ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

tirsdag 12. mai 2009

Hagestæsj!

Ikke nok med at vi fyller hagen med utallige planter. I hvertfall gjør jeg det. –Tenk, i dag kom det en pakke med planter jeg tydeligvis hadde bestillt…..men glemt. Hurra for det, sier nå jeg! Jeg hadde tydeligvis bestilt flere typer Gentania, blåveis og kryptimian. Jøsses. Ja sånn går det når en er formann i teflonhjerneforeningen. Har ikke fått plantet de enda. Må tenke litt. Det begynner å bli trangt her kan man si.

Vel poenget mit var at utenom planter så har jeg begynt å fylle hagen med stæsj… Min søster utbrøt i bilen, i Danmark, da vi kjørte mot et sted som solgte hagestatuer og andre ting. “Hæ? Skal du ha sånn statue i hagen? Tuller du?” Man kunne høre frykten for at jeg skulle kjøpe en stor naken mann med discos, lang vei. Men det var jo ikke det jeg lette etter. Jeg lette etter en kongle!!

003 Jeg vil ha en kongle i marmor. Men det finner jeg ikke. I Italia hadde de slike mange steder. Var også i byvåpnet til byen jeg bodde i der.

Men så fant jeg en billig substitutt ( heter det det? ) på Plantasjen av alle ting. Synes slett ikke den var så verst? Får duge til jeg finner en ekte en.

Men etter hvert har det blitt litt av hvert av stæsj. Jeg leter jo egentlig etter de tingene som har sjel. Som blir en del av hagen. Men de er ikke lette å finne. Men to har jeg som jeg er veldig glade i.

009

 

 

Jeg har to slike elefanter som jeg kjøpte på antikvitetsmarked i Italia når jeg bodde der. Jeg hadde den gang tenkt å bruke dem til å lage et glassbord. Men det ble bare noe tull. Så har de flyttet rundt med meg siden. Tror ikke de er så antikke som de ville ha det til. Men sikker fra 30-40 tallet en gang. Nå står de ute på hver side av den hvite benken med Pelliser. Passer bra der.

 

 

 

002

Disse “kurvene” til å henge på veggen passet litt i stilen nå for tiden. Har to av dem. Og de har fått hver sin Fuchsia og Bacopa cordata. Selv om begge to er bittesmå enda, så tror jeg det blir fint bare de får litt fart på seg.

 

 

 

 

007

 

 

 

 

Denne lykten kjøpte jeg i fjor i Birkeland. Om vinteren står den i stua, men om sommeren får den stå ute å lyse i trappa ved paviljongen.

 

 

 

006

 

 

 

Så har vi denne tulla her. Hun ble med hjem fra Plantagen her om dagen. et impulskjøp. Kragen hennes snurrer i vinden. Hun er ikke så stor at hun gjør så mye av seg så det er jo bra. Nå bor hun blandt tulipanene “Carneval du Nice” som jeg har i krukke. Synes hun var så søt der hun flyr med en bøtte i hånden.

 

008

Denne engelen er også ny. Den er ikke så stor så den kommer til å bli halveis gjemt blandt plantene etterhvert. Synes det er litt artig med slike ting man ikke ser med en gang, men skimter mens man er på tur rundt i hagen. Det er faktisk en billig Nille-greie. Men må siden ikke er så gal.

 

 

 

004

Men ikke all pynt behøver å være kjøpt, kunst eller ha noe spesiell mening.

Her har min sønn laget en liten skulptur av forskjellige steiner.

Den er vel det vi kan kalle “bevegelig kunst” siden den forandrer seg nesten hver dag.

Vel. så er det bare å ikke ta helt av med slike ting da. Ja ja, vi får se hvordan det går.

 

 

010

Blogglisten

9 kommentarer:

Miamaria sa...

Digger steinkunsten!

Gry sa...

Enig. Stæsj må man ha! Tenk om vi en dag får rosa storker.... i plast!

Ellen Walnum sa...

Jeg må en tur på Nille jeg! Elefantene er bare så lekre!!!!!

Sagae sa...

Flott stæsj - og Carnivale d Nice er absolutt prikken over i'en.

Elisabeth sa...

Jeg bare eeelsker hagestæsj, alle slag og særlig gnomer ;)
Har en hel gjeng i hagen, de passer på, tror jeg *ler*
Digger konglen din, for ikke å snakke om elefanten. Englen er det noe kjent med, tror jammen søster`n bor i mitt bed ;)

Margrethes hus og hage sa...

Jeg har ikke inntatt området "hagestæsj" enda, men her var det mye inspirasjon å hente. En kongle var ikke så dumt :)

skogsdua sa...

Moro med stæsj i hagen,kongleideen din var bra:)

Røsslyng sa...

Wow, så flott tulipanblomstring du har på det nederste bildet!

Anne på Moseplassen sa...

gratulerer med gravatar!
(du ble stoppet i kommentarmodereringen, det skulle du ikke blitt, men det ble du, jaja, litt å finne ut av på ny blogg...)

Related Posts with Thumbnails