ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

tirsdag 19. mai 2009

Jeg ønsker meg nytt kamera!

anigif

Prøver å ta litt bilder da. Men det kameraet jeg har nå, et Finepix F31fd. Det har sikker fler muligheter enn jeg klarer å få til. veldig mye rare greier. Så det blir mest autofunksjon med makro. Men det er ikke mye makro her.

Jeg har lyst på et speilreflekskamera!!

For eksempel klarer jeg ikke å ta bilde av blå ting. Av en eller annen grunn. Sikkert noe med instillinger, men jeg finner ikke ut hvor jeg stiller inn dette.

Hvis man ser på bildet i lysbildegreia ved siden av her, så ser man bildet av rosebuen ved stien ned til huset, nede til venstre i bildet ser man hvor blå de skal være. Under her har jeg prøvd å lage det med Photoshop, for å vise forskjellen. Jeg har farget det som er inni ringen selvsagt.

Et google søk på disse: Lithodora diffusa Heavenly Blue, viser forskjellen også.  Hvorfor får jeg ikke slik farge på bildet?

002a

Blogglisten

14 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg ønsker meg også et speilreflekskamera:)

Ellen Walnum sa...

Jeg også!! Kanskje vi skulle ta oss en tur sammen og kikke på kamera?

Margrethes hus og hage sa...

Skulle gjerne hatt nytt kamera, men det får bli bursdagsønske, tror jeg :)

Synes kamera ditt tar flotte bilder, jeg. Men tar poenget med blåfargen. En vil gjerne ha fargene gjengitt riktig.

Hilsen Margrethe

Unknown sa...

Ja jeg tror det må bli et bursdagsønske her også. Men vet ikke om Gubben tar hintet? Da jeg kom opp med klesvaskkurven og klaget over at det ene håndtaket var knukket sa han: "Ja nå har du jo snart bursdag.."

Anonym sa...

Jeg tror dette med blåfarger ble drøftet i en tråd på hagegal en gang. Det er noe med hvitbalansen, som må stilles med utgangspunkt i rent hvitt. Eller noe. Hvitbalanse kan til og med stilles på mitt utrolig dårlige mobilkamera, så det er sikkert mulig på ditt også. FinePix har ellers veldig gode kameraer, jeg har to som jeg snart har slitt ut. Men, nå har jeg fått Nikon D90 :-D ...

Margrethes hus og hage sa...

Hehe, og så en klesvaskkurv, da... Ligner litt på da min kjære kom hjem med et kjelesett jeg ikke hadde ønsket meg, og fortalte at det var både bursdagspressang og julegave i ett, for det var så dyrt ;P

Unknown sa...

Oj.. den var kjip..

Maiblomst sa...

Husbonden her i huset hadde tenkt tanken før meg, så eg fekk nyleg speilrefleks til bursdagen! :-D

Gry sa...

Blått på blomster og lys lilla er kjempevanskelig å få til på bilder. Uansett kamera.... (også speilrefleks) Dersom du har et billedredigeringsprogram kan du endre på fargetemperaturen. Da går det bra. Jeg har lastet ned gratisprogrammet Picasa og er fornøyd med det.

potentilla sa...

Hør med Bakker og Zimtrade, de er jo suverene på sånne fargegreier ;)

Hilsen fra landet sa...

Nå tar du jo veldig bra bilder allerede da, men forstår at du ønsker deg speilreflex.

Når det gjelder bildet du mente, så ser det absolutt manipulert ut så jeg tror ikke du bør bli skuffet om du ikke får til det.

Tenk på alle bildene i hagekatalogene som er fake!!

Unknown sa...

Landliv: Poenget er at det er jeg som har manipulert for å få til den fargaen som de EGENTLIG har. Når jeg tar bilde av disse blir de lysblålilla. Ikke sånn mørkekongeblå som de egentlig er, i min hage.

IngunnBW sa...

Ta med kameraet ditt til en fotobutikk, så finner de fort ut om de kan gjøre noe med fargeblansen.

Hoho, bra kommentar fra mannen din :D For jeg håper han skulle være morsom!?!

Så nydelig stien ned til huset er med Clematis alpina (ser ut som den) som velter seg over rosebuen, vakkert!

Linecas have sa...

Blått er det få kamera som takler helt bra. Du bør spørre spesifikt og ta gjerne med deg en blå blomst når du skal handle. Det er lov å teste litt selv, det er jo tross alt et større innkjøp.

Related Posts with Thumbnails