ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

lørdag 27. september 2008

Sinnsyk i mørket

Ja rett og slett!!
I dag fikk jeg ånden over meg, og bestemte meg for å grave opp stykket rundt Kristtornen ved innkjørselen. Det er et område som har irritert meg i årevis. Det er den siste delen av det vi gravde opp da vi ordnet området til drivhuset.

Det er gjennomsyret av skvallerkål, brennesle og kveke.... stiiilig!! Så nå i dag tok jeg spaden fatt gitt. Men lillegutt var ikke serlig villig til å la meg arbeide så lenge. Så jeg måtte la det være halveis. Men så ringte svigermor og spurte om han kunne komme til henne en tur. Og det sier han aldri nei til. Og i dag sa jommen meg ikke Mor nei, heller.

Så etter at Storesøster og jeg hadde spist middag, gikk jeg løs på det igjen.

004 002
Slik så alt ut før jeg begynte. Og overalt, uansett hvor jeg gravde, dukket skvallerkålrøtter opp.
Til slutt var det så mørkt at jeg nesten ikke kunne se noen ting. Men nå var jeg jo så godt igang og hadde arbeidsro. Så jeg lå der å gravde, bannet og svettet. Jeg tømte 4 store trillebårlass med røtter og ugress.
Helt inntil stammen var det nesten umulig å grave. Så der la jeg tykk markduk med stener oppå. Så får vi håpe det holder det litt tilbake. Men jeg har ikke noe tro på at skvallerkålen er borte akkurat. Jeg har vel bare delt den i en million nye biter. Men jeg prøvde å sile all jorden som var.

007 015 018

Sånn ble det til slutt. Må tenke litt på hva jeg skal plante der. Det blir i alle fall mange tulipaner. For det er mye sand i jorden der, så de skulle ha bedre sjangse på å overleve enn i resten av hagen som er hard rødleire.Prøvde meg litt på å ta litt bilder i mørket. Men det er nesten umulig å holde kameraet stille. Synes dette var en litt artig vinkel. Står oppe ved det nygravde beddet og ser ned på huset og verandaen. Fikk frø av Jordbærmais, av AnitaH2 på Hagegal. De skulle visst kunne poppes i mikroovnen. Men tror ikke de blir modne nok her. Så jeg tok to av dem å hang i epletreet, så kan fuglene kanskje ha dem? Resten får stå, så får vi se om de modner.


019 020 022

Fuglehuset i natten. I fjor flyttet et kjøttmeispar inn. Men de ble skremt bort av katten til naboen (merk.. ikke min!! ) Og forlot eggene sine. Så nå har jeg satt sperre foran hullet. Så det er kun til dekor om sommeren. Om vinteren fyller jeg det med frø, som kommer ut langs kanten nederst. Eden Rose remonterer. En rose jeg kjøpte helt tilfeldig uten å egentlig vite hvordan den så ut. Er en av favorittene. Nyyyydelig. Engletrompeten som jeg fikk som en liten stikling for 2 år siden av Trine på Hagegal. Blomstrer nå for andre gang med mange blomster. Har mange knopper enda, men er redd de blir ødelagte av regnet som ser ut til å komme i morgen.
Blogglisten

13 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Så sinnsykt flittig du er i høstmørket da! Det ble jo riktig vakkert gjorde det:-)

Jeg blir stadig misunnelig på ting du får til i bloggen jeg. Hvordan får du til å ha tre bilder ved siden av hverandre og med tekst under hvert av bildene? Og så var det det med bildet i headingen igjen.....mitt blir så sinnsykt stort, hvordan får man det mindre tro?

Unknown sa...

Bruker Windows Live Writer. Et program du kan laste ned. Samme konto som MSN hvis du har det. ;-)

Bildestørrlesen kan du redigere igjen ved å minske tallet på pixlene.

Kirsten sa...

Så flittig du er da ;) Og for en nydelig blogg du har !
PS.
Jeg lurer på det samme som ellea....hi-hi.

Anonym sa...

Det fuglehuset ditt er bare råflott. Jeg har sikkert sagt det før, men gjentar det gjerne: Hansen&co har mye flott; det er en stjernebutikk det. :D

Unknown sa...

Hvis dere går inn på moseplassen.blogspot.com og ser til høyre i menyen der er det en link til bloggtips. Utrolig bra forklart. :-)

Elisabeth sa...

Så flott, du har jo virkelig hatt en skikkelig arbeidsøkt. Og bildene ble kjempestilige, likte spesiellt fuglehuset, vakkert!

Anonym sa...

En utrolig hard jobb du har foretatt, all respekt. Men så blir det bra også.

Ellen Walnum sa...

Takker og bukker, nikker og neier Charlotte:-)

Beklager at du har flydd rundt mellom bloggene for å svare. Dersom jeg spør om noe på bloggen din skal jeg følge med på svaret der:-)

Tone sa...

Hei du!
Så flink du er med skvallerkål da gitt! Om du virkelig er i sving, så kom gjerne hit til meg, jeg har et digert bed med røtter som går helt gjennom jordkloden og videre til Kina.
jeg har ikke tall på alle de metere med røtter av sånt tull jeg har dratt opp. Noen blir jo over en meter!
Høsten er tid for å røske opp, bare det blir sånn nå da - at røttene du har dratt opp er borte.
Har fått et godt råd om å helle et par bøtter helt kokende vann over steder man har rensket sånn som du har gjort nå - men om det VIRKER det gjenstår å se...
Tone

Tone sa...

Hei igjen, glemte å spørre deg - den rosa som pryder toppen av bloggen din, er det en Nostalgie?

Unknown sa...

Ellea: Ikke noe problem! Måtte bare spørre, fordi jeg roter det til. Ha-ha!!

Tone: Rosen heter Strawberry Ice. Er utrolig fin.

Tonerose sa...

Du har så mange lekre roser! Likte veldig godt Eden Rose som du hadde bilde av nå... Ellers er Nostalgi og Strawberry Ice herlige!! ...må forsøke å få tak i noen av disse! ;o)

Flink du har vært - imponerende!! ...SÅ søtt fuglehus! ;o)

Ønsker deg en riktig god søndag!

Anonym sa...

Wow! for en energi :-)
Du er kjempeflink, og det er jo bare sååå tilfredsstillend å kunne betrakte et sånt område "etter".

Related Posts with Thumbnails