ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

onsdag 27. januar 2010

Camelliaknopp???!!!!! Går dette?

Jeg mener jeg har blogget om dette før, men kan ikke finne det engang..

Jeg kjøpte en Camellia Japonica, fra Camelliaforeningen en gang i Egersund for ca 3 år siden (?). De viste bilder av denne i snøen. Denne skulle visst tåle mye kulde. Les artikkel HER.

Den har nå stått ute hele tiden siden jeg kjøpte den. Den vokser veldig sent. Og ikke opprett. Grenene legger seg utover. Så jeg må nok binde den opp tror jeg. Den står i “blondeskyggen” fra en stor Gyvel og inntil en stenmur. Så den står lunt og godt. Nå er den helt dekket av snø.

Men i dag har det plutselig vært +5 grader, og noe av snøen har smeltet. Og der…. dukket denne opp!

001

Dette er da vitterlig blomsterknopper??? Jeg mener jeg fikk en i fjor også. Men den bare råtnet bort. Disse her ser jo litt kleine ut. Men de er ikke myke, og virker friske. Bladene er jo grønne og blanke. –Burde jeg kanskje dekke den til med litt fiberduk mot solsviing? Skal jeg grave den fram fra snøen? Hjeeelp!!

005

Tror den har omtrent samme farge som den under. Bildet er lånt fra: BioPix

Så nå går jeg litt i ring her. Har ikke lyst til at knoppene skal ramle av som i fjor..What to do!???

Så noe helt annet: Fikk denne på mail her en dag. Og jeg må si jeg kjenner meg alt for godt igjen. Blir nesten helt flau. Men ser også at min sønn er helt lik han her både i oppførsel og utseende.

TGIF

Blogglisten

10 kommentarer:

Edgar sa...

Så spennende da!
Har aldri plantet de ut selv, men så er det nok ikke klima for det der jeg bor heller.
Om det er tele i bakken er det vel best at den fortsatt er dekket med snø. Om den tørker faller knoppene av. Knoppene så noe brune ut.
Kanskje noen i kameliaforeningen har råd?

josimo sa...

Jøss,så spennende da!Min mistet bare bladene og svant hen.
Dette skal bli morsomt følge.

Anonym sa...

Krysser fingre for knoppene!

orchis sa...

Jeg ville dekket den med et godt lag snø. Nå er jeg spent på videre rapport! :)

IngunnBW sa...

Så kjempespennende med knopp på Cameliaen din!! Da vet vi hvor vi har deg fremover; gående i ring rundt Cameliaen og tvinne tommeltotter :)

Sigrid sa...

Enig med Orchis: Spa snø over og kryss fingrene. Når det ikke er mer snø igjen å spa, kan du bruke fiberduk til jorda rundt røttene begynner å tine.
Når det gjelder den tegneseriestripa - jeg kjenner også en som ligner og han er snart 60 ........

Lev Livet Lett Lokki sa...

Herlig stripe!!
Jeg skal ikke råde deg til noe som helst vedrørende den knoppen!
Jeg drømmer om grønne fingre, men har det ikke...
Vil bare ønske deg lykke til!
Klem Lokki

Maiblomst sa...

Eg har også ei Kamelia med knoppar på:-) Eg planta den i fjor, og er svært spent på korleis den klarer seg ute! Min har mange knoppar, og sist eg såg var dei grøne. Eg har ikkje tenkt på å dekke den til, men sikkert ikkje så dumt, dersom sola skulle finne på å skinne.
Den der Tommy stripa, kjenner eg meg alstfor godt igjen i;-)

Ellen Walnum sa...

Ja dette blir jo en spennende føljetong.........

Min bedre halvdel er forøvrig akkurat som i tegneseriestripa, blir helt stressa og finner ikke noen klær når jeg har lagt dem i skapet:)

Linda sa...

HAr en som står i drivhuset, den blomstrer vakkert nå, om enn bare med en blosmt i år:) Har ikke turt å plante den ut. Men kanskje jeg skulle prøve... Hvilken sone bor du i? Jeg bor i sone 2. Tørke er vel det verste for disse skjønnhetene, så jeg ville nok dekket med fiberduk eller noe... slik at fordamping fra bladene forhindres... Du får holde oss oppdatert på hvordan det går med den:)

Related Posts with Thumbnails