fikk!
Men da jeg sa at inn i en opera vil jeg la meg begeistre, få forventning, føle storhetstid, og , ja...litt sånn majestetiske greier om du skøjnner... jeg har vært i noen operaer i større byer i utlandet - og helt ærlig - jeg er så flau over det nye bygget i Oslo at jeg gremmes. Og så jeg som er så glad i opera! Men når jeg fikk det lange ekle svaret og han tråkket meg langt ned i min intetanende verden...så spurte jeg om han hadde sett operaen i Wien, Praha, London, Roma, Paris...da ble han svar skyldig, og jeg klarte ikke dy meg og så måtte jeg bare si"jøss, har du ikke vært DER?"
Takk - og om du blar tilbake til 12.august i min blogg, vil du lese nøyaktig det samme innlegget som det du har skrevet her..hehe.
God søndag - du artsfrende!
Tone

Unknown sa...

Godt å høre at det ikke bare er meg!!

Related Posts with Thumbnails