ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

lørdag 23. januar 2010

Spireplassmangel, Avocado og matvaner

Åh.. nå sitter jeg her alt for mett.. igjen. Hjemmelaget Super Nachos.. eller hva det heter. Og endelig fant jeg modne avocado på butikken. Vanligvis er de så harde at en må bestemme seg en god uke i forvegen om man vil bruke det eller ikke. Men i dag, helt perfekt! Litt mye hvitløk må til, og litt chili. Så sitter den! –Men så var det det med èn porsjon da.. Jah…

VG skriver at Norsk mat er nå sundere enn middelhavsmat. Hmmmm vet ikke hva de mener. For hvis en faktisk tenker på hva vi “egentlig” spiser. Taco, pizza, Spaghetti.. det er vel det vanligste for tiden ( desverre ) . Men selfølgelig, hvis man lever på ultragrovt brød med laks på, og kun en makrell-i-tomatboks i helgen så : Ja. Mye sunnere.

Jeg kan bare se på meg selv. Når jeg bodde i “middelhavsland” så veide jeg 20kg mindre enn nå. Så det så.

Vel, nok om det, og over til noe hyggeligere! Nye frø i jorda.

  • Tomat. “Roma”
  • Tomat “Saint Pierre”
  • Chili “Inferno”
  • Paprika “Yolo Wonder”
  • Paprika “Fra Rema1000” – lurer på om det faktisk er samme som den over, lignet veldig når jeg googlet navnet gitt.
  • Coleus “Palisandra”

002 003

Men jeg begynner å slite med “spireplasser” i huset her. Jeg pleier å spire frøene inne. I hvertfall de som behøver litt varme. Jeg har ikke så mange gode vinduskarmer her i huset desverre.

004 006

Toppen av akvariet er glimrende for de frøene som skal ha varme om dagen og senket temperatur om kvelden. Vakkert? Nei.. Så har noen Gardeniaspirer dukket opp, så de må jo ha litt lys mens vi venter på resten. Og da ble kaffetrakteren en selfølgelig plass. Tipper Gubben er kjempeenig når han kommer hjem. –Eller noe… 

For alle de som kan spires mørkt, så bruker jeg badegulvet. Under benken. Helt suverent. Der kan ingen se dem eller rive dem ned.

Ellers ser jeg på Gran Prix… herreminnhatt. Det blir værre og værre for hvert år. Det er jo pinlig å se på. Nei, jeg må bare skifte kanal.

Ha en glimrende lørdagskveld!

Blogglisten

6 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Så bra at du fikk sådd da! Jeg tenker jeg tar en runde i morgen, dersom det er mer tid igjen når jeg har vært gjennom livredning på alle fuhcsene.

Margareth sa...

Ja her ser det ut som kreativiteten råder når det kommer til spireplass:)) Jeg har desverre ultra tynne vinduskarmer i forhold til deg, så det blir dårlig med spirer...Prøvde en gang for et par år side...alle spirene døde etter at jeg hadde priklet dem...hmmm...

FO - 2 sa...

Du får trøste deg med at det BLIR vakkert, ute, til sommeren.
Det tenker jeg hvert år i "kaoset".
Jeg plasserer alltid sådden på spisebordet. ;)

Jeg kunne skrevet langt og lenger og langt om avocadoer og annen mat som ikke holder mål når man kjøper den i butikken. Det er en skam! Enten er det for hardt og ubrukelig, og må modnes lenge, som du selv sier, eller så er det overmodent...

Både taco, pizza og pasta kan man lage sunnere varianter av. ;)
Det finnes fullkornslefser, fullkornspasta i mange varianter, og pizza kan man lage selv med grov bunn.
VIPS, så blir det litt sunnere. ;)
Fullkornsris er også godt.
Ungene her spiser det, og liker det.
Det blir en vane.

God søndag
- OG søndagsmiddag. ;)

Hilsen fra landet sa...

Jeg har ikke forhold for såing og spiring har jeg tenkt, men nå forstår jeg at jeg bare mangler kunnskap og fantasi!!

AnitaH2 sa...

Taco er jo dødssunt! Mmmasse grøntfor, én lefse og litt kjøttdeig?
Ellers lar jeg meg nesten inspirere til å begynne å så, men de skal jo ha lys etter spiring også, og da sliter vi enda litt...
Nei, slutten av februar til drivhuset et år plutselig kommer!

Lin sa...

Så kreativ du er :)
Så du er igang med tomater altså? Hmm hadde liksom tenkt å vente til mars slik jeg pleier, mennne kanskje like gjerne sette igang? :)

Kos dere med spiring!

Related Posts with Thumbnails