ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

torsdag 28. mai 2009

Jeg spør bare.. hvorfor i huleste??


Min far sa alltid til meg: "Charlotte, du skal alltid mene så mye. " Han var ofte oppgitt over meg og alle mine meninger ja. Men slik er jeg. Klarer ikke å holde tåta vet du. Det bare MÅ ut!


Og nå må jeg mene noe igjen.


Disse her som alltid skal utsette seg for ekstrem fare og heltedåder. Her om dagen så vi en dokumentar om en mann som absolutt skulle padle fra New Zealand til Australia eller noe i den duren. Totalt livsfarlig. Hjemme satt hans kone og lille sønn å ventet. Han filmet turen sin underveis og vi så at han hadde bilde av sin sønn i kanoen-eller kaiakken eller hva det nå heter. Men ærlig talt. Hvis du er så himla glad i din sønn og kone. Hvorfor utsette deg selv for noe som gjør at de blir sittende igjen alene? Dette er totalt egoistisk synes jeg. Selfølgelig døde han ikke langt fra målet. Og han ble framstilt som en helt.

Jeg kjenner jo på meg selv at siden jeg fikk barn, så er jeg blitt mer redd for meg selv. Tenk om noe skulle skje med meg. Tenk om de ble sittende igjen alene?

Som å la babyer og bittesmå barn sitte igjen i bilen alene mens en er inne å handler på butikken for eksempel.

Tenk om noe skjedde med meg imens. Hvor lang tid ville det da gå før noen oppdaget babyen som lå der i bilen å skrek av sult? Nei fytti. Jeg blir kvalm av tanken.

Så har vi da han Jarle som absolutt skulle klatre uten surstoff og hjelpere. Jeg har da ikke satt meg så inn i hans privatliv så jeg vet ikke hvem som sitter hjemme å venter. Men i følge nyheter og aviser så var det da noen.

Jeg ser ikke på dette som en helt. Men som en idiot!!

En jeg kjenner godt mistet sin beste venn. Han var ute å padlet i kaiakk uten redningsvest. Ble overrasket av været, kantret og druknet.
De fant han på flere meters dyp og fingrene hans var helt ødelagt av at han hadde prøvd å klore seg opp på et skjær..

Hans kone og 3 barn ble da alene.. Igjen.... idioti.

Beklager dette lite hyggelige innlegget og at jeg maser om mine meninger, men sånn er det. Noen ganger må det jo bare ut!!
Pass på dere selv.
Minner om avstemningen i innlegget under!!
Blogglisten

22 kommentarer:

Gunilla sa...

Du tänker precis som jag, om det nu bara var "dom själva" dom utsatte för fara.. när det sker olycker så är det räddningsmannskap som skall ut och ta reda på dom, och framför allt, hur kan väl välja detta framför familj och barn som väntar hemma.
Jag blir bara illa till mods när man ser att nyhetssändningar offrar tid för att visa folk som gör detta dumheter..

Anonym sa...

Kjære TurboLotte!

Forstår at din far sier du har meninger om alt, men hallo i luken...

Hva bryr det deg om Jarle Trå går opp på verdens høyeste fjell med eller uten oksygen? Det er ingen andre sitt problem enn hans eget, ei heller om han kommer ned igjen eller ikke.

Media blåser saken opp til uante dimensjoner, og den ene eksperten etter den andre skal selvfølgelig uttale seg.

Jeg personlig synest det var trist de dagene Jarle Trå var savnet, og jeg ble oppriktig glad når de fant han i live. Det ER en BRAGD at han faktisk har OVERLEVD på 8000 meters høyde i over 70 timer. Et mirakel vil jeg kalle det....

La Jarle få være i fred, det han trenger nå er masse postive tanker fra oss alle.....

Jeg synes du heller skal bruke kalorier på å skrive om ting som virkelig skaper debatt....

MVH
En som er glad for det ekstremstuntet Jarle Trå har gjennomført og overlevd :)

Unknown sa...

Kjære anonym. Selfølgelig er jeg hjertens glad for at han er i live og alt det der? Det har aldri vert snakk om annet.

Og jeg blogger ikke for å skape debatt. Men fordi noen ganger klarer jeg ikke å ti stille. Ha-ha!!

orchis sa...

Lurer på hvordan media hadde blåst opp saken om ingen giddet å sende ut letemannskaper - både til han og andre ekstremsportutøvere? Heltene her er vel helst de som redder våghalsene ut av uføret de setter seg selv, og dernest andre, i. På den annen side kan jeg forstå drivkraften og fascinasjonen. I dette øyeblikk sitter jeg og undrer meg på om jeg skal forsøke fallskjermhopping? :) (men der stopper det også for meg).

Sine sa...

JA TIL MENINGER!

Jeg er også enig i det du skriver. Det er vanvittig egoistisk å velge å risikere å dø for å få det kicket som slike utfordringer visstnok gir.
Men samtidig så vet jeg ikke hvordan det er å ha slike drømmer eller lengsler. De må være ekstremt sterke siden de kan sidestilles med familie, eller nesten komme før den. Og så må det jo være frihetsfølelsen som drar. Men at den skal komme foran familie forteller bare at de har prioritert i feil rekkefølge!

Og forresten - er det ikke flest fedre som gjør slike ting da..., mødre er sjelden kost, de kvinnene som deltar har oftest ikke barn. Jeg bare nevner det, og mener ikke å dra igang en debatt om fedre og mødrerollen og ansvar, omsorg og slike ting... (selv om det også er interessant, he he).

Sine sa...

Res ifra dere før dere får foreldreansvar!

IngunnBW sa...

Jeg er så hjertens enig TurboLotte. Dette tenker jeg hver gang det blir store masseopprop om redningsaksjoner (som koster skjorta - hvem betaler....) for de som setter både sitt eget liv OG ikke minst de som må redde dem ned fra fjellhyller og åpen sjø etc i fare. Ja, orchis - DE er de virkelige heltene. Det er flott at Trå overlevde, men for meg er han ingen helt. Han var bare ekstremt heldig. Å legge i vei uten surstoff og hjelpemannskap er så dumt at jeg finner ikke ord. Hva ville han bevise? Hva var poenget? Sykt spør du meg. Jeg synes det er galskap og uhyre lite modent å utsette familien for både angst og etterlatenskap for egen egotripp og det kicket de er ute etter. Noen har en drift mot farer, det får så være. Men ikke utsett andre for den! Og ta i alle fall nødvendige forholds- og sikkerhetsregler slik at det ikke spilles russisk rulett med eget og andres liv. Fallskjermhopping er nok en liten uskyldig lek i forhold :)

nefertiti sa...

Jeg skjønner jo at det er en del mennesker som er nødt til å gjøre ekstreme ting for i det hele tatt å finne det verdt å leve... kanskje de skulle dratt av gårde på ekspedisjonene sine og etterlatt seg en liten lapp hjemme på kjøkkenbordet som sa: Ikke let etter meg. Ikke utsett deg selv og dine kjære for å redde meg. Kanskje?

Nina i Paradiset sa...

Nemlig!!!
Er så innmari enig med deg!
Det hadde ikke vært min mann, for da hadde jeg dumpet han!! Noe mer egoistisk skal man lete lenge etter!!!
Og de burde virkelig betale det redningsaksjonene koster også, alle som er så dumme at de begir seg ut på tull frivillig!
Takke meg til å sulle i hagen! Trenger nok ikke Røde Kors eller helikoper da....
;)

Elsa sa...

Jeg er så enig så enig med deg Charlotte.
Her på traktene har vi alle redningsaksjonene som har vært i Trollveggen fordi folk ikke kan overholde forbudet mot fallskjermhopping der.
Og hvem er det som er i livsfare når det går galt? Ja, nemlig - redningsmannskapene!

hajal. sa...

Heilt enig med deg Charlotte.
Var tenkt å skrive det som Elsa no har sagt så eg får bare slutte meg til det !

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Jeg kunne ikke vært mere enig med deg. Totalt idioti, spør du meg!!!!

krepsemor sa...

Samme her! Og dessuten det du nevner om at ungene sitter alene i bilen mens mor (og kanskje far) handler! Sånn tenker jeg også! Ofte istedet for å ta med meg ungene i bilen (de er snart 12) for å handle bittelitt, så tenker jeg ofte at tenk hvis det skjer meg noe! Men da drar jeg den slutningen til slutt, at hvis det skulle skje meg noe, er det i det minste bra at de ikke var med meg i bilen!!! Ikke sant?
Dette med ekstremsport og menn! Jeg mener at når en får barn, så gjør det noe med deg (Kvinnen). Det ser ikke ut som det skjer det samme med mannen når han blir far! Var litt rotete sagt!!!

Anonym sa...

Det er bare ett ord å si om dette:
MANNFOLK!!!
Bank skulle de hatt
Slutter meg til Elsas ord.

Margrethes hus og hage sa...

Helt enig. Men jeg synes selvfølgelig det er bra at han overlevde, og at det hadde vært trist om det gikk galt. Men helt? Nei det er han ikke i mine øyne. Da må man se etter helt andre bragder enn egen eventyrlyst, søken etter spenning og erobrertrang.

Anonym sa...

Dum jente..
Du får kose deg med å sitte inne å ha det så trygt og kjedelig som mulig. Mens andre kan få oppleve verden.

orchis sa...

Denne "anonyme" er tydeligvis en barsk person, men velger likevel å være anonym. Underlig...? Dum "anonym"!

Ellen Walnum sa...

Enig med deg Orhis, dum anonym. Feigt å ikke oppgi navn.

Og jeg er enig med deg Tubolotte. Jeg tenker spesielt på at de utsetter dem som skal redde dem for fare. Greit nok at noen har et behov for å utfordre døden, men de trenger ikke å la andre måtte utfordre den også. Dette med familien har andre sagt så godt her, og jeg er helt enig med dem.

potentilla sa...

Akkja, det er sikkert en storartet opplevelse å marsjere i kø opp på Everest og skreve over lik i hopetall underveis.
Regner bare med vi kan vente oss en bok eller fire til julesalget.
Man gleder seg....

Linecas have sa...

Takk. Vi har jabba muye om det her i det siste. Blir fly forbanna. Tenker på hva det koster å redde disse folka. De burde betale for alt selv. Fy faen!

Mokki sa...

Jeg leste om han sherpaen som hadde gått mange ganger opp og ned Everest for å plukke opp søppel og dritt etter ekspedisjonene og hadde kommet ned med 5 tonn søppel. Og hvorfor? Jo for at noen med for mye penger og fritid skal få teste "sine egne grenser". Jeg blir _ikke_ imponert, tvert i mot! Vil du ha en utfordring i hverdagen så meld deg til tjeneste som hjelpearbeider i fattige land, eller noe annet som gir mening utover å baske deg i egoisme. Ikke sett deg selv og andre i fare for at du skal få bevise hvor store **** du har. Og det gjelder ikke bare de som absolutt skal opp å klatre i Everest - men også alle disse polfarerene!

Arrrrghhh! Det var godt å få sagt det! Takk Charlotte - jeg er så enig med deg!

Anonym sa...

Jeg er fullstendig enig med deg, Turbolotte.
Sånt bør man ha gjort ifra seg før man stifter familie!
Hilsen AmiD

Related Posts with Thumbnails