ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

mandag 18. mai 2009

TurboLotte lager cookies

Siden vi i dag hadde en ekstremt sunn middag. Dvs: Kyllingkjøttdeig stekt med gulrøtter, løk, purre, krydder og sånt. I pitabrød ( som for arkivet var så hardt at man virkelig kunne drepe noen med dem. ) med salat-også for arkivet-som var fra hagen/drivhuset. Lillegutt som er en småspist liten mann ( lever på en halv brødskive i uka ) spiste nesten et helt pitabrød med dette her, including salat!! Og så presterte mors spinkle småspiste vidunder å si: “Pappa tar resten!! Neeeeiiii! Mamma sa jeg kunne få resten!” Vi er fremdeles i sjokk her i heimen.

Vel. Over til poenget: Siden vi da hadde så sunn middag og egentlig var ganske fornøyde. Så må man jo kompansere med no skikkelig dritt sånn at kroppen ikke får vitaminsjokk og sjelvinger av kalorimangel.  Så da fikk jeg lyst på Cookies.

Inspirert av Hverken fugl eller fisk fikk jeg også lyst til å lage de. Men siden jeg smakte de på 17 mai, og VET at jeg ikke får de slik og alle i heimen da kommer til å klage, tenkte jeg å være heller litt kreativ. Dette pleier aldri å være en forferdelig god idè. Gubben var veldig skeptisk og kastet fortvilede blikk inn på kjøkkenet tror jeg.

Vel. Jeg brukte en grunnoppskrift som jeg fant på bloggen til Hverken fugl eller fisk. Den er fra Klikk.no som jeg har modifisert litt. –mye. Har “doblet” dosen.

Man tager: ( alt sånn ca )

  • 400g Smør
  • 200g Brunt sukker
  • 300g hvitt sukker
  • 50-100g hakkede hasselnøtter
  • 400g Siktet Hvetemel
  • 150g Havregryn
  • 1-1/2 plate lys kokesjokolade.
  • 3 egg.
  • 2ts Bakepulver
  • 2ts Vaniljesukker
001 002
Smør og begge sukkertypene røres “hvitt” med håndmikser. Ha i eggene og visp igjen. Jeg velger å ikke vispe dette heeeelt glatt.
003 004
Hakk nøtter og sjokoladen grovt og ha i sammen med melet og resten av det tørre. Rør godt rundt til en jevn masse. Skal ikke være for våt.
005 007
Jeg brukte en spiseskjed full til hver. Ca 9 på et stekebrett. Stekes i 10-12 min på 180grader med varmluft. Løftes forsiktig med kakespade over på en rist til avkjøling. Mektige!! Men ganske gode.
Litt mindre sukker kanskje?

Hei og hopp folkens!!

Blogglisten

7 kommentarer:

Elisabeth sa...

Yammi...Idag tror jeg tanken om å være sunn forsvinner allerede før kl 09..disse MÅ jo bare prøves ;)

Anonym sa...

Dette må prøves ut, ser kjempe godt ut!

Røsslyng sa...

For mye vitaminer skal visst være like skadelig som for lite så det er best å være føre var... :D

Er stygt redd for at det blir cookies her i heimen også etter en så fristende oppskrift

Sine sa...

Mmmm! Jeg digger når jeg finner gode oppskifter og anbefalinger. De så deilige ut, og jeg er helt enig i begrunnelsen din for å lage dem. Skulle da bare mangle ;-)

Anonym sa...

så godt ut =)
fin blogg du har:D

Margrethes hus og hage sa...

Cookies er så absolut en favoritt her i huset, de rekker nesten ikke bli kalde før de er spist, så dobbel porsjon høres ikke dumt ut.

Nøtter og havregryn er da sunt? Sikkert mange vitaminer der... ;P

Ellen Walnum sa...

Turbolotte er jo kjempeflink til å lage cookies:-))

Related Posts with Thumbnails