ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

lørdag 2. januar 2010

Kun en observasjon…

Jeg MÅ bare spørre… Ja. Jeg funderer alltid på rare ting. Men jeg har virkelig lagt merke til èn ting… Handlevogner.


Jeg handler litt på forskjellige steder. Kommer litt an på hva jeg skal ha osv. Men som regel går ukeshandelen til Rema1000, når det gjelder “hyllevarer” og slikt.
Noen ganger havner jeg på Meny, siden det er der postkontoret er. Og av og til på ICA, siden den egentlig har best utvalg her i området hvor jeg bor.
Men så har jeg jo lagt merke til følgende:
På ICA – som er forholdsvis dyr, og på MENY som er knalldyr…. så står handlevognene kastet rundt, både på parkeringsplassen og inni butikken. Veldig få som gidder å sette dem på plass.
Nå skal det sies at på MENY så har de slike vogner som man må putte penge eller polett i og at det er jo flere som setter de på plass da. Men alikevel finner man et salig rot der også.
Men hverket ICA eller REMA1000 har slike “polettvogner”.

På ICA ser man ofte de ansatte løpe rundt for å hente handlevogner som er forlatt på parkerinsplassen ( ikke i tilegnende boder ), kjøre lange tog med dem for å få dem på plass igjen. Eller inni butikken så står de ikke pent sammen. Neida. Hulter i bulter i en klump.

Men på REMA1000 så skjer ikke dette.. Der har jeg lagt merke til at alle går pent inn med vognene igjen, og setter de på plass, inne.

La oss sette det enda mere på “spissen”:

  • MENY/ICA= Flere Mercedeser på parkeringsplassen enn “Toyotaer” = Uorden
  • REMA1000 = Flere “Toyotaer” enn Mercedeser= Orden

Dette gjelder selfølgelig bare de butikkene i området der jeg bor.. uten sammenligning forøvrig til andre steder.

Hvorfor er det sånn? –Jeg MÅ bare spørre.

( Bildet er lånt fra faqs.org )

Blogglisten

13 kommentarer:

Anonym sa...

jesus maria.alt du henger deg opp i.

Ann Kristin sa...

Fortsett å henge deg opp Charlotte - gøy for meg :-)

Unknown sa...

Anonym: Ja I KNOW! Det er jo akkurat det det står i innlegget.. alt jeg henger meg opp i. H-haaaa!!

Anonym sa...

Dette var interessant. Jeg handler kun på Mega så over helga skal jeg sjekke der slik at vi kan oppdatere bloggen din i så måte, men slik jeg husker er det alltid harmoni blant vognene der, selv om man må legge inn en tier der og (men det må man på REMA også her; de får for øvrig snart Posten her og da blir det hyppigere besøk der siden jeg har postboks, men det var en digresjon).

Virkelig artig sosiologisk studium. :D Og definitivt av den sorten ting jeg kunne henge meg opp i selv også. :D

Tove sa...

Snedig. Dette skal jeg også tenke over. Godt nytt år forresten :-)

Harryford sa...

Østre del av østfylket som jeg tilhører, er i følge skattelistene, med de obligatorikse unntakene, regnet å tilhøre det nedre skikt hva inntekt og formue angår! Her står alle vogne pent på alle butikker - 10 måneder i året!

Når sommerturistene ankommer ligner vognparkeringen inne, og fortau, havneomrder og bilparkering ute, mer som et bilde på slutten av "Klodens kamp"!

Min - les fruens - toyota, blir liten blandt bilene på den tiden av året!

Ok - kun en observasjon!

Anonym sa...

Meny her har polettvogner og orden. Rema1000 har ikke poletter og uorden. Så jeg tipper uorden/orden har mer med ikke polett/polett enn kjøretøyet forøvrig å gjøre.

--- kjører BMW og parkerer både egen og lånevogn nøye også der hvor det ikke er poletter. ;)

solfrid sa...

Ikke så dumt, Charlotte. Det gjenspeiler som du skriver det sosiale laget i befolkningen. Selv handler jeg overalt, er ikke trofast mot noen. Rimi; ryddig (ikke mynt) - der er det ikke plass til henslengte handelvogner, koselig betjening.
Rema; midt-i-mellom; ikke så koselig betjening, svær parkering og her finner man jammen handelvognene slengt i bekken stadig vekk. Ikke-mynt.Hengested for ungdom.
Meny; dyrt, veldig hyggelig betjening (Gressviks beste!), pengene sitter løst-kunder, men alltid ryddig (mynt).
Mega; drittbutikk, litt sure til tider, dårlig utvalg, mynt, handelvogner overalt. Her tar til og med kundene med seg vogna hjem...

Hele spekteret av kunder finner du overalt, så om det gjenspeiler oss eller om det gjør seg utslag i butikkens behandling av kunden?

Har glemt KIwi. Der finner du aldri en kurv ute.

Vi er nok litt like - jeg bryr om de særeste og rareste ting og bruker hjernen alt for mye til å bry meg om det. Ha-ha!!

solfrid sa...

Jeg mente; gjenspeiler muligens det sosiale laget i folket...

Unknown sa...

Billigkjedene har stålkontroll her også, ingen slendrian med vognene. REMA har mynt her - og det er ordnung, selv flyktningene på mottaket henter sin lille kurv og tusler storøyet rundt og ser på det utvalget mange kaller "lite". Heh.

Unknown sa...

Ja jeg kan jo bare snakke for de som er rundt der jeg bor som sagt, og da har jeg ikke tatt med den lille Kiwibutikken borti gata her som er strålende!

Servicen er også veldig forskjellig. Rema her har strålende blide ansatte. Men Rema litt lengre utover i vågsbygd er til å spy av. Man blir fysisk kvalm av å gå inn der bare man ser de sinna ansiktene på de som jobber der. Aner ikke hvorfor.

Sara Katt sa...

Hej!
Katthemmet kompis utanför Nybro brann ner till grunden under Nyårsnatten. Det är oklart exakt hur många katter som har omkommit i själva branden, med ungefär cirka 25 katter räddades och behöver hjälp. Matförrådet brann upp. Alla bidrag --stor som små-- är välkomna!
För mer information gå in på deras hemsida:
http://katthemmetkompis.blogg.se/
Vänligen
Christina Wigren (SaraKatt, Anna m.fl.)

AnitaH2 sa...

Har filosofert litt rundt det tilsvarende fenomenet "antall grå" versus "antall svarte" biler. Før var det grå mot rød, forresten, og grå var nybilfargen. Nå er svart nybilfargen og det er definitivt flere grå på vår side av byen enn over på Lund...

Related Posts with Thumbnails