ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

søndag 17. januar 2010

Hageåret 2009...

Nå som man begynner og er litt igang med såingen, så må jeg jo tenke litt tilbake. Hva var det jeg sådde i fjor. Hva ble bra og hva ble bare tull.... Så jeg kopierer Ellea og oppsummerer hageåret 2009.



Årets skuffelse: Hmmmm... Magnoliatreet... kun èn blomst. Håper virkelig det kommer seg til neste år. Og som Ellea sier, sommeren.. Det var en fantastisk Juni. Med tropevarme og det hele. Rosen blomstret alle på en gang. Men så var det slutt på både blomstring og sommer...

.
Årets morsomste prosjekt. Uten tvil Hagedammen!! Her er den når den var helt ny, for å si det sånn. Etterhvert grodde det til så mye rundt at den ble virkelig "den hemmelige dammen". Så planen er å lage den større til våren igjen.



Årets Fuchsia: Siden dette er nytt for meg, så er jeg litt usikker på hvilken som egentlig var den jeg likte best. Men jeg tror jeg må si: Manfried Kleinau. Det er den mørke som sees under her Nederst til venstre og i midten til høyre.


Årets Pellis: Pellisdilla har jo dalt litt hos meg nå. Og i sommer fikk de virkelig ikke beste behandling stakkars. Men noen er jo alltid med, og jeg tror favoritten er: Rococco.

Årets Rose: Åh... dette blir jo vanskelig. Men jeg tror jeg må si at Constanse Spry... den er og blir bare helt utrolig. Både form, farge, duft ... alt helt perfekt.


Håper den blir like fin til neste år... sukk!

Årets tabbe: Å plante for tett..som vanlig tror jeg i april mai at beddene mine er nesten tomme.. helt til man kommer til Juli..




Årets graveprosjekt.. må vel igjen bli dammen.
Hadde ikke så mye å gjøre en dag... og begynte å grave...

Årets vannprosjekt.. Ja gjett...


Årets beste: Bortsett fra varmen i Juni... De selvsådde Petunia / Surfina... sådd fra egne frø også. Det er jo ekstra stas.

Årets værste: Tja.. si det. Igjen.. været..

Årets klatrer: Det må bli Cobea Scandens alba. Grønnhvit og stilig. Blomstret hele sommeren.

Årets matglede: Potetene ble bare noen små ekle greier.. merkelig. Men Broccoli!! Den var virkelig en hit. Kan ikke skryte av å ha sådd den selv. Fikk en bitteliten frøplante av Ellea. Og se så utrolig flott!

Årets stayer: Definitivt Constance Spry igjen. Men også liljer.. kjedelig med liljebiller, ja. Men de er verd det! Men må bare huske å være kjempeforsiktig å fjærne avblomstrede blomster, da det er veldig giftig for kattene.

Årets etterlengte: Ferie.. og den solen som var. Det å kunne nyte hagen også. Ikke bare jobbe i den. Men kunne legge seg ned i et alldeles grusomt basseng- som slettes ikke matcher noe som helst,  sammen med lillegutt mens en hai vokter over oss.

Årets duppeditt: Hmmm... si det. Blir mye duppeditter i løpet av en sommer. Men kanskje disse hagehanskene? Jeg har ikke fått brukt dem enda siden jeg kjøpte dem i vinter. Men det var jo i 2009...

Årets overraskelse. Tror jeg må være Fløyelstjæreblomst som jeg sådde i 2008. Hadde ikke trodd at de skulle bli SÅ fine!!




Årets pynt: Tja.. må vel være Paviljongen som vi måtte kjøpe ny av. Siden den vi hadde i fjor ble ødelagt. Her er den nyoppsatt.. tidlig på våren.

Ellers..??? Roser.. flere roser. Større plass.. bedre tid.. bedre jord... mindre liljebiller... regn bare om natten.. og sol hele dagen...DET ønsker jeg meg for sommeren 2010. - OG en plutselig massedød for skvallerkål..
Blogglisten

17 kommentarer:

Anonym sa...

Mindre liljebiller det fikser du selv med maurpulver. :)

Fin oversikt og finfin dam, forøvrig. *misunne*

Margareth sa...

Fantastiske fine blomster!! Ser du har pasjon for hagearbeid ja! Her er det heller skralt... Skulle kanskje vurdere å prøve litt i det små? Skvalderkål har vi nok av her og jeg holder med deg - plutselig død for all skvalderkål!! :-))

Hilsen fra landet sa...

Så fin kavalkade! Tror ikke liljebiller overlever her på fjellet. Har ikke sett noen iallefall, - eller eh hvordan ser de ut?!

Røsslyng sa...

Flott oppsummering av fjoråret med masse flotte bilder! :)
Cobea Scandens alba ser ut som noe jeg må skaffe meg...Er den ettårig?!?

Blomsterguri sa...

Flott årskavalkade! Prøv å spraye skvallerkålen med 35% eddik, blandet i 4 deler vann. Tror det var et kjerringråd jeg plukket opp, men jeg har ikke skvallerkål så jeg har ikke testet :-)

Unknown sa...

Takk takk alle sammen.
Røsslyng: Ja den er ettårig. :-)

Maiblomst sa...

Flott oppsummering! Og slike flotte bilete inspirerer!
Må nok øve litt meir på sommarblomstsåing.......:-)

Thusnelda sa...

Så masse fint du har i hagen din, men ingenting slår bildet av Constanse Spry, det var så nydeleg. Får den ikkje til, har hatt den både på hytta og heime. Elles likte eg godt Fløyelstjæreblomsten , får prøve meg på den.
Ei herleg tid når vi kan begynne å så og planlegge.
Ha ein fin søndagskveld.

amo sa...

Så fin oppsummering av året. Den rosa, Constanse Spry, var helt nydelig. Tror jeg må skaffe meg den til sommeren.

orchis sa...

På alle disse flotte bildene ser jo fjorårets hagesesong helt ok ut! :)
Hvis Magnoliaen er ganske nyplantet, vil det bruke noen år på å komme ordentlig i gang.
Misunnelsesverdige Fuchsia! De trives dessverre dårlig her i sommerheten. Kollapser fullstendig. Men man kan ikke ha alt :)
Ha en god uke.

AnitaH2 sa...

Flott oppsummering! Tror jeg må ha rose... nå har dere gnålt om ho'derre Constance så lenge at jeg gir opp å la vær'
;-)

Ellen Walnum sa...

Tusen takk for titten:) Mye av det var hyggelige gjensyn. Hyggelig at jeg kan være til inspirasjon for en gangs skyld.

Anonym sa...

Charlotte - jeg vil og ha Fløyelstjæreblomst! Må jeg så? Blomstrer den ikke før 2 året? - Jeg kan jo ikke vente så lenge...

Anonym sa...

Sorry Charlotte - glemte meg - det er meg som er anonym fløyelstjæreblomsoholiker.

Unni

Anne (Moseplassen) sa...

så utrolig kjekt å få så mye farger og glede (og drittregn) servert i et innlegg charlotte :D Kjempefin gjennomgang :)


Nå har jeg fått ferdig presentasjonen til Frøken Frost 2010, hele 43 flotte kandidater ble det, takk for at du er med :)

Elin K ♥ sa...

For en fantastisk hage du har, kanskje jeg kan gi et par tips om brødbaking, og så kan du inspierer mine ikke fullt så grønne fingre..... :-)

Vivishagerom sa...

Fantastisk flott uteplass du har.
Du har jo hatt et spennende hageår. Nå står en ny hagesesong på trappene og jeg ønsker deg lykke til.

Related Posts with Thumbnails