ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

mandag 13. desember 2010

Bloggkalender Luke 13. Kjeskebiter for Dummies.

Luke nr 13!!! Finner ikke bildet. Søren og. Jaja.
Men anyhoooo. I dag er Luciadagen, og jeg skal ikke gnåle om den som jeg gjorde i fjor.
Ikke har jeg bakt Lussekatter heller. Men derimot Kjeskebedår... Jeg kaller dem for

Nina og Jannes Kjeskebedår. (de har sikkert et annet navn da. Men det vet jeg ikke hva er. )



200g Malte mandler. 200g Melis. 4 eggehviter-stivpiskede. Blandes forsiktig til en jevn grøt. Legges med teskjed på stekebrett. Men bruk bakepapir!! For guds skyld!! Det glemte jeg å kjøpe. Gikk med et nødskrik. Stekes på 150C grader i ca 18 min. +/- Følg med!!


Avkjøl kjeksene på et brett til de er kalde. Eller sett i kjøleskapet.  Lag eggekrem av: 4 eggeplommer.100g Farin. Litt vaniljesukker. 2 dl Fløte. Kok opp på svak varme. Rør til det blir tykt. Sett i kjøleskap til det er helt kjøleskapkaldt. (Kan godt lage litt mye gul krem)




tar man 100g smør. Piskes hvitt. Dvs til det
blir ganske luftig og lyst med mikser. Bland så
med den kalde gule kremen.  
Hvis kremen er ok så smøres det en klatt på hver kjeks. Hvis den er litt rennende kan den settes litt i kjøleskap igjen før den klattes på. Skal lage litt høyde. Sett kjeksene med kremen inn i kjøleskapet igjen til kremen stivner litt mer.


I en gryte i vannbad, smeltes ca kvart pakke med Delfiafett og 150g kokesjokolade. (De resterende
50 gram spises der og da.) Bland og avkjøl litt. 
Ta kjeksene med kremen, og dypp i sjokoladen. Sett alle på brett.. og ja... inn i kjøleskapet IGJEN!! (himmel for et pes da?!)

Nå er du egentlig ganske kvalm. Man har da smakt på både kjeks, saus, krem.. ja i det hele tatt. Så akkurat nå virker de ikke så himla gode.
Men når sjokoladen er stivnet på kjeksene i kjøleskapet så kan du servere.. eller putte de i f.esk isbokser med litt matpapir imellom og oppbevare i frysen. Disse tiner himla fort. Kjekt å ha.
Kan med fordel lages dobbel porsjon.
Og kan med fordel lages litt penere enn mine. Men jeg hadde da barn som skulle bade, ha hjelp til Nintendo.. tenåringer som spurte om mye rare ting og slikt.. Så da blir det som det blir.


Ordet i dag hos MereteVeian var Spill/Game. Vel. Det ble jo ikke noe spill.. men disse er jo en lek.. fram og tilbake til kjøleskapet. haha!!
Og Petunias Mandagstema er "stemning" så jeg slår to fluer i en smekk i dag. Stemning er jo kakebaking på kjøkkenet i julen, eller hva?
Flere Bloggkalendere her. 
Blogglisten

13 kommentarer:

Åshild sa...

Dette er nesten som Sucsessterte i miniformat. Det ser deilig ut.

Hilsen Åshild

Lappedamen sa...

Disse kakene hørtes himmelsk gode ut. Ligner vel på Sara Bernard eller noe i denn duren. Takk for oppskriften.

Petunia sa...

Vann i munnen! Vann i munnen!!
Herregud! Du fikk i alle fall i gang søtsuget her om det kan kalles en stemning!! Hehe! Blir i alle fall grådig gretten når jeg ikke får sjokolade....;)
Kjekt du ville være med på Mandagstema!
Det var du som for noen år siden eller i fjor) skrev om at du hatet Lucia dagen fordi du aldri fikk være Lucia - bare de med langt lyst hår?? Jeg kom på at det mulig var her jeg leste det innlegget... eller kanskje jeg tar feil!!!

Unknown sa...

Jo Petunia, det var link til det oppe i innlegget. http://turbolotte.blogspot.com/2009/12/luke-12-og-13-l-for.html
Hehe.

Mia sa...

Mums!!

Leonora sa...

Dette så godt ut du! Koselig julestemning med kakebaking.

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Jeg laget disse for noen år tilbake, og de er bare helt uimotståelig gode :-)

orchis sa...

*sikler*......

Inge sa...

Småkagebagning er stemningsskabende.. :-)

Kristin Aurdal sa...

Himmel hav de så vanvittig gode ut , en kan jo få vann i munnen av mindre.

GNIST by Gitte Bettina Lauridsen sa...

Hørtes litt Æendalsk ut disse bedår'ne. Ser utrolig godt ut, og jeg som er så sulten. Og så er de glutenfrie, så disse må jeg prøve (hvis jeg får tid da..). Takk for oppskriften :-)

Kerstin sa...

Ååååh, det här ser jättegott ut. Nu blev jag riktigt sötsugen. :)

Melusine sa...

Å bake gir god stemning, og disse kjeksbitene ser veldig gode ut med sjokolade på. Jeg har også valgt kjeks i mitt innlegg, en sjokolade variant :)

Related Posts with Thumbnails